FILMS

Crítica — Simple como Sylvain: Una història d’amor no tan simple

Després d'estrenar-se a Un certain regard al Festival de Canes del 2023, la quarta pel·lícula de la canadenca Monia Chokri va guanyar el Cèsar a la millor pel·lícula estrangera, premi que se sumava als quatre altres que es va endur als Canadian Screen Awards.

Nuria Vidal

Simple com Sylvain/Simple comme Sylvain

País Canadà

Any 2023

Direcció Monia Chokri

Guió Monia Chokri

Producció Metafilms
MK Films
Fonds Quebecor
Société Radio-Canada
Crave

Repartiment Magalie Lépine Blondeau
Pierre-Yves Cardinal
Monia Chokri

Fotografia André Turpin

Música Emile Sornin

Muntatge Pauline Gaillard

Distribució A contracorriente

Durada 110 min

Data d'estrena 17 de juliol de 2024

Sinopsi

La Sophia és professora de filosofia a la Universitat de Montreal. Té una vida estable i confortable amb la seva parella Xavier. Però aquest equilibri es trenca el dia que coneix en Sylvain, l'encarregat de reformar la casa al camp que han comprat ella i el Xavier. La passió que s'encén entre aquests dos éssers tan diferents és irrefrenable i acaba per trastocar completament les seves vides.

Simple com Sylvain/Simple comme Sylvain

País Canadà

Any 2023

Direcció Monia Chokri

Guió Monia Chokri

Producció Metafilms
MK Films
Fonds Quebecor
Société Radio-Canada
Crave

Repartiment Magalie Lépine Blondeau
Pierre-Yves Cardinal
Monia Chokri

Fotografia André Turpin

Música Emile Sornin

Muntatge Pauline Gaillard

Distribució A contracorriente

Durada 110 min

Data d'estrena 17 de juliol de 2024

Sinopsi

La Sophia és professora de filosofia a la Universitat de Montreal. Té una vida estable i confortable amb la seva parella Xavier. Però aquest equilibri es trenca el dia que coneix en Sylvain, l'encarregat de reformar la casa al camp que han comprat ella i el Xavier. La passió que s'encén entre aquests dos éssers tan diferents és irrefrenable i acaba per trastocar completament les seves vides.

Hi ha pel·lícules que no s’haurien de explicar. Més ben dit, no hauríem de decidir anar-les a veure només per l’argument, perquè ens pot enganyar. És el cas d’aquesta quarta realització de l’actriu i directora canadenca Monia Chokri. Si ens limitem a llegir les quatre línies de la sinopsi, la sensació és d’un cert cansament. Quants cops hem vist aquesta història d’amor impossible entre un home o una dona de classe alta, format intel·lectualment, amb una dona o un home de classe popular i amb una cultura elemental? Moltes, és veritat. Però no ens hem de refiar. Perquè darrere d’aquesta banal i repetida història pot haver un film molt interessant. Simple como Sylvain n’és un bon exemple. D’entrada pels seus personatges, la Sophia, un nom recurrent a la breu filmografia de Monia Chokri, és una dona de quasi 40 anys, professora a la universitat, amb la vida resolta; en Sylvain és una mica més jove, viu al camp, és rude i de vegades violent i, per descomptat, molt atractiu. El contrast entre l’elegant i una mica freda Magalie Lépine Blondeau i el viril Pierre-Yves Cardinal produeix espurnes quan es troben.

No obstant, si no fos per la manera com la directora canadenca filma aquesta història, probablement no escriuríem sobre ella. Simple como Sylvain és una pel·lícula que parla de la lluita de classes i de la lluita de sexes, i ho fa amb una posada en escena plena d’obstacles. Sempre que veiem els seus protagonistes en moments clau hi ha alguna cosa que els amaga, que els fragmenta, que ens impedeix connectar-hi. La planificació dels enquadraments i la llum, apresa del cinema de Xavier Dolan amb qui Monia Chokri ha treballat diverses vegades com a actriu, és una manera de distanciar l’espectador d’una història d’amor adulta.

SI NO FOS PER LA MANERA COM LA DIRECTORA CANADENCA FILMA AQUESTA HISTÒRIA, PROBABLEMENT NO ESTARÍEM PARLANT D’ELLA. SIMPLE COMO SYLVAIN ÉS UNA PEL·LÍCULA QUE PARLA DE LA LLUITA DE CLASSES I DE LA LLUITA DE SEXES, I HO FA AMB UNA POSADA EN ESCENA PLENA D’OBSTACLES.

Encara hi ha uns altres elements del llenguatge pertorbador a la pel·lícula. Les seqüències mirall, repetides en dos moments del film, amb una mateixa planificació però amb una intenció diferent. O les classes que imparteix la Sophia a la universitat a través de les quals seguim tota l’evolució de les seves emocions explicades amb el pensament de grans filòsofs.

Monia Chokri, una actriu que hem vist en alguns dels films francocanadencs més interessants de l’última dècada, es reserva un petit paper com a amiga de la protagonista, però és l’estupenda Magalie Lépine Blondeau la que porta el pes de tota la pel·lícula com una dona capaç d’assumir que la vida en realitat no és un conte de fades i que no tots els prínceps són blaus.

CRÍTICA DIRECTORES Monia Chokri PEL·LÍCULA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMORETRATS

Věra Chytilová

"Una margarida en un món gris"

La distribuïdora independent Atalante estrena en una versió restaurada en 4K ‘Les margarides’, el film manifest de la cineasta txeca Věra Chytilová, un dels títols fonamentals del cinema d'avantguarda i...

FILMS

Crítica

"Bird: Voler volar"

El nou film de la directora britànica Andrea Arnold barreja realisme social d'extraradi amb elements màgics.

ENTREVISTES

Sandra Romero

"Quedar-se o anar-se’n?"

Des que 'Por donde pasa el silencio', òpera prima de la sevillana Sandra Romero, es va estrenar a la secció Nous Directors del Festival de Sant Sebastià, el film ha...

FESTIVALS

FICX

"62a Edició: Fronteres entre allò real i allò imaginat"

El Festival Internacional de Cine de Gijón torna a apostar per la diversitat en la seva 62a edició, que es va celebrar del 15 al 23 de novembre, on va...

FILMS

Crítica

"Les Margarides: Un manifest sobre el desordre com a acció subversiva"

Una pel·lícula que trenca la linealitat del relat i es rebel·la contra tot l'ordre establert.

FILMS

Crítica

"Una familia: Les paraules justes"

La novel·lista Christine Angot debuta com a cineasta amb aquest documental autobiogràfic en el qual torna a abordar el tema central de la seva obra: l'incest. S'estrena a Filmin.

FILMS

Crítica

"Bread & Roses: Pa, Treball i Llibertat"

Calen testimonis com 'Bread & Roses', que ens recordin que al món encara hi ha moltes dones sense cap dret. La lleugera sensació que les coses podien canviar per a...

ENTREVISTES

Isabel Herguera

"Animant somnis"

La 31a edició de L’Alternativa, Festival de Cinema Independent de Barcelona, ​​que se celebra entre el 14 i el 24 de novembre, dedica una de les sessions satèl·lits a la...

ENTREVISTES

Joanna Pardos

"El testimoni com a arma"

"El futbol era una realitat que desconeixia i que m'interessava poc, però quan vaig conèixer la història d'elles, li vaig trobar un sentit, perquè era un espai molt masculinitzat que...

FILMS

Crítica

"El baño del diablo: Ànimes turmentades pretenent evitar la condemna eterna"

El quart film de Veronika Franz i Severin Fiala ens submergeix en uns aterridors fets succeïts en diversos països de l'Europa dels segles XVII i XVIII

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE