Crítica — Blondi: Més amiga que mare
Òpera prima de l'actriu argentina Dolores Fonzi, 'Blondi' és una comèdia divertida i desenfada sobre una dona que va ser mare als 15 anys. Però lluny de viure-ho com un drama, Blondi i el seu fill Mirko porten la relació amb gran complicitat enmig d'un petit caos familiar.
Blondi
País
Argentina
Estats Units
Espanya
Any 2023
Direcció Dolores Fonzi
Guió
Dolores Fonzi
Laura Paredes
Producció
La Unión de los Ríos
Gran Vía Producciones
Setembro Cinema
Amazon Studio
Repartiment
Dolores Fonzi
Santiago Rovito
Carla Peterson
Leonardo Sbaraglia
Rita Cortese
Fotografia Javier Julia
Música Pedro Osuna
Muntatge
Andrés Pepe Estrada
Susana Leunda
Distribució Karma Films
Durada 88 min
Data d'estrena 5 de juliol del 2024
Sinopsi
A la Blondi i el Mirko els encanta viure junts, escolten la mateixa música, veuen les mateixes pel·lícules, els agrada fumar porros, anar a concerts, tenir els mateixos amics, tot és perfecte entre ells… però, encara que semblen gairebé de la mateixa edat, la Blondi és la mare del Mirko.
Blondi
País
Argentina
Estats Units
Espanya
Any 2023
Direcció Dolores Fonzi
Guió
Dolores Fonzi
Laura Paredes
Producció
La Unión de los Ríos
Gran Vía Producciones
Setembro Cinema
Amazon Studio
Repartiment
Dolores Fonzi
Santiago Rovito
Carla Peterson
Leonardo Sbaraglia
Rita Cortese
Fotografia Javier Julia
Música Pedro Osuna
Muntatge
Andrés Pepe Estrada
Susana Leunda
Distribució Karma Films
Durada 88 min
Data d'estrena 5 de juliol del 2024
Sinopsi
A la Blondi i el Mirko els encanta viure junts, escolten la mateixa música, veuen les mateixes pel·lícules, els agrada fumar porros, anar a concerts, tenir els mateixos amics, tot és perfecte entre ells… però, encara que semblen gairebé de la mateixa edat, la Blondi és la mare del Mirko.
Dolores Fonzi és sens dubte una de les millors actrius argentines. Tot i que fa vint-i-cinc anys que actua, el seu nom va començar a sonar amb força a Espanya gràcies a Truman, de Cesc Gay. Des de llavors l’hem vist entre altres títols a Paulina, La cordillera o Distancia de rescate. A l’últim festival de Sant Sebastià, la vam descobrim en una nova faceta: la de directora.
Fonzi s’ha pres el seu temps abans de passar darrere de la càmera. No ha estat fins sentir-se segura amb un guió coescrit amb Laura Paredes, responsable amb Laura Citarella del magnífic guió de Trenque Lauquen, que Dolores Fonzi s’ha decidit a fer el pas. I ho ha fet envoltada d’un grup d’actors que garanteixen la solidesa del film.
Blondi és la història d’una mare i un fill. Una mare jove, la Blondi, la mateixa Dolores Fonzi, que va tenir al Mirko, Santiago Rovito, als 15 anys. Quan els coneixem, Mirko té poc més de vint anys i està a punt d’anar-se’n a Europa. Però la seva mare no ho sap i ell no troba el moment de dir-li-ho. Encara que la Blondi i el Mirko semblen una parella, Fonzi eludeix al relat qualsevol connotació incestuosa. Hi ha una alegria, una frescor i una ingenuïtat en la relació que els permet passar per amics sense cap ombra de dubtes.
INTEL·LIGENT I SUBTIL, A BLONDI ES PARLA DE MATERNITATS ADOLESCENTS, D’AVORTAR O NO AVORTAR, DE MATRIMONIS EN CRISI, DEPENDÈNCIES AFECTIVES I DE PROBLEMES ECONÒMICS. COSES MOLT IMPORTANTS. PERÒ FONZI HO FA SENSE PRENDRE’S-HO MASSA SERIOSAMENT.
Però la vida de la Blondi i el Mirko no és un camí de roses. La Martina, germana de la Blondi, està passant per una crisi en el seu matrimoni, l’àvia viu al seu aire, i la Blondi es mou entre elles intentant no perdre el centre, és a dir, no perdre el Mirko. En aquest món de dones, els homes compleixen la seva funció: l’Eduardo, el marit de la Martina que interpreta Leonardo Sbaraglia, és tan avorrit, rutinari i previsible que provoca a la seva dona, l’estupenda Carla Peterson, el desig de fugir a una comuna de hippies new age desfasats.
El Mirko, en canvi, es veurà obligat a aportar el grau de responsabilitat que ni sa mare, ni ningú de la família, sembla tenir. En aquest sentit, la història em va portar a la memòria Las chicas Gilmore, on Rory és la filla assenyada de Loreleai, una mare tan jove i irresponsable com la Blondi. Però si la sèrie d’Amy Sherman-Palladino, era una comèdia amable, Blondi es mou en el terreny més relliscós de la tragicomèdia.
No cau mai en el drama, però el voreja sense que es noti. Diverteix i emociona, t’apropa a aquests personatges basculant de la mare al fill per tornar a la mare. Intel·ligent i subtil, a Blondi es parla de maternitats adolescents, d’avortar o no avortar, de matrimonis en crisi, de dependències afectives i de problemes econòmics. Coses molt importants. Però Fonzi ho fa sense prendre-s’ho massa seriosament, amb lleugeresa, amb humor, fins i tot rient-se una mica d’ella mateixa.
Presentada al Bafici del 2023, Blondi arriba a les nostres pantalles avalada per un èxit de públic al seu país. Disposar d el finançament d’Amazon li ha permès tenir un pressupost folgat –basta escoltar l’estupenda banda sonora del film on hi ha temes com Sunday Morning i All Tomorrow’s Parties de Velvet Underground i Nico– per fer una òpera prima que ens porta a pensar que estem davant d’una carrera que donarà molts fruits.