FILMS

Crítica — As Neves: On és la Paula?

Sonia Méndez construeix un convincent thriller juvenil gallec al voltant de la desaparició d'una jove.

Eulàlia Iglesias

As Neves (As Neves)

Any 2024

País Espanya

Direcció Sonia Méndez

Guió Sonia Méndez

Repartiment Andrea Fernández
David Rodríguez
Antía Mariño
Xacobe Bruña
Irene Rodríguez
Diego Caro
Santi Carmena
Jennifer Soto
Adriana Fernández
Lucía Veiga
Luisa Merelas

Fotografia Lucía C. Pan

Muntatge Juliana Montañés

Distribució Sideral

Durada 82 min

Data d'estrena 10 de maig del 2024

As Neves (As Neves)

Any 2024

País Espanya

Direcció Sonia Méndez

Guió Sonia Méndez

Repartiment Andrea Fernández
David Rodríguez
Antía Mariño
Xacobe Bruña
Irene Rodríguez
Diego Caro
Santi Carmena
Jennifer Soto
Adriana Fernández
Lucía Veiga
Luisa Merelas

Fotografia Lucía C. Pan

Muntatge Juliana Montañés

Distribució Sideral

Durada 82 min

Data d'estrena 10 de maig del 2024

En el seu primer llargmetratge de ficció, la també actriu Sonia Méndez trasplanta amb èxit els codis del thriller juvenil a un poble de la Galícia interior, a la província de Lugo. As neves arrenca el vespre en què una colla de joves de l’institut celebra una festa que desemboca en la desaparició d’una de les participants, la Paula (Antía Mariño), després que es faci viral un vídeo en què apareix practicant sexe amb una altra noia. D’aquesta manera, el film s’endinsa en els camins del thriller d’ambient rural. Una tempesta de neu aïlla el poble, dificulta la cerca de la Paula i tensa encara més els conflictes que sorgeixen davant l’absència inexplicable de la noia. S’estén el misteri al voltant de qui pot ser la persona responsable de la seva desaparició. El xicot amb qui estava a punt de tallar? Alguna amiga gelosa? Qui sigui que va gravar el vídeo? O ha estat tot un accident fortuït?

AS NEVES POSA DE MANIFEST QUE LA DEFENSA D’UN HIPERLOCALISME UNIVERSAL PRÒPIA DEL NOVO CINE GALEGO TAMBÉ ES POT PRACTICAR DES DEL GÈNERE I AMB LA VOCACIÓ D’ARRIBAR A UN PÚBLIC JUVENIL AMPLI.

Méndez no cau en l’error de voler replicar tal qual els codis de la ficció juvenil nord-americana en un context gallec. Ans al contrari, la directora planteja un conflicte típicament adolescent i les seves conseqüències en un entorn amb idiosincràsia pròpia. L’èxit de l’anomenat Novo Cinema Galego, amb films com O corno o O que arde, ha normalitzat la presència de la llengua i la cultura gallegues en les pantalles de versió original. As neves posa de manifest que aquesta defensa d’un hiperlocalisme universal també es pot practicar des del gènere i amb la vocació d’arribar a un públic juvenil ampli. La cineasta aconsegueix que la colla de joves intèrprets resultin convincents com el típic grup d’adolescents que funciona com un ecosistema amb un llenguatge propi, unes inquietuds específiques, uns canals de comunicació interns i una confusió generalitzada. 

La primera part d’As neves genera una atmosfera d’inquietud i misteri, en sintonia amb el context geogràfic i la impermeabilitat dels joves respecte al grup d’adults que busca resoldre el cas. Però, tot i que les investigacions dels adults queden en bona part fora de camp, el film acaba sent captiu de la seva estructura de thriller juvenil i cau en una resolució un tant convencional i prosaica, que va acompanyada d’una inevitable lliçó sobre la necessitat que la joventut prengui consciència dels perills del registre i la divulgació d’imatges privades des dels dispositius mòbils. 

CRÍTICA DIRECTORES PEL·LÍCULA Sonia Méndez

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMORETRATS

Věra Chytilová

"Una margarida en un món gris"

La distribuïdora independent Atalante estrena en una versió restaurada en 4K ‘Les margarides’, el film manifest de la cineasta txeca Věra Chytilová, un dels títols fonamentals del cinema d'avantguarda i...

FILMS

Crítica

"Bird: Voler volar"

El nou film de la directora britànica Andrea Arnold barreja realisme social d'extraradi amb elements màgics.

ENTREVISTES

Sandra Romero

"Quedar-se o anar-se’n?"

Des que 'Por donde pasa el silencio', òpera prima de la sevillana Sandra Romero, es va estrenar a la secció Nous Directors del Festival de Sant Sebastià, el film ha...

FESTIVALS

FICX

"62a Edició: Fronteres entre allò real i allò imaginat"

El Festival Internacional de Cine de Gijón torna a apostar per la diversitat en la seva 62a edició, que es va celebrar del 15 al 23 de novembre, on va...

FILMS

Crítica

"Les Margarides: Un manifest sobre el desordre com a acció subversiva"

Una pel·lícula que trenca la linealitat del relat i es rebel·la contra tot l'ordre establert.

FILMS

Crítica

"Una familia: Les paraules justes"

La novel·lista Christine Angot debuta com a cineasta amb aquest documental autobiogràfic en el qual torna a abordar el tema central de la seva obra: l'incest. S'estrena a Filmin.

FILMS

Crítica

"Bread & Roses: Pa, Treball i Llibertat"

Calen testimonis com 'Bread & Roses', que ens recordin que al món encara hi ha moltes dones sense cap dret. La lleugera sensació que les coses podien canviar per a...

ENTREVISTES

Isabel Herguera

"Animant somnis"

La 31a edició de L’Alternativa, Festival de Cinema Independent de Barcelona, ​​que se celebra entre el 14 i el 24 de novembre, dedica una de les sessions satèl·lits a la...

ENTREVISTES

Joanna Pardos

"El testimoni com a arma"

"El futbol era una realitat que desconeixia i que m'interessava poc, però quan vaig conèixer la història d'elles, li vaig trobar un sentit, perquè era un espai molt masculinitzat que...

FILMS

Crítica

"El baño del diablo: Ànimes turmentades pretenent evitar la condemna eterna"

El quart film de Veronika Franz i Severin Fiala ens submergeix en uns aterridors fets succeïts en diversos països de l'Europa dels segles XVII i XVIII

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE