FILMS

Crítica — Animalia: Una llum impredictible

La notable òpera prima de Sofia Alaoui explora els límits de la ciència-ficció més metafísica.

Marla Jacarilla

Animalia

Any 2023

País Marroc

Direcció Sofia Alaoui

Guió Sofia Alaoui, Laurie Bost, Raphaëlle Desplechin

Producció Wrong Films, SRAB Films, ARTE France Cinéma, Jiango FIlms, Dounia Productions

Repartiment Oumaïma Barid, Mehdi Dehbi, Fouad Oughaou, Souad Khouyi, Rajaa Essaaidi

Fotografia Noé Bach

Muntatge Héloïse Pelloquet

Música Amin Bouhafa

Distribució Totem Films

Durada 90 min

Data d'estrena 5 d'abril de 2024

Sinopsi

Itto, una jove embarassada, es queda sola a casa quan el seu marit i la resta de la família marxen en viatge de negocis. Quan Itto es disposa a passar un dia tranquil, una sèrie de successos inexplicables porten el país a l'estat d'alarma.

Animalia

Any 2023

País Marroc

Direcció Sofia Alaoui

Guió Sofia Alaoui, Laurie Bost, Raphaëlle Desplechin

Producció Wrong Films, SRAB Films, ARTE France Cinéma, Jiango FIlms, Dounia Productions

Repartiment Oumaïma Barid, Mehdi Dehbi, Fouad Oughaou, Souad Khouyi, Rajaa Essaaidi

Fotografia Noé Bach

Muntatge Héloïse Pelloquet

Música Amin Bouhafa

Distribució Totem Films

Durada 90 min

Data d'estrena 5 d'abril de 2024

Sinopsi

Itto, una jove embarassada, es queda sola a casa quan el seu marit i la resta de la família marxen en viatge de negocis. Quan Itto es disposa a passar un dia tranquil, una sèrie de successos inexplicables porten el país a l'estat d'alarma.

La directora francomarroquina Sofia Alaoui, que ja havia aconseguit el premi César al millor curtmetratge i un premi del jurat en el Festival de Sundance per Qu’import si els bêtes meurent, debuta quatre anys després en el llargmetratge amb Animalia, un suggeridor film impregnat de misteri i espiritualitat on la naturalesa tindrà un paper fonamental.

La jove Itto viu amb la família del seu marit en una luxosa mansió. Malgrat tenir totes les comoditats, se sent incòmoda. Probablement, perquè habita en un món d’homes. D’homes rics que fan negocis importants mentre les esposes es limiten a quedar-se a casa. Un món bastant hipòcrita, en el qual només semblen importar els diners i les aparences. De família humil, Itto sent que els seus sogres no la respecten ni valoren, que haurien preferit per al seu fill una esposa de família acomodada amb un generós dot. Un bon dia, Itto es queda sola quan la resta d’habitants de la casa marxen de viatge. Però el que anava a ser un dia de pau sense haver de suportar les humiliacions de la seva sogra s’acaba convertint en un irrefrenable procés d’angoixa creixent. Davant una sèrie de fets inexplicables, el país decreta l’estat d’alarma i comencen a aparèixer militars per tot arreu. Els animals es comporten d’un mode estrany, als humans els comença a succeir el mateix i el cel es tenyeix d’un color mai vist. Desesperada i en un avançat estat de gestació, Itto va a la recerca del seu marit, que es troba refugiat a casa del governador en Jurigba, però recórrer els quilòmetres que els separen no serà fàcil.

Durant el viatge, Itto no dubtarà a fer ús dels seus recentment adquirits privilegis de classe (és a dir, dels diners de la seva nova família) per arribar fins al seu marit. Al mateix temps, veiem que la fe li impedeix ser conscient de la gran quantitat d’injustícies que assolen el planeta. Una fe que començarà a trontollar-se quan el món que coneixia es comença a desintegrar, l’ambient s’enrareix i la sensació d’irrealitat ho recobreix tot.

AMB UNA METICULOSA I VERSÀTIL POSADA EN ESCENA QUE S’ADAPTA EN TOT MOMENT A L’ESTAT ANÍMIC DELS PERSONATGES, ANIMALIA REINVENTA LA CIÈNCIA-FICCIÓ I LES PEL·LÍCULES DE CATÀSTROFES AMB REREFONS ESPIRITUAL.

Són moltes les capes d’un film com aquest, i són moltes les interpretacions i lectures que es poden fer a partir de les estimulants imatges. Les desigualtats socials i econòmiques o el masclisme són només dos dels temes que hi apareixen, encara que bé és cert que queden en un segon pla quan els fenòmens sobrenaturals comencen a cobrar protagonisme.

Amb una meticulosa i versàtil posada en escena que s’adapta en tot moment a l’estat anímic dels personatges (resulten admirables els moviments de càmera i les simètriques composicions de les primeres seqüències dins de la casa), Animalia reinventa la ciència-ficció i les pel·lícules de catàstrofes amb rerefons espiritual. El contrast entre l’ostentós interior de la mansió on viu Itto i els carrers habitats per la gent més humil reforcen la dicotomia entre els seus orígens i la gàbia d’or on viu ara.

Després de veure Animalia, me n’adono que podria entrar sense problemes –i ho dic sense ironia– en el selecte club de pel·lícules transcendents amb catàstrofe de fons. Penso en Melancolia, de Lars Von Trier. Penso en El cavall de Torí, de Béla Tarr. Penso en La quinta estación, de Peter Brossens i Jessica Woodworth. Pel·lícules aparentment molt diferents, però que tenen en comú aquest món que a poc a poc es desintegra, sempre en segon pla, mentre els protagonistes observen sense comprendre i es fan preguntes que probablement no tinguin resposta.

CRÍTICA DIRECTORES PEL·LÍCULA Sofia Alaoui

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FESTIVALS

Canes 2024

"‘All we imagine as light’, de Payal Kapadia, l’aposta d’última hora per la Palma d’Or"

La pel·lícula índia, entre les preferides de la competició, en un Festival de Canes amb major presència de cinema de dones en altres seccions.

ENTREVISTES

Claudine Nougaret

"El so com a creació"

“Es fa so per a una imatge, però cal que la imatge deixi espai al so”.

FILMORETRATS

Sara Gómez

"Cinema, avantguarda, revolució i qüestionament"

Malgrat tenir una vida curta, la cineasta afrocubana va explorar les possibilitats del cinema documental com a eina de transformació social. Amb motiu del 50 aniversari de la seva mort...

ENTREVISTES

Catherine Breillat

"La radicalitat del desig"

El D’A film Festival Barcelona d’aquest any va dedicar la seva retrospectiva a la figura de la francesa Catherine Breillat, una de les directores més transgressores del cinema europeu. A...

FILMS

Crítica

"L’últim estiu: L’improbable control del desig"

Deu anys després del seu anterior film, Breillat torna amb una obra sobre relacions prohibides que evita clixés sensacionalistes i aprofundeix en els racons del desig i la dominació.

FESTIVALS

Canes 2024

"‘The Substance’ de Coralie Fargeat, una brutal experiència cinematogràfica al límit que trasbalsa Canes"

Les dues noves pel·lícules de dones presentades a la secció oficial després de 'Diamant brut', 'The Substance' i 'Bird' d'Andrea Arnold, no podrien ser més diferents i alhora les dues...

ACTUALITAT

MIFDB

"Guia per les Persistències fílmiques de la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona"

Una panoràmica immillorable pel cinema fet per dones arreu del món a través de títols provinents de Brasil, Perú, la Xina, Geòrgia, Japó, Xile, Estats Units i Alemanya, entre d'altres...

ENTREVISTES

Delphine Girard

"Les víctimes no són models de perfecció"

“És magnífic que les dones s'ajudin per sobreviure”.

FILMS

Crítica

"Víctima imperfecta: Hi ha víctimes perfectes?"

Delphine Girard es planteja un parell de preguntes: Què passa després de patir una agressió sexual? Com continuen vivint la víctima, l’agressor i la policia que rep la denúncia? D'aquí...

ENTREVISTES

Meg Ryan

"“Estar en companyia de Nora, Jane i Diane només m’ha aportat coses positives com a persona i com a artista”"

Parlem amb l'actriu nord-americana sobre la influència d’Ephron, sobre el que va succeir després de l'estrena d'En carn viva o sobre dirigir una comèdia romàntica que, en comptes de mirar...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE