FILMS

Crítica — Nuestro último baile: Superar el dol ballant

La directora suïssa Delphine Lehericey combina amb total naturalitat, els llenguatges del cinema i la dansa contemporània.

Nuria Vidal

Nuestro último baile (Last Dance)

Any 2022

País Suïssa, Bèlgica

Direcció Delphine Lehericey

Guió Delphine Lehericey

Producció Box Productions, Need Productions

Repartiment François Berléand, La Ribot, Kacey Mottet Klein

Fotografia Hichame Alaouié

Muntatge Nicolas Rumpl

Música Nicolas Rabaeus

Distribució LaZona

Durada 84 min

Data d'estrena 15 de març del 2024

Sinopsi

Germain, un jubilat de 75 anys, es queda vidu inesperadament. Els seus fills intenten organitzar-li la vida sense donar-li temps a refer-se del dolor amb visites i trucades constants, menjars preestablerts... Però Germain vol complir una promesa que li va fer a la seva dona, i això el porta a conèixer una companyia de dansa contemporània liderada per La Ribot.

Nuestro último baile (Last Dance)

Any 2022

País Suïssa, Bèlgica

Direcció Delphine Lehericey

Guió Delphine Lehericey

Producció Box Productions, Need Productions

Repartiment François Berléand, La Ribot, Kacey Mottet Klein

Fotografia Hichame Alaouié

Muntatge Nicolas Rumpl

Música Nicolas Rabaeus

Distribució LaZona

Durada 84 min

Data d'estrena 15 de març del 2024

Sinopsi

Germain, un jubilat de 75 anys, es queda vidu inesperadament. Els seus fills intenten organitzar-li la vida sense donar-li temps a refer-se del dolor amb visites i trucades constants, menjars preestablerts... Però Germain vol complir una promesa que li va fer a la seva dona, i això el porta a conèixer una companyia de dansa contemporània liderada per La Ribot.

Suïssa de naixement, estudia a França, viu a Bèlgica, Delphine Lehericey és l’essència de la cultura francesa, no de França, però sí en francès. Segurament haver nascut en un país amb quatre llengües i viure en un altre que en comparteix dues, li ha donat a Lehericey la capacitat de combinar accents amb total naturalitat, però també l’agilitat per barrejar llenguatges diferents com són la dansa contemporània i el cinema.

Delphine Lehericey es va donar a conèixer al Festival de Sant Sebastià del 2013 amb la seva primera pel·lícula, Puppylove. El 2019 va presentar el seu segon treball, El horizonte, que, com la seva primera pel·lícula, se centra en històries d’adolescents. El seu tercer film, Nuestro último baile, seleccionat per estrenar-se a la Piazza Grande del Festival de Locarno on va guanyar el premi del públic, s’ocupa pel contrari d’un personatge de la tercera edat: un home de 75 anys que es queda vidu d’una manera inesperada.

La directora explica que es va inspirar en la figura del seu avi, o més ben dit del seu avi i la seva àvia, que durant la pandèmia van mantenir una correspondència secreta deixant petites cartes d’amor als llibres que es bescanviaven. Això i la promesa que es van fer, complir el darrer desig del que morís abans, van ser els motors per escriure la història de Germain.

Complir la promesa que li va fer a la Liz és la raó que porta Germain a unir-se a una companyia de dansa contemporània que dirigeix la coreògrafa La Ribot, en què la seva dona estava participant. No és una tasca fàcil, Germain haurà d’aprendre a moure’s, a treballar en equip, a deixar-se anar, a deixar anar les seves emocions. I a amagar-se dels seus fills sobreprotectors que segurament no entendrien res del que està fent.

DUES IDEES ES DESPRENEN D’AQUESTA COMÈDIA SENZILLA, UNA ÉS NO INFRAVALORAR ELS GRANS, L’ALTRA ÉS UTILITZAR LA DANSA COM A TERÀPIA PER SUPERAR ELS COPS QUE ENS DONA LA VIDA.

De la relació amb els fills sorgeixen els equívocs més divertits d’aquesta comèdia agredolça. Germain, assetjat per la seva família, intenta escapar del seu control, cosa que l’obliga a fer algunes ximpleries. Només la seva neta i tres gats tranquils que conviuen amb ell semblen entendre per què fa el que fa.

 La pel·lícula té dos espais, el de la quotidianitat de la vida completament trastocada de Germain a casa seva, filmada amb tons suaus, i el del teatre on assagen l’espectacle de dansa, el regne de La Ribot, amb els colors, els volums i els cossos dels ballarins entre els quals Germain troba el consol de la pèrdua.

Dues idees es desprenen d’aquesta comèdia senzilla, una és la de no infravalorar els grans tractant-los com a nens incapacitats, el més normal és que siguin persones independents, autònomes, útils; l’altra és utilitzar la dansa (i per extensió qualsevol exercici o projecte físic) com a teràpia per superar els cops que ens dona la vida.

Un darrer apunt a destacar és el treball de La Ribot, artista multidisciplinar, Premi Nacional de Dansa, Medalla d’Or al Mèrit de les Belles Arts, primera espanyola a rebre el Lleó d’Or a la Biennal de Venècia, que aquí s’interpreta a si mateixa demostrant que pot (i ha de) tenir un futur com a actriu.

CRÍTICA Delphine Lehericey DIRECTORES PEL·LÍCULA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

ENTREVISTES

Imma Merino

"Espigoladora de les realitats i els somnis d’Agnès Varda"

"En aquesta exposició al CCCB es vol posar de manifest la dimensió polimorfa de l'obra d'Agnès Varda, una creadora que sempre va estar reinventant-se, buscant noves formes".

FILMS

Crítica

"Simple como Sylvain: Una història d’amor no tan simple"

Després d'estrenar-se a Un certain regard al Festival de Canes del 2023, la quarta pel·lícula de la canadenca Monia Chokri va guanyar el Cèsar a la millor pel·lícula estrangera, premi...

FILMS

Crítica

"Los tonos mayores: Missatges misteriosos"

La primera pel·lícula d'Ingrid Pokropek, una de les productores de 'Trenque Lauquen', ens presenta una història agredolça i fantàstica que va guanyar el premi a la millor actriu a la...

ENTREVISTES

Lone Scherfig

"Una contadora d’històries"

Acostumada a treballar a diferents països i cinematografies, la veterana directora danesa Lone Scherfig es va atrevir a posar-se al capdavant d'una pel·lícula xilena, de producció espanyola i amb actors...

FILMS

Crítica

"Solo: Reines de la nit"

La cineasta canadenca Sophie Dupuis torna a confiar en Théodore Pellerin (Génesis; Mai, gairebé mai, a vegades, sempre) per protagonitzar aquest drama queer de to intimista que presenta un emocionant...

ENTREVISTES

Dolores Fonzi

"Blondi, Mirko i la seva caòtica família"

“Blondi apareix com un personatge que és una mica el somni o el desig meu o de molts. La podem veure i dir: "M'hauria agradat tenir una mare així o...

FILMS

Crítica

"Blondi: Més amiga que mare"

Òpera prima de l'actriu argentina Dolores Fonzi, 'Blondi' és una comèdia divertida i desenfada sobre una dona que va ser mare als 15 anys. Però lluny de viure-ho com un...

FILMS

Crítica

"Fancy Dance: El ball de Lily Gladstone"

Després de la seva nominació a l'Oscar per Los asesinos de la luna, Lily Gladstone protagonitza una sensible pel·lícula indie amb ressonàncies de Winter’s Bone, però sense la seva proposta...

ENTREVISTES

Glorimar Marrero

"Cinema militant, cinema polític, cinema feminista"

'La pecera' és allò que hem de vigilar, allò que hem de cuidar. Una peixera ben cuidada pot tenir un ecosistema molt saludable, però una peixera que no s'atén i...

FILMS

Crítica

"Shayda: Un homenatge a les dones valentes de l’Iran"

L'òpera prima de la directora Noora Niasari s'inspira en la lluita de la seva mare per fugir del marit abusador i iniciar una nova vida a Austràlia amb la seva...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE