Dones Visuals — Acció Dones Visuals – Dies d’Indústria: Una trobada molt necessària
Entre el 18 i el 20 de juny, Dones Visuals organitza per quart any consecutiu Acció Dones Visuals – Dies d’Indústria, una trobada que aquest any tindrà dues sessions molt especials. Dimarts 18, Krishna Istha, guionista de la sèrie Sex Education, conversarà amb la cineasta Lucia G. Romero en una xerrada titulada "Redefinint el gènere en pantalla". Dimecres 19 s’oferirà la mistressclass "La tecnologia i la professió dels VFX" a càrrec de Carolina Jiménez García, una de les més importants creadores internacionals d'efectes visuals.
Creada l’any 2017 amb la intenció de defensar i promoure la presència de les dones a la indústria del cinema, Dones Visuals reuneix professionals de tots els àmbits del cinema en una associació de col·laboració i solidaritat, a més de promoció i treball. Entre les moltes activitats que Dones Visuals duu a terme durant l’any, una de les més importants és la celebració d’Acció Dones Visuals – Dies d’Indústria, que aquest 2024 arriba a la quarta edició. Entre el 18 i el 20 de juny, tindran lloc una sèrie de trobades i xerrades, una mistressclass i la presentació dels projectes seleccionats a Acció Curts i Acció Viver.
18 de juny a les 12:00h, La Bonne. Presentació de la primera Guia Dones Visuals: Transformem l’audiovisual. Bones pràctiques per a un audiovisual divers, igualitari i inclusiu davant i darrere de la pantalla. Amb la presència de Tània Verge, consellera d´Igualtat i Feminismes i de Natàlia Garriga, consellera de Cultura.
La primera Guia Dones Visuals: Transformem l’audiovisual. Bones pràctiques per a un audiovisual divers, igualitari i inclusiu davant i darrere de la pantalla és, en paraules de les seves autores, “Una eina d’acompanyament i informació útil en qualsevol etapa del projecte i en qualsevol departament de treball que vol ajudar a fer la producció sigui més diversa i inclusiva, enriquint la manera com creem i pensem l’audiovisual, incentivant pràctiques laborals inclusives i lliures de discriminacions i proposant imaginaris que defugin les representacions masclistes, racistes, colonials o xenòfobes”.
Aquesta guia és fruit del treball realitzat des de fa més d’un any dins del Pla estratègic per a un audiovisual igualitari i inclusiu, destinat a detectar els problemes recurrents a la producció cinematogràfica. És evident que a la indústria del cinema hi ha col·lectius infrarepresentats per raons de raça, origen, religió, gènere, orientació sexual, discapacitat, diversitat o poder adquisitiu. Aquesta guia ajudarà a ser conscients d’aquesta realitat i a intentar no caure en els estereotips i els errors més habituals.
18 de juny a les 18:00 hores REDEFININT EL GÈNERE A LA PANTALLA
ACCIÓ DONES VISUALS-DIES D’INDÚSTRIA ha estat fins ara un espai de trobada i d’intercanvi d’idees. En la seva primera edició va proposar tres taules rodones que van abordar els temes de Els feminismes a la indústria audiovisual, Els cossos desitjants al cinema i La crítica cinematogràfica des dels feminismes. A l’edició de l’any passat es va poder veure l’interessant documental Brainwashed (Manipulación: Sexo, camara, poder) presentat i comentat per la seva directora, la nord-americana Nina Menkes.
En aquesta quarta edició, la xerrada proposada es titula REDEFININT EL GÈNERE A LA PANTALLA en què Krishna Istha, guionista de la sèrie Sex Education, conversarà amb la cineasta Lucia G. Romero per explicar “els entramats d’una de les primeres sèries mainstream que ha desafiat estereotips de gènere a la pantalla i que ha redefinit la narrativa contemporània”.
D’origen indi, encara que viu a Londres, Krishna Istha és intèrpret, guionista i artista performer que es defineix a com a persona “transmasculina”. Istha ha treballat sobre experiències tabú o subrepresentades al voltant del gènere, la raça i les polítiques sexuals. La seva aportació ha estat sens dubte un dels principals factors de l’èxit internacional i radical de la sèrie Sex Education que es pot veure a Netflix.
Lucia G. Romero és una jove directora catalana nascuda el 1999. Formada a l’ESCAC, ha escrit i realitzat curts de ficció i de no ficció. Al Festival de Berlín d’aquest any i dins de la secció Generation 14plus, Lucía G. Romero va guanyar el Crystal Bear al millor curtmetratge amb Cura Sana, un film en què connecta amb les seves arrels cubanes. Els seus curts tracten de l’amistat, la família, els traumes i l’adolescència, sempre des d’una perspectiva política sota el prisma de la seva militància com a dona negra i lesbiana.
19 de juny a les 9.30 a la SGAE, Acció Curts
L’objectiu principal d’ACCIÓ DONES VISUALS-DIES D’INDÚSTRIA és donar a conèixer a les directores dels projectes seleccionats en les diferents àrees de treball i producció que Dones Visuals impulsa tot l’any. Al llarg del matí del 19 de juny, es presentaran davant de productors i distribuïdors, els pitchs dels 12 projectes de curtmetratges del programa Acció Curts d’aquest any. “Un dia dedicat a crear i enfortir vincles, descobrir i apostar per nous projectes i impulsar la presència de les cineastes a la indústria”.
Els projectes seleccionats aquest any són: Historia de un historial clínico, de Lucía Romero; Oferta de verano, d’Alejandra Gómez de la Torre; Los ojos más azules, de Iolanda Salca; Victoria, de Sofía Ponce de León; El tacte suau, de Sònia Masuda Mora; Les fantàstiques, de Sandra Cuadrado; Ävia peix, d’Anna Llarguès; ThaÏs, Elena Jordi, 1918, de Marga Almirall; El vestido, de Susana Pérez; Doors, de Júlia Latorre; No me queda más, de Melissa Estaba; i Un lloc segur, d’Aura Sala Mallol.
19 de juny, a les 18.00 a la SGAE, mistressclass LA TECNOLOGIA I LA PROFESSIÓ DELS VFX a càrrec de Carolina Jiménez García
Aquest és un dels plats forts de l’edició d’ACCIÓ DONES VISUALS-DIES D’INDÚSTRIA de l’any 2024. La mistressclass de Carolina Jiménez García és una oportunitat única de conèixer de primera mà el treball i la riquesa de la creació dels efectes visuals. Carolina Jiménez García va estudiar arquitectura però, molt aviat, aquesta madrilenya nascuda el 1978 es va especialitzar en efectes visuals. La seva carrera s’ha forjat al cinema internacional treballant entre altres amb Ridley Scott, Peter Jackson o Todd Phillips, en títols com Prometheus, la trilogia d’El Hobbit, Joker o més recentment a les sèries El problema de los tres cuerpos i Juego de tronos.
Carolina Jiménez García té una clara vocació divulgadora i educativa sobre la importància dels efectes visuals. El seu treball i la seva experiència han servit d’inspiració per fomentar que cada cop hi hagi més dones interessades en aquest camp de la creació. En aquesta mistresclass ens explicarà com funciona la feina dins d’un estudi d’efectes visuals de primer nivell, quins departaments hi estan involucrats, quina especialitat té cadascun i com interaccionen i es relacionen entre ells.
20 de juny, a les 10.00 a la SGAE Acció Viver
Segona jornada de presentació de projectes, aquesta vegada els llargs de ficció i documentals seleccionats a l’Acció Viver d’aquest any. Sis films ambiciosos que segurament tindran un llarg recorregut.
Els quatre projectes de ficció es poden considerar de gènere fantàstic o de ciència-ficció: Gran Silencio, de Blanca Escoda i Laura Sisteró Carmona; Rapaza, d’Águeda Sfer; Fiebre, de Diana Kuzeluk i Carolina Kuzeluk Bloch; Extrañas criaturas, d’Ainhoa Bolaños i Mónica Ovejero. La selecció es completa amb dos documentals, Un fogal, de Neus Pagès i La llacuna Estígia i altres tolls, de Mariam Tajer Carrasco.
Els tres dies de treball conclouran amb una gran festa a La Bonne el dijous 20 a les 19.30, on es lliuraran els premis Acció Curts i es podrà ballar amb la música de la D.J. Nicky Funky Beats.
ACCIÓ DONES VISUALS-DIES D’INDÚSTRIA és una cita indispensable per a les professionals del cinema, un espai de trobada, discussió, intercanvi i celebració obert a totes les que estiguin interessades en conèixer més sobre el cinema fet per dones.
Per inscripció i més informació podeu consultar el web Acció Dones Visuals.