FILMS

Crítica — Banel & Adama

Eulàlia Iglesias

Banel & Adama

Any 2023

País França
Mali
Senegal

Direcció Ramata-Toulaye Sy

Guió Ramata-Toulaye Sy

Producció La Chauve-Souris
Take Shelter
Astou Films
Astou Production
DS Productions
Canal+ International
Arte France Cinéma

Repartiment Khady Mane
Mamado Diallo
Racine Sy
Moussa Sow
Ndiabel Diallo

Fotografia Amine Berrada

Muntatge Vincent Tricon

Música Bachar Mar-Khalifé

Distribució Best Friend Forever

Durada 87 min

Sinopsi

Banel i Adama estan bojament enamorats. La jove parella viu en un poble remot del nord del Senegal. Per a ells, no existeix res més. No obstant això, el seu amor etern entra en conflicte amb els costums de la seva comunitat. Perquè en aquest món no hi ha lloc per a la passió, i menys per al caos.

Banel & Adama

Any 2023

País França
Mali
Senegal

Direcció Ramata-Toulaye Sy

Guió Ramata-Toulaye Sy

Producció La Chauve-Souris
Take Shelter
Astou Films
Astou Production
DS Productions
Canal+ International
Arte France Cinéma

Repartiment Khady Mane
Mamado Diallo
Racine Sy
Moussa Sow
Ndiabel Diallo

Fotografia Amine Berrada

Muntatge Vincent Tricon

Música Bachar Mar-Khalifé

Distribució Best Friend Forever

Durada 87 min

Sinopsi

Banel i Adama estan bojament enamorats. La jove parella viu en un poble remot del nord del Senegal. Per a ells, no existeix res més. No obstant això, el seu amor etern entra en conflicte amb els costums de la seva comunitat. Perquè en aquest món no hi ha lloc per a la passió, i menys per al caos.

Sorprèn l’escàs recorregut per festivals o circuits alternatius del nostre país d’aquesta notable òpera prima de Ramata-Toulaye Sy, cineasta francesa d’origen senegalès que va presentar el film en la secció oficial a concurs del passat Festival de Canes 2023, un privilegi concedit a molt poques primeres pel·lícules. 

Ambientada en un poble interior del nord de Senegal, Banel & Adama repensa el concepte d’amor romàntic des de les coordenades d’una cultura en què impera un sistema de valors on els interessos de la comunitat prevalen per sobre dels individuals. La pel·lícula pren el títol de la parella protagonista, dos joves amants que es refugien en l’univers autònom de la seva passió. La directora ens els presenta immersos en una estètica que evoca el cinema de Terrence Malick, des d’un potent imaginari propi. La Banel i l’Adama viuen immersos en un ensomni de colors vius i textures líriques en què només existeixen ells i el seu projecte de futur, instal·lar-se en unes cases fora del poble ara colgades sota la sorra. Però l’aspra i prosaica realitat del dia a dia, al poble fa temps que no plou, trastoca la història d’amor de la parella i el seu horitzó vital. La comunitat té uns altres plans per a l’Adama, i creuen que l’actitud individualista de la Banel té a veure amb la malastrugança climàtica que pateixen. 

En la seva recontextualització de l’amor romàntic, Ramata-Toulaye Sy ens recorda com aquesta forma d’entendre un vincle sexoafectiu sorgeix en una època de reivindicació dels sentiments individuals davant d’un sistema de valors burgès i repressiu. Per a la Banel, el romanticisme suposa una forma d’alliberament respecte als mandats patriarcals de la comunitat, el vehicle que li permet conformar un projecte de vida segons allò que sent i no pas allò que li mana una tradició opressiva. Però la pel·lícula també mostra com la seva perspectiva es pot considerar egoista i aïllacionista, en un entorn en què cal prendre decisions per al bé comú. A Banel & Adama no sempre és fàcil destriar les inèrcies de la superstició de les necessitats col·lectives reals.

CRÍTICA Ramata-Toulaye Sy

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMS

Crítica

"Rosalie: Una història d’amor inesperada"

Rosalie és bella, Rosalie és una dona, però Rosalie no és una dona bella com totes les altres. La directora francesa Stéphanie Di Giusto s'acosta a aquest personatge estrany amb...

FILMS

Crítica

"La quimera: Una faula entre dos mons"

El quart llargmetratge d'Alice Rohrwacher ens parla, amb lirisme i vitalitat, de la importància que tenen en les nostres vides les restes del passat.

FILMS

Crítica

"La noia que sanava: La nena santa"

El cinquè llargmetratge de la belga Fien Troch retrata una jove amb un do extraordinari en un context ordinari.

FILMS

Crítica

"Sangre en los labios: violent pressentiment del desig"

Rose Glass ens desafia, provoca i sedueix amb el seu segon llargmetratge, una violenta i captivadora relació lèsbica situada en un petit poble de Nou Mèxic. La passió entre Lou...

FILMS

Crítica

"HLM Pussy: Una girlhood per a l’època del post #metoo"

L'òpera prima de la cineasta francomarroquina Nora el Hourch aborda una sèrie de temes —el consentiment, la cultura de la violació i la violència sexual en l'àmbit adolescent—que poden resultar...

FILMS

Crítica

"Animalia: Una llum impredictible"

La notable òpera prima de Sofia Alaoui explora els límits de la ciència-ficció més metafísica.

FILMS

Crítica

"Pequeñas cartas indiscretas: Hipocresia davant de llibertat"

La directora anglesa Thea Sharrock reuneix un cop més les estupendes Olivia Colman i Jessie Buckley en un film ambientat als anys vint del segle passat en un poble on...

FILMS

Crítica

"A pulmón: Capbussar-se al mar amb les directores basques"

Bertha Gaztelumendi i Rosa Zufía bussegen a l'esplèndida realitat de les directores basques del segle XXI en un documental que és alhora una recerca i un descobriment.

FILMS

Crítica

"Club Zero: Alimentació inconscient"

En Club Zero, l'actriu Mia Wasikowska encarna una professora de nutrició amb un perillós pla per al seu alumnat.

FILMS

Crítica

"Tratamos demasiado bien a las mujeres: Carmen Machi, Àngel exterminador amb vestit de núvia"

La dissenyadora de vestuari Clara Bilbao debuta en la direcció amb una arriscada proposta que compta amb un repartiment estel·lar en què destaca Carmen Machi en un paper sorprenent. Tot...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE