FILMS

Crítica — Bread & Roses: Pa, Treball i Llibertat

Calen testimonis com 'Bread & Roses', que ens recordin que al món encara hi ha moltes dones sense cap dret. La lleugera sensació que les coses podien canviar per a les dones afganes, va ser violentament reprimida i represaliada amb l'arribada dels talibans el 15 d'agost del 2021. Aquest document real ens explica com aquestes dones continuen lluitant per recuperar la dignitat.

Nuria Vidal

Bread & Roses

País Afganistan

Any 2023

Direcció Sahra Mani

Producció Apple Original Films
Excellent Cadaver

Producció Jennifer Lawrence
Justine Ciarrocchi
Sahra Mani

Repartiment Sahra, Sharifa,
Reahla i les dones de Kabul

Fotografia Els telèfons mòbils de les protagonistes del documental

Muntatge Haydeh Safiyari

Música Masoud Sekhavat Dost

Distribució Apple TV

Durada 88 min

Data d'estrena 22 de novembre del 2024

Sinopsi

El film narra l’experiència de les dones afganes sota el règim talibà des que els talibans van prendre el control de Kabul l’agost del 2021. La història segueix tres d’aquestes dones mentre lluiten per intentar recuperar la seva autonomia, mostrant l’esperit de les afganes a través d’una crua descripció de la seva angoixant situació en què se'ls tanca l'accés a la vida pública.

Bread & Roses

País Afganistan

Any 2023

Direcció Sahra Mani

Producció Apple Original Films
Excellent Cadaver

Producció Jennifer Lawrence
Justine Ciarrocchi
Sahra Mani

Repartiment Sahra, Sharifa,
Reahla i les dones de Kabul

Fotografia Els telèfons mòbils de les protagonistes del documental

Muntatge Haydeh Safiyari

Música Masoud Sekhavat Dost

Distribució Apple TV

Durada 88 min

Data d'estrena 22 de novembre del 2024

Sinopsi

El film narra l’experiència de les dones afganes sota el règim talibà des que els talibans van prendre el control de Kabul l’agost del 2021. La història segueix tres d’aquestes dones mentre lluiten per intentar recuperar la seva autonomia, mostrant l’esperit de les afganes a través d’una crua descripció de la seva angoixant situació en què se'ls tanca l'accés a la vida pública.

Fa molt de temps que el concepte de “cinema militant” ha desaparegut del nostre context politico-cultural. Però no se m’acudeix cap manera millor per definir el valor d’aquest documental afganès que es titula Bread & Roses, però en rigor s’hauria d’anomenar Bread, Work and Freedom (pa, treball i llibertat). I educació, i respecte, i dignitat.

“Bread, Work and Freedom” era el crit que llançaven les dones afganeses que després de la tornada dels talibans al poder a l’agost del 2021, van veure com totes les seves conquestes dels últims anys es perdien irremeiablement. “Des del 15 d’agost del 2021 milers de dones han sortit als carrers de Kabul demanant pa, feina i llibertat. Centenars han estat arrestades, torturades i assassinades. Moltes continuen desaparegudes”. Aquestes paraules al final del documental són un recordatori que allò que acabem de veure no és una ficció inventada, ni tan sols un documental a l’ús, on la manipulació de les imatges és necessària. El que acabem de veure és un crit de rebel·lia.

Si parlo de “cinema militant” és perquè aquest cinema no té en compte la qualitat de la imatge. El que vol és ser un reflex immediat d’una situació determinada, té una urgència a deixar constància d’una cosa que està passant. I això és el que fan les dones afganes amb els mòbils: filmar petits vídeos de les reunions clandestines, les manifestacions, els enfrontaments amb la policia i els monòlegs desesperats quan estan soles en la intimitat de casa.

LES DONES AFGANES NO HAURIEN D’EXISTIR. PERÒ EXISTEIXEN I LLUITEN I VOLEN QUE EL SEU COMBAT ES CONEGUI EN EL MÓN

Sahra Mani ha recopilat molts d’aquests vídeos per construir el relat d’un any a la vida de les dones afganes de Kabul que veuen com el seu món s’ensorra i elles desapareixen del paisatge. Són testimonis directes, sense manipular, sense remuntar. Filmats alguns amb una certa cura, altres en plena batalla, tots carregats d’emoció.

Per donar un cert ordre al relat, Sahra Mani segueix tres dones a través de les seves filmacions. Zahra, la dentista, es va casar amb Omid, un home que l’estima i a qui ella estima, el 14 d’agost del 2021. Cap dels dos sabia que un dia més tard el seu món desapareixeria. Zahra, obligada a exercir la seva professió de manera clandestina, es converteix en una de les principals líders del nou i valent moviment de les dones afganes amb la col·laboració d’Omid i altres homes, conscients que el món talibà significa la mort.

Sharifa és una jove funcionària que viu amb els seus pares. El nou règim la priva del seu dret a treballar, del seu dret a ser, i la tanca a una casa molt tradicional. A Sharifa només li queda el recurs d’ensenyar la seva mare a llegir i ajudar el seu nebot amb els estudis mentre mira per la finestra i grava les seves sensacions i el seu desemparament. Fins que decideix sortir i unir-se al moviment que s’està gestant entre les dones.

La tercera dona és Reahla, una activista molt combativa obligada a escapar-se del país. Refugiada en una casa d’acollida al Pakistan, Reahla es dol de no poder ser a la seva terra, de tot el que hi estan passant allà, però també de la vida que porta en aquest suposat refugi que no és sinó una presó sense barrots.

Totes tres són exemples de moltes altres dones, advocades, infermeres, mestres, forçades a abandonar la seva feina, cobrir-se amb un burca i deixar una societat que ha estat privada de la meitat de la seva població. Les dones afganes no haurien d’existir. Però existeixen i lluiten i volen que el seu combat es conegui al món.

La presència de Jennifer Lawrence, l’actriu de Els jocs de la fam, com a productora, i el fet que Bread & Roses compti amb el suport d’Apple TV+, permetrà que el documental es vegi a tot el món. Recordar que el que conta el film passa ara mateix, és molt important per ajudar les dones afganeses en la seva lluita. Som en ple segle XXI, però a l’Afganistan han tornat a les tenebres del passat.

CRÍTICA DIRECTORES FEMINISME Sahra Mani

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

ENTREVISTES

Rose Troche

"“Soc queer i segueixo aquí!”"

Com tots els anys, LesGaiCineMad continua reconeixent el treball de veus que, en el passat i el present, han estat determinants en la consolidació d’un cinema queer. En la seva...

FILMS

Crítica

"Dahomey: Tornar a casa?"

La directora francosenegalesa Mati Diop revisa les ferides del passat colonial a 'Dahomey', un documental amb pinzellades fantàstiques amb què va guanyar l’Os d’Or en la passada Berlinale.

FILMS

Crítica

"L’edat imminent: Estimar l’àvia"

‘L'edat imminent’ és l'òpera prima del Col·lectiu Vigília de la UPF de Barcelona, ​​un grup format per sis estudiants de Comunicació Audiovisual que, per fer el treball de final de...

FILMS

Crítica

"Rock Bottom: 50 anys no és res"

50 anys després del llançament de 'Rock Bottom' de Robert Wyatt, Maria Trénor s'endinsa en l'univers poètic i musical d'aquest inconfusible autor en una pel·lícula d'animació suggeridora, innovadora i musical...

FILMS

Crítica

"Les filles del califat: Confondre presó amb llar"

La directora Mareike Engelhardt dirigeix una audaç òpera prima que aborda la radicalització fonamentalista de dones de tot el món.

ENTREVISTES

Marianela Maldonado

"La crisi de Veneçuela em va convertir en documentalista"

Hi ha moltes maneres de retratar la realitat d’una societat en crisi. La que ha escollit la directora veneçolana en el seu primer documental després d'una carrera com a guionista,...

FILMORETRATS

Věra Chytilová

"Una margarida en un món gris"

La distribuïdora independent Atalante estrena en una versió restaurada en 4K ‘Les margarides’, el film manifest de la cineasta txeca Věra Chytilová, un dels títols fonamentals del cinema d'avantguarda i...

FILMS

Crítica

"Bird: Voler volar"

El nou film de la directora britànica Andrea Arnold barreja realisme social d'extraradi amb elements màgics.

ENTREVISTES

Sandra Romero

"Quedar-se o anar-se’n?"

Des que 'Por donde pasa el silencio', òpera prima de la sevillana Sandra Romero, es va estrenar a la secció Nous Directors del Festival de Sant Sebastià, el film ha...

FESTIVALS

FICX

"62a Edició: Fronteres entre allò real i allò imaginat"

El Festival Internacional de Cine de Gijón torna a apostar per la diversitat en la seva 62a edició, que es va celebrar del 15 al 23 de novembre, on va...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE