FILMS

Crítica — Bird: Voler volar

El nou film de la directora britànica Andrea Arnold barreja realisme social d'extraradi amb elements màgics.

Marla Jacarilla

Bird

Any 2024

País Regne Unit

Direcció Andrea Arnold

Guió Andrea Arnold

Producció House Productions
Ad Vitam
ARTE France Cinéma

Repartiment Nykiya Adams
Barry Keoghan
Franz Rogowski
Jasmine Jobson
James Nelson-Joyce
Joanne Matthews

Fotografia Robbie Ryan

Muntatge Joe Bini

Música Burial

Distribució Avalon

Durada 119 min

Data d’estrena 29-11-2024

Sinopsi

Als 12 anys, Bailey viu amb el seu pare Bug i el seu germanastre Hunter en una casa ocupada als suburbis de Kent. La seva vida, falta d'esperança i repleta de violència, farà un gir quan conegui Bird, un home misteriós a la recerca de la seva desapareguda família.

Bird

Any 2024

País Regne Unit

Direcció Andrea Arnold

Guió Andrea Arnold

Producció House Productions
Ad Vitam
ARTE France Cinéma

Repartiment Nykiya Adams
Barry Keoghan
Franz Rogowski
Jasmine Jobson
James Nelson-Joyce
Joanne Matthews

Fotografia Robbie Ryan

Muntatge Joe Bini

Música Burial

Distribució Avalon

Durada 119 min

Data d’estrena 29-11-2024

Sinopsi

Als 12 anys, Bailey viu amb el seu pare Bug i el seu germanastre Hunter en una casa ocupada als suburbis de Kent. La seva vida, falta d'esperança i repleta de violència, farà un gir quan conegui Bird, un home misteriós a la recerca de la seva desapareguda família.

Bailey té tan sols dotze anys, però n’aparenta uns quants més, ja que ha hagut de madurar a marxes forçades guiada pel seu instint de supervivència. Malviu amb el seu pare, Bug, en una casa ocupada al nord de Kent, en un barri marginal. No per casualitat, es tracta del mateix barri on començava Grans Esperances, la famosa novel·la de Charles Dickens. Encara que no hi ha dubte que l’aprecia, Bailey té una relació una mica conflictiva amb el seu pare i, en contra del que podríem esperar, ella és la més madura dels dos; per això ha de batallar constantment per evitar que el seu pare cometi bogeries d’adolescent. L’última? Voler casar-se amb una dona a la qual coneix des de fa tot just tres mesos i pretendre pagar les despeses de la cerimònia venent bava de gripau, amb suposades propietats al·lucinògenes, a preu d’or. D’altra banda, la seva mare, que viu en una altra casa juntament amb els seus tres germans petits, manté una relació tòxica amb un individu violent i agressiu, transformant així la vida de Bailey en quelcom encara més depriment si cap. Però malgrat tot això, malgrat totes aquestes violències quotidianes, malgrat la pobresa, la marginalitat i la falta d’esperança, Bailey (impressionant Nykiya Adams en el seu debut cinematogràfic) segueix endavant com bonament pot i desenvolupa, amb el pas dels dies i l’arribada de l’adolescència, una cuirassa protectora que li permetrà sobreviure en un context tan hostil com el que li ha tocat viure.

La càmera en constant moviment, nerviosa, gairebé frenètica, segueix tot el temps  Bailey, d’una banda a l’altra, gairebé sense donar un moment de descans i tranquil·litat. Només podem respirar amb calma quan la càmera s’allunya de la protagonista i s’enlaira cap al cel mostrant-nos les gavines, corbs, abelles o papallones; animals tots ells capaços de volar. Animals que, malgrat la seva condició –o tal vegada gràcies a ella– són molt més lliures que Bailey, que sembla presa d’un destí no gaire prometedor. Animals que tenen un significat especial en la pel·lícula i que Bailey observarà amb persistència i sense saber molt bé per què; almenys, de moment.

LA CÀMERA EN CONSTANT MOVIMENT, NERVIOSA, QUASI FRENÈTICA, SEGUEIX TOT EL TEMPS BAILEY, D’UNA BANDA A L’ALTRA, GAIREBÉ SENSE DONAR UN MOMENT DE DESCANS I TRANQUIL·LITAT. NOMÉS PODEM RESPIRAR AMB CALMA QUAN LA CÀMERA S’ALLUNYA DE LA PROTAGONISTA I S’ENLAIRA CAP AL CEL MOSTRANT-NOS LES GAVINES, CORBS, ABELLES O PAPALLONES; ANIMALS TOTS ELLS CAPAÇOS DE VOLAR.

Amb un sòlid pols narratiu, Arnold ens conta al llarg de dues hores de metratge les aventures i desventures de Bailey i la seva família, tan nombrosa com desestructurada, introduint en una típica història de realisme social –i, per primera vegada al seu cinema– l’element màgic encarnat en Bird, el personatge que dona nom al film i que interpreta Franz Rogowski. Un personatge atípic que trencarà els esquemes mentals i afectius de Bailey i amb qui desenvoluparà un vincle molt especial.

Resulta tremendament difícil abordar el realisme social i les històries coming-of-age sense caure en llocs comuns, sense recórrer a clixés utilitzats fins a la sacietat. Hi ha massa cinema a les nostres esquenes que ha contat ja aquestes mateixes històries innombrables vegades, particularment en el context del cinema britànic. Penso, per exemple, en Lawn Dogs, infravalorat film de John Duigan que, com Bird, descriu l’amistat entre un home adult i una nena, barrejant realisme social amb elements màgics.

És possible que Bird no sigui la millor pel·lícula d’Arnold, ni la més original. Però el que sí resulta innegable és que els personatges del film d’Arnold destil·len una gran frescor i naturalitat gràcies a les interpretacions de Nykiya Adams, Franz Rogowski i Barry Keoghan en el paper de Bug, el pare de Bailey. A més, per sort, la directora evita adelitar-se en excés en la misèria dels seus personatges i els ofereix (ens ofereix) una escletxa d’esperança entonada a ritme de The Universal, aquell gran èxit de Blur que es va popularitzar fa ja ni més ni menys que 29 anys.

(…)

Every paper that you read
Says tomorrow is your lucky day
Well, here’s your lucky day

It really, really, really could happen
Yes, it really, really, really could happen
If the days they seem to fall through you
Well, just let them go

(…)

Andrea Arnold CRÍTICA DIRECTORES PEL·LÍCULA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

ENTREVISTES

Rose Troche

"“Soc queer i segueixo aquí!”"

Com tots els anys, LesGaiCineMad continua reconeixent el treball de veus que, en el passat i el present, han estat determinants en la consolidació d’un cinema queer. En la seva...

FILMS

Crítica

"Dahomey: Tornar a casa?"

La directora francosenegalesa Mati Diop revisa les ferides del passat colonial a 'Dahomey', un documental amb pinzellades fantàstiques amb què va guanyar l’Os d’Or en la passada Berlinale.

FILMS

Crítica

"L’edat imminent: Estimar l’àvia"

‘L'edat imminent’ és l'òpera prima del Col·lectiu Vigília de la UPF de Barcelona, ​​un grup format per sis estudiants de Comunicació Audiovisual que, per fer el treball de final de...

FILMS

Crítica

"Rock Bottom: 50 anys no és res"

50 anys després del llançament de 'Rock Bottom' de Robert Wyatt, Maria Trénor s'endinsa en l'univers poètic i musical d'aquest inconfusible autor en una pel·lícula d'animació suggeridora, innovadora i musical...

FILMS

Crítica

"Les filles del califat: Confondre presó amb llar"

La directora Mareike Engelhardt dirigeix una audaç òpera prima que aborda la radicalització fonamentalista de dones de tot el món.

ENTREVISTES

Marianela Maldonado

"La crisi de Veneçuela em va convertir en documentalista"

Hi ha moltes maneres de retratar la realitat d’una societat en crisi. La que ha escollit la directora veneçolana en el seu primer documental després d'una carrera com a guionista,...

FILMORETRATS

Věra Chytilová

"Una margarida en un món gris"

La distribuïdora independent Atalante estrena en una versió restaurada en 4K ‘Les margarides’, el film manifest de la cineasta txeca Věra Chytilová, un dels títols fonamentals del cinema d'avantguarda i...

ENTREVISTES

Sandra Romero

"Quedar-se o anar-se’n?"

Des que 'Por donde pasa el silencio', òpera prima de la sevillana Sandra Romero, es va estrenar a la secció Nous Directors del Festival de Sant Sebastià, el film ha...

FESTIVALS

FICX

"62a Edició: Fronteres entre allò real i allò imaginat"

El Festival Internacional de Cine de Gijón torna a apostar per la diversitat en la seva 62a edició, que es va celebrar del 15 al 23 de novembre, on va...

FILMS

Crítica

"Les Margarides: Un manifest sobre el desordre com a acció subversiva"

Una pel·lícula que trenca la linealitat del relat i es rebel·la contra tot l'ordre establert.

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE