FILMS

Crítica — El baño del diablo: Ànimes turmentades pretenent evitar la condemna eterna

El quart film de Veronika Franz i Severin Fiala ens submergeix en uns aterridors fets succeïts en diversos països de l'Europa dels segles XVII i XVIII

Marla Jacarilla

El baño del diablo (Des Teufels Bad)

Any 2024

Paía Àustria

Direcció Veronika Franz
Severin Fiala

Guió Veronika Franz
Severin Fiala

Producció Ulrich Seidl Filmproduktion
Heimatfilm GMBH + CO KG

Repartiment Anja Plaschg
David Scheid
Maria Hofstätter

Fotografia Martin Gschlacht

Muntatge Michael Palm

Música Anja Plaschg
(Soap&Skin)

Distribució Playtime

Durada 120 min

Data d’estrena 15/11/2024

Sinopsi

Àustria, any 1750. La Jove Agnes, que viu en una petita vila envoltada de frondosos boscos, es casa amb Wolf, un humil pescador; però la vida marital no serà en absolut com s'imaginava. El seu desànim i la seva angoixa començaran a créixer i les pressions seran cada vegada majors. Tant, que acabaran afectant la seva salut mental de manera irremeiable.

El baño del diablo (Des Teufels Bad)

Any 2024

Paía Àustria

Direcció Veronika Franz
Severin Fiala

Guió Veronika Franz
Severin Fiala

Producció Ulrich Seidl Filmproduktion
Heimatfilm GMBH + CO KG

Repartiment Anja Plaschg
David Scheid
Maria Hofstätter

Fotografia Martin Gschlacht

Muntatge Michael Palm

Música Anja Plaschg
(Soap&Skin)

Distribució Playtime

Durada 120 min

Data d’estrena 15/11/2024

Sinopsi

Àustria, any 1750. La Jove Agnes, que viu en una petita vila envoltada de frondosos boscos, es casa amb Wolf, un humil pescador; però la vida marital no serà en absolut com s'imaginava. El seu desànim i la seva angoixa començaran a créixer i les pressions seran cada vegada majors. Tant, que acabaran afectant la seva salut mental de manera irremeiable.

Després de dirigir pel·lícules com Goodnight Mommy (2014) o The Lodge (2019), el tàndem format per Veronika Franz i Severin Fiala torna una vegada més amb El baño del diablo, interessant incursió en el folk horror basada en un esgarrifós cas real.

El film parteix d’una recerca realitzada per la historiadora Kathy Stuart i plasmada en el llibre Suicide by Proxy in Early Modern Germany: Crime, Sin and Salvation. El llibre parla sobre la gran quantitat d’assassinats (especialment de nens i nenes) comesos a Alemanya en els segles XVII i XVIII en unes circumstàncies molt particulars i que van ser denominats “suïcidis indirectes”. En una societat altament repressiva i dominada per la religió, les persones que se suïcidaven no podien aspirar de cap manera al perdó dels seus pecats. En canvi, algú que hagués comès un crim sí podia aconseguir el perdó mitjançant la confessió. Per aquest motiu, totes aquelles dones que volien morir sense que la seva ànima quedés condemnada, preferien cometre un crim, confessar-lo i ser executades en la plaça major, en lloc de carregar amb el pecat etern i inesborrable d’haver comès suïcidi. La recerca de Stuart se centra en Alemanya, però aquesta pràctica es va estendre durant dos segles per gran part d’Europa i va tenir com a conseqüència la mort de centenars de nens i nenes.

Ambientada en una petita vila austríaca l’any 1750, El baño del diablo conta la història d’Agnes, una jove aparentment feliç que, després de casar-se amb el seu marit Wolf, veurà com a poc a poc la seva vida es va tornant cada vegada més i més opressiva. Les constants pressions per tenir descendència, el distanciament i la falta d’interès del seu absent marit o el control tant de la seva sogra com de l’església i fins i tot dels veïns, seran els factors clau que desencadenaran el seu descens a la bogeria.

LA PEL·LÍCULA SUBMERGEIX L’ESPECTADOR EN UN ENTORN NATURAL BROMÓS, AMENAÇADOR I OPRESSIU ON LA PROTAGONISTA MAI SEMBLA ESTAR FORA DE PERILL; NI DINS, NI FORA DE LA CABANYA ON VIU JUNT AMB EL SEU MARIT.

Premiada tres vegades al Festival de Sitges (premi a la millor pel·lícula, premi de la crítica i premi del jurat Carnet Jove) i guanyadora de l’Os de Plata a la millor contribució artística al Festival de Berlín, a més d’altres premis internacionals, la pel·lícula submergeix el públic en un entorn natural bromós, amenaçador i opressiu on la protagonista mai sembla estar fora de perill; ni dins, ni fora de la cabanya on viu junt amb el seu marit. La vida en el camp és dura, però no és ni de lluny el pitjor que Agnes ha de suportar en un entorn com aquest, supersticiós i patriarcal. El fanatisme religiós i el pes dels costums socials que dictaminen el destí d’una dona (cuidar de la casa, tenir descendència, sotmetre’s al marit…) són pressions insuportables per a moltes dones. Entre elles es troba Agnes, víctima innocent del context que resa a Déu per quedar-se embarassada, a pesar que el seu marit no posi molt de la seva part per aconseguir l’anhelada descendència.

El film, amb una atmosfèrica i pertorbadora banda sonora que ha estat composada per la pròpia protagonista (la debutant Anja Plaschg, sota el nom artístic de Soap & Skin), no és especialment explícit, però sí tremendament asfixiant. Una reivindicació feminista disfressada de pel·lícula de terror psicològic; un dens malson que ens demostra que el monstre més amenaçador és, la major part de les vegades, el mateix ésser humà en coaccionar els seus semblants.

CRÍTICA DIRECTORES PEL·LÍCULA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

ENTREVISTES

Rose Troche

"“Soc queer i segueixo aquí!”"

Com tots els anys, LesGaiCineMad continua reconeixent el treball de veus que, en el passat i el present, han estat determinants en la consolidació d’un cinema queer. En la seva...

FILMS

Crítica

"Dahomey: Tornar a casa?"

La directora francosenegalesa Mati Diop revisa les ferides del passat colonial a 'Dahomey', un documental amb pinzellades fantàstiques amb què va guanyar l’Os d’Or en la passada Berlinale.

FILMS

Crítica

"L’edat imminent: Estimar l’àvia"

‘L'edat imminent’ és l'òpera prima del Col·lectiu Vigília de la UPF de Barcelona, ​​un grup format per sis estudiants de Comunicació Audiovisual que, per fer el treball de final de...

FILMS

Crítica

"Rock Bottom: 50 anys no és res"

50 anys després del llançament de 'Rock Bottom' de Robert Wyatt, Maria Trénor s'endinsa en l'univers poètic i musical d'aquest inconfusible autor en una pel·lícula d'animació suggeridora, innovadora i musical...

FILMS

Crítica

"Les filles del califat: Confondre presó amb llar"

La directora Mareike Engelhardt dirigeix una audaç òpera prima que aborda la radicalització fonamentalista de dones de tot el món.

ENTREVISTES

Marianela Maldonado

"La crisi de Veneçuela em va convertir en documentalista"

Hi ha moltes maneres de retratar la realitat d’una societat en crisi. La que ha escollit la directora veneçolana en el seu primer documental després d'una carrera com a guionista,...

FILMORETRATS

Věra Chytilová

"Una margarida en un món gris"

La distribuïdora independent Atalante estrena en una versió restaurada en 4K ‘Les margarides’, el film manifest de la cineasta txeca Věra Chytilová, un dels títols fonamentals del cinema d'avantguarda i...

FILMS

Crítica

"Bird: Voler volar"

El nou film de la directora britànica Andrea Arnold barreja realisme social d'extraradi amb elements màgics.

ENTREVISTES

Sandra Romero

"Quedar-se o anar-se’n?"

Des que 'Por donde pasa el silencio', òpera prima de la sevillana Sandra Romero, es va estrenar a la secció Nous Directors del Festival de Sant Sebastià, el film ha...

FESTIVALS

FICX

"62a Edició: Fronteres entre allò real i allò imaginat"

El Festival Internacional de Cine de Gijón torna a apostar per la diversitat en la seva 62a edició, que es va celebrar del 15 al 23 de novembre, on va...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE