FILMS

Crítica — A pulmón: Capbussar-se al mar amb les directores basques

Bertha Gaztelumendi i Rosa Zufía bussegen a l'esplèndida realitat de les directores basques del segle XXI en un documental que és alhora una recerca i un descobriment.

Nuria Vidal

A pulmón (Arnasa Betean)

País Espanya

Any 2023

Direcció Bertha Gaztelumendi i Rosa Zufía

Guió Bertha Gaztelumendi i Rosa Zufía

Producció Tentazioa

Repartiment Documental

Fotografia Ruben Crespo

Muntatge Amaia Merino, Alex Argoitia

Música Olatz Salvador, Borja Antón

Distribució Selected Film Distribution

Durada 75 min

Data d'estrena 22 de març del 2024

Sinopsi

Una immersió al cinema fet per un grup de directores basques. Tres bussejadores les acompanyen mentre repassen les seves pel·lícules, somnis, esforços per tirar endavant i, sobretot, la seva aportació al cinema. Amb una visió universal del tema, el documental ens descobreix un món desconegut.

A pulmón (Arnasa Betean)

País Espanya

Any 2023

Direcció Bertha Gaztelumendi i Rosa Zufía

Guió Bertha Gaztelumendi i Rosa Zufía

Producció Tentazioa

Repartiment Documental

Fotografia Ruben Crespo

Muntatge Amaia Merino, Alex Argoitia

Música Olatz Salvador, Borja Antón

Distribució Selected Film Distribution

Durada 75 min

Data d'estrena 22 de març del 2024

Sinopsi

Una immersió al cinema fet per un grup de directores basques. Tres bussejadores les acompanyen mentre repassen les seves pel·lícules, somnis, esforços per tirar endavant i, sobretot, la seva aportació al cinema. Amb una visió universal del tema, el documental ens descobreix un món desconegut.

“L’apnea, busseig a pulmó o busseig lliure (en anglès: freediving) és un esport extrem, que té com a base la suspensió voluntària de la respiració dins l’aigua mentre es recorren llargues distàncies o es baixa fins a grans profunditats.” (dels diccionaris)

El busseig a pulmó lliure és un esport d’alt risc. També fer cinema per a les dones era (per sort ja ho és menys) un esport d’alt risc. Però per a la Bertha Gaztelumendi i la Rosa Zufía fer busseig a pulmó al cinema basc, buscant els tresors amagats de les cineastes que han fet i fan pel·lícules a Euskadi, no ha estat un risc, sinó un plaer en descobrir la quantitat i la qualitat de les propostes d’aquestes realitzadores.

El projecte va néixer d’un doble desig: tornar a treballar juntes i donar visibilitat a les cineastes basques tantes vegades oblidades. Bertha Gaztelumendi i Rosa Zufía es coneixen des de fa molts anys. Totes dues treballaven a ETV al camp de la cultura. La Bertha té una trajectòria com a documentalista, la Rosa ha dirigit diversos programes culturals i va ser una de les creadores del Centre Internacional de Cultura Contemporània Tabakalera. Ocupar-se de les cineastes basques va ser una cosa natural per a elles. No s’ho van haver de pensar gaire. Entre el setembre i el desembre del 2022 van fer les 19 entrevistes que formen el cos documental d’A pulmón.

NO VOLIEN FER UN DOCUMENTAL CONVENCIONAL D’ENTREVISTES I BUSTOS PARLANTS. VAN BUSCAR UN FIL CONDUCTOR I AL MATEIX TEMPS UNA METÀFORA QUE DONÉS SENTIT A TOT EL TREBALL

Però cap de les dues no volia fer un documental convencional d’entrevistes i bustos parlants. Així que van buscar un fil conductor i alhora una metàfora que donés sentit a tota la feina. Aquest fil va ser el de les tres bussejadores a pulmó, Erea López, Lara Larrañaga i Ainhoa Incógnito, que busquen al fons del mar els tresors que amaga. Aquesta immersió articula el relat de les entrevistes realitzades als entorns quotidians de les directores.

A pulmón escolta els testimonis de 19 directores en castellà i en èuscara: Leire Apellaniz, Maddi Barber, Ana Díez, Arantxa Echevarria, Maria Elorza, Iratxe Fresneda, Mireia Gabilondo, Isabel Herguera, Lara Izagirre, Marina Lameiro, Ana Murugarren, Izibene Oñederra, Maite Ruiz de Austri, Alauda Ruiz de Azúa, Arantza Santesteban, Helena Taberna, Estibaliz Urresola i Bego Vicario van relatant la seva vida, la seva experiència com a directores, la seva feina, el seu passat i el seu futur. El resultat és un document indispensable per conèixer una part important del cinema espanyol del darrer quart de segle.

Una de les idees més interessants d’aquest documental sobre la memòria del passat, que és a la vegada testimoni del present i anunci d’un futur en què les directores d’Euskadi mai no tornaran a estar submergides, és ampliar el marc d’interès cap a una directora francesa, Yannick Bellon, nascuda a Iparralde, el País Basc francès i, sobretot, bussejar fins a trobar un autèntic tresor: la pel·lícula de Musidora La Capitana Alegria rodada el 1921 a Euskadi. La projecció en un cinema a l’aire lliure d’aquest film curiós i oblidat és un excel·lent final per a un documental que literalment se submergeix al mar de les imatges i la memòria per emergir i respirar l’aire d’un futur imparable.

Bertha Gaztelumendi CRÍTICA DIRECTORES PEL·LÍCULA Rosa Zufía

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMS

Crítica

"Sangre en los labios: violent pressentiment del desig"

Rose Glass ens desafia, provoca i sedueix amb el seu segon llargmetratge, una violenta i captivadora relació lèsbica situada en un petit poble de Nou Mèxic. La passió entre Lou...

FILMS

Crítica

"HLM Pussy: Una girlhood per a l’època del post #metoo"

L'òpera prima de la cineasta francomarroquina Nora el Hourch aborda una sèrie de temes —el consentiment, la cultura de la violació i la violència sexual en l'àmbit adolescent—que poden resultar...

ENTREVISTES

Nora El Hourch

"Sobre el consentiment"

Nora el Hourch reflexiona en la seva òpera prima sobre les diferents velocitats de la lluita feminista o el moviment #metoo, depenent del context socioeconòmic en què es desenvolupi.

ENTREVISTES

Claire Atherton

"Respectar el misteri de les imatges"

“L'edició és un lloc on realment pots resistir i ajudar la gent a resistir a la por”

FESTIVALS

D’A 2024

"Crònica D’A 2024: No hi ha un sol cinema fet per dones, n’hi ha molts"

Al D’A Festival de Cinema de Barcelona ens hem trobat amb un fet molt esperançador i, fins a cert punt, nou: més d’un terç de la programació, 48 títols entre...

ACTUALITAT

Canes 2024

"Només quatre directores en la carrera per la Palma d’Or de Canes"

Andrea Arnold, Coralie Fargeat, Payal Kapadia i Agathe Riedinger, els únics noms de dona en una secció oficial a competició que compta amb 19 títols.

FILMS

Crítica

"Animalia: Una llum impredictible"

La notable òpera prima de Sofia Alaoui explora els límits de la ciència-ficció més metafísica.

FILMS

Crítica

"Pequeñas cartas indiscretas: Hipocresia davant de llibertat"

La directora anglesa Thea Sharrock reuneix un cop més les estupendes Olivia Colman i Jessie Buckley en un film ambientat als anys vint del segle passat en un poble on...

FESTIVALS

D’A 2024

"Autoria amb nom de dona: Una guia per consultar totes les pel·lícules del D’A firmades per directores"

Us proposem un itinerari exhaustiu, ordenat per seccions, per TOTES les pel·lícules dirigides per dones al D'A – Festival de Cinema de Barcelona, comentades per una de les col·laboradores de...

FESTIVALS

D’A 2024

"Recordant el D’A 2023"

Aprofitem que comença el D’A 2024 per recordar que l’any passat Filmtopia ja estava treballant encara que no fos d’una manera tan pública. Al D’A del 2023 vam fer algunes...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE