ENTREVISTES

Claudine Nougaret — El so com a creació

“Es fa so per a una imatge, però cal que la imatge deixi espai al so”.

Nuria Vidal

El Festival Docs Barcelona d’aquest any va entregar el premi Docs d’Honor a la parella de documentalistes francesos formada per Claudine Nougaret i Raymond Depardon. El premi reconeix no només el treball de tots dos com a referents indiscutibles del documentalisme, també ha servit per destacar la figura de Claudine Nougaret, la primera dona enginyera de so de França. Nougaret va néixer a Montpeller el 1958. La seva primera formació va ser musical, però molt aviat va derivar el seu interès cap al so al cinema, sent pràcticament l’única dona que va estudiar aquesta branca a l’Escola Louis-Lumière de París. En una professió dominada per la presència masculina, Claudine es va donar a conèixer als 24 anys amb la pel·lícula El rayo verde d’Éric Rohmer. A finals dels anys vuitanta va conèixer Raymond Depardon amb qui porta treballant i vivint des de llavors. Junts van fundar el 1992 la productora Palmeraie et Désert amb la qual han produït tots els seus documentals d’una manera independent. 

La seva preocupació per impulsar la presència de dones a les professions tècniques del cinema la va portar a crear el 2021 el premi CST a la millor tècnica jove del Festival de Canes, amb una especial atenció als càrrecs de directora de fotografia, enginyera de so i direcció artística on la paritat als equips encara està lluny de ser una realitat. Les candidates al premi d’aquest any han estat Evgenia Alexandrova, directora de fotografia de Les Femmes au Balcon, de Noémie Merlant; Ella Courvoisie, direcció artística de Vingt Dieux!, de Louise Courvoisier ; Armance Durix, enginyera de so de Les Femmes au Balcón, de Noémie Merlant; Louise Le Bouc Berger, direcció artística de Le Royaume, de Julien Colonna ; Astrid Tonnellier, direcció artística de Diamant Brut, d’Agathe Reidinger.

Claudine Nougaret és una dona franca, tranquil·la i molt directa, a qui vam tenir el plaer d’entrevistar quan va a estar a Barcelona on es mostrava encantada de rebre el premi Docs d’Honor: “Normalment mai em donen un premi, els donen al Raymond. Per una vegada he sentit que tenien ganes de reconèixer la meva feina i em sento molt agraïda”.

Claudine Nougaret DIRECTORES ENTREVISTA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

ENTREVISTES

Thea Hvistendahl

"“No hi ha una manera correcta de viure el dol”"

La directora noruega Thea Hvistendahl debuta al llargmetratge amb 'Descansa en paz', una pel·lícula protagonitzada per zombis que escapa dels clixés del cinema de terror.

FILMS

Crítica

"Descansa en Paz: La interrupció del dol"

L'actriu Renate Reinsve, protagonista de 'La peor persona del mundo', encarna en 'Descansa en paz' una mare que, després de viure la mort del seu fill, intenta assimilar el seu...

FILMS

Crítica

"Banel & Adama: L’amor és més fort que les supersticions ancestrals"

Notable òpera prima de Ramata-Toulaye Sy, cineasta francesa d'origen senegalès que va presentar el film en la secció oficial a concurs del passat Festival de Canes 2023, un privilegi concedit...

ENTREVISTES

Su Friedrich

"Autobiografia, experimentació, activisme"

La Filmoteca de Catalunya, en col·laboració amb el Festival Punto de Vista, va dedicar una retrospectiva el mes de març a la figura de la directora nord-americana Su Friedrich. El...

FILMS

Crítica

"Green Border: La violència fronterera de l’Europa fortalesa"

Agnieszka Holland firma un drama de denúncia sobre el maltractament deshumanitzador que pateixen els refugiats a la frontera entre Polònia i Bielorússia.

FESTIVALS

Cannes 2024

"Histoires d’Amérique: L’estranya comèdia indie amb què Chantal Akerman va reconnectar amb les seves arrels jueves"

La Quinzena de Cineastes de Canes va presentar la versió restaurada d'un dels llargmetratges més desconeguts de la cineasta belga.

FILMS

Crítica

"Paradise is Burning: Tres germanes soles"

Paradise is Burning, primera pel·lícula de la directora sueca Mika Gustafson, es va poder veure a l'últim D'A Film Festival Barcelona després de passar per la Mostra de Venècia, on...

FILMS

Crítica

"Los peores: Què passa amb els i les intèrprets no professionals d’una docuficció quan s’acaba el rodatge?"

L'òpera prima de Lise Akoka i Romane Gueret ofereix una oportuna i positiva reflexió meta sobre el treball amb menors al cinema social.

ENTREVISTES

Lola Clavo

"La coordinació d’intimitat, cada vegada menys desconeguda i més necessària"

Com narrar la intimitat? Com evitar que es produeixin ferides durant el rodatge d'escenes íntimes? Aquestes són algunes preguntes que sorgeixen de forma recurrent durant els rodatges, especialment des de...

ENTREVISTES

Caroline Vignal

"El desig de ser desitjada"

“Vull fer un cinema que arribi a tothom, al gran públic, però dient coses que no són gaire conformistes. Tinc vocació de públic”.

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE