FILMS

Crítica — Paradise is Burning: Tres germanes soles

Paradise is Burning, primera pel·lícula de la directora sueca Mika Gustafson, es va poder veure a l'últim D'A Film Festival Barcelona després de passar per la Mostra de Venècia, on va guanyar el premi a la millor direcció a la secció Orizzonti, i el Festival de Londres, on va obtenir el premi a la millor òpera prima.

Nuria Vidal

Paradise is Burning (Paradiset Brinner)

País Suècia
Itàlia
Dinamarca
Finlàndia

Any 2023

Direcció Mika Gustafson

Guió Mika Gustafson
Alexander Öhrstrand

Producció Hobab
IntraMovies
Toobox
Tuffi Films

Repartiment Bianca Delbravo
Marta Oldenburg
Dilvin Assad
Ida Engvoll

Fotografia Sine Vadstrup Brooker

Música Giorgio Giampà

Muntatge Anders Skov

Distribució Stendhal Films

Durada 108 min

Data d'estrena 7 de juny del 2024

Sinopsi

Tres nenes de diferents edats transiten un món inestable, desposseït de la presència de figures adultes. La Laura, la Mira i la Steffi viuen soles en una casa als afores d'Estocolm. La mare les ha abandonat i els serveis socials suecs pressionen aquesta llar en ruïnes buscant solucions.

Paradise is Burning (Paradiset Brinner)

País Suècia
Itàlia
Dinamarca
Finlàndia

Any 2023

Direcció Mika Gustafson

Guió Mika Gustafson
Alexander Öhrstrand

Producció Hobab
IntraMovies
Toobox
Tuffi Films

Repartiment Bianca Delbravo
Marta Oldenburg
Dilvin Assad
Ida Engvoll

Fotografia Sine Vadstrup Brooker

Música Giorgio Giampà

Muntatge Anders Skov

Distribució Stendhal Films

Durada 108 min

Data d'estrena 7 de juny del 2024

Sinopsi

Tres nenes de diferents edats transiten un món inestable, desposseït de la presència de figures adultes. La Laura, la Mira i la Steffi viuen soles en una casa als afores d'Estocolm. La mare les ha abandonat i els serveis socials suecs pressionen aquesta llar en ruïnes buscant solucions.

La nova distribuïdora Stendhal Films no podia haver escollit millor la que és la primera pel·lícula del seu catàleg. Paradise is Burning, òpera prima de la jove directora sueca Mika Gustafson, s’emmarca fàcilment en aquest cinema que se sol definir com a coming of age, és a dir, històries d’adolescents en trànsit cap a un món més responsable. Però aquest delicat i emocionant film suec és una mica més. És la història d’una solidaritat a prova de tots els problemes, d’una complicitat que durarà tota la vida, i de l’alegria i el dolor que es combinen en el fet de créixer.

Paradise is Burning és la història de tres germanes que es troben en tres etapes diferents de la vida. La Steffi, la petita, té 7 anys, la Mila, la mitjana, n’ha fet 12, i la Laura, la més gran, en té 16. La directora resumeix molt bé el que els passa a aquestes tres germanes: “Es tracta de mudar de pell, del temps que va canviant. Es tracta de deixar alguna cosa enrere necessàriament per passar a una nova etapa i també conservar els records que mai no deixaràs, els que portaràs amb tu, orgullosament, la resta de la vida”.

 El guió, escrit a quatre mans per Mika Gusfason i Alexander Öhrstrand, està basat en vivències dels dos. La pel·lícula no explica els seus records, però si narra vivències típiques dels entorns obrers dels afores d’una gran ciutat sueca en el temps de la seva infància i adolescència: les relacions amb les amigues, la necessitat de reivindicar el propi espai, els llocs que solien freqüentar.

AQUEST DELICAT I EMOCIONANT FILM SUEC ÉS LA HISTÒRIA D’UNA SOLIDARITAT A PROVA DE TOTS ELS PROBLEMES, D’UNA COMPLICITAT QUE DURARÀ TOTA LA VIDA, I DE L’ALEGRIA I EL DOLOR QUE ES COMBINEN EN EL DUR FET DE CRÉIXER.

El paradís que està a punt de cremar és el que han construït la Laura, la Mila i la Steffi en una casa on viuen soles des que la seva mare les va abandonar fa un temps. Entre totes tres mantenen el miratge d’una llar on són realment felices fins que una ombra plana sobre el seu cap: els serveis socials volen fer una visita a la casa i parlar amb la mare.

La Laura, l’única que ho sap, no vol dir res a les seves germanes mentre intenta trobar una mare substituta que les ajudi. Així coneix Hanna, una jove mare d’un nadó que està passant una crisi i amb qui estableix una relació que va més enllà de l’amistat, i que tindrà conseqüències per a totes dues.

Comèdia agredolça, cinema social, el film es mou entre l’humor i el dolor, en un ambient càlid d’estiu suec. Podríem dir que aquest és un estiu amb la Laura, la Mila i la Steffi, l’estiu en què les seves vides van canviar, l’estiu en què es van veure obligades a créixer. Totes tres són actrius no professionals, trobades a l’atzar. Potser per això els seus personatges són tan creïbles. La Laura és Bianca Delbravo, la Mila és Marta Oldenburg, l’Steffi és Dilvin Assad. La química entre elles és la que crea la màgia d’un film a mig camí entre la lluminositat ruïnosa de The Florida Project de Sean Baker i la trista malenconia de Nadie sabe de Hirokazu Koreeda.

CRÍTICA DIRECTORES Mika Gustafson PEL·LÍCULA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMS

Crítica

"Luz del 86: Amor adolescent amb catàstrofe de fons"

La finlandesa Inari Niemi retrata en 'Luz del 86' la història d'amor de dues noies adolescents de distinta classe social.

FILMS

Crítica

"Reinas: Dir adéu és difícil"

A partir de la seva pròpia experiència personal, Klaudia Reynicke torna als convulsos anys noranta al Perú per explicar la història de dues germanes que han de deixar enrere la...

FILMS

Crítica

"Silver Haze: Les coses que vam perdre en el foc"

La cineasta neerlandesa Sacha Polak torna a comptar amb la magnètica Vicky Knight per construir un empàtic estudi d'un personatge femení fora de la norma situat en l'entorn proletari de...

FILMS

Crítica

"El Eco: El futur del món rural són les seves dones"

Documentalista mexicana, reconeguda internacionalment, Tatiana Huezo torna al món rural dels camperols per seguir la vida d'una petita comunitat de la serra profunda on es comencen a trencar les tradicions...

ENTREVISTES

Tatiana Huezo

"Capturar l’emoció de la vida"

“Especialment m'enamoren els personatges femenins que es mouen de lloc, que no es conformen del tot amb allò establert. I els personatges femenins d’El Eco són així.”

FILMS

Crítica

"Un lugar común: La invisibilitat d’una mare"

L'òpera prima de Celia Giraldo és una sorprenent tragicomèdia sobre una dona de 50 anys, que es troba davant d'una situació en què s'ha de reinventar: ella i, de passada,...

ENTREVISTES

Celia Giraldo i Eva Llorach

"Vida de família"

Celia Giraldo: “Hi ha moltes preguntes que no ens fem amb la gent que tenim més a prop”.

ENTREVISTES

Catherine Corsini

"Els difícils retorns"

“Tenim la impressió que som amables amb algú, però en realitat no escoltem aquesta persona, no la mirem”

FILMS

Crítica

"Regreso a Córcega: Tornar per comprendre"

Aïssatou Diallo Sagna, Esther Gohourou i Suzy Bemba són les tres estupendes protagonistes de l'últim treball de Catherine Corsini, una de les directores franceses més sòlides i veteranes.

AGENDA

Exposició

"Precursores: feminismes, càmera en mà i arxiu a l’espatlla"

Fins al 17 de novembre es podrà visitar a la sala d'exposicions de la Filmoteca de Catalunya Precursores: feminismes, càmera en mà i arxiu a l'espatlla, una exposició (presentada anteriorment...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE