FILMS

Crítica — Justicia para Sohee: Contra la cultura de l’explotació laboral

La directora July Jung parteix del cas real del suïcidi d’una becària per elevar un clam de denúncia contra la normalització de la violència capitalista al seu país.

Eulàlia Iglesias

Justicia para Sohee (Next Sohee)

Any 2023

País Corea del Sud

Direcció July Jung

Guió July Jung

Producció Twinplus-Partners Co.
Crank-Up Film Co.

Repartiment Bae Doona
Kim Si-eun
Sim Hee-seop
Park Woo-young
Yoo Jung-ho
Choi Hee-jin

Fotografia Kim Il-yeon

Muntatge Young-lim Lee
Ji-youn Han

Música Jang Young-gyu

Distribució La Aventura

Durada 134 min

Data d'estrena 1 de maig del 2024

Sinopsi

Kim Sohee, estudiant i apassionada del ball, entra a treballar en un call center d'un important operador d'internet per a les pràctiques de l'institut. En pocs mesos, el seu ànim decau sota el pes d'una cultura del treball explotadora i uns objectius cada cop més difícils que la porten fins a la mort. La detectiu Yoo-jin, encarregada de la investigació, queda profundament commocionada pel que descobreix de les condicions de feina de la Sohee. Sola, qüestiona tot el sistema.

Justicia para Sohee (Next Sohee)

Any 2023

País Corea del Sud

Direcció July Jung

Guió July Jung

Producció Twinplus-Partners Co.
Crank-Up Film Co.

Repartiment Bae Doona
Kim Si-eun
Sim Hee-seop
Park Woo-young
Yoo Jung-ho
Choi Hee-jin

Fotografia Kim Il-yeon

Muntatge Young-lim Lee
Ji-youn Han

Música Jang Young-gyu

Distribució La Aventura

Durada 134 min

Data d'estrena 1 de maig del 2024

Sinopsi

Kim Sohee, estudiant i apassionada del ball, entra a treballar en un call center d'un important operador d'internet per a les pràctiques de l'institut. En pocs mesos, el seu ànim decau sota el pes d'una cultura del treball explotadora i uns objectius cada cop més difícils que la porten fins a la mort. La detectiu Yoo-jin, encarregada de la investigació, queda profundament commocionada pel que descobreix de les condicions de feina de la Sohee. Sola, qüestiona tot el sistema.

Les notícies de suïcidis que arriben de la indústria de l’entreteniment a Corea del Sud ens permet intuir el nivell de pressió que viu la professió que hi treballa, des d’estrelles del K-Pop fins a actors de cinema com Lee Sun-kyun, un dels protagonistes de Paràsits (Bong Jon-hoo, 2019), que va acabar amb la seva vida el desembre de 2023. En el seu segon llargmetratge, Justicia para Sohee, July Jung denuncia el clima d’explotació laboral que presideix la cultura del treball coreana a partir d’un suïcidi real. Però la directora, que va debutar amb Un monstruo en mi puerta (2014), prefereix centrar-se no en una figura famosa sinó en una noia ordinària i anònima, una estudiant en pràctiques d’un call center víctima també d’aquest sistema capitalista tòxic, però en un entorn laboral molt més precari i sense glamur. 

JUSTICIA PARA SOHEE NO DENUNCIA UN CAS AÏLLAT D’UNA NOIA QUE VEU DETERIORADA LA SEVA SALUT MENTAL PER UNES CIRCUMSTÀNCIES EXCEPCIONALS, SINÓ QUE DESCRIU L’ENGRANATGE DE TOT UN SISTEMA QUE VAMPIRITZA L’ALEGRIA, L’EQUILIBRI EMOCIONAL I LES GANES DE VIURE DE LA PROTAGONISTA.

Justicia para Sohee parteix doncs d’un cas real amb què la directora es va anar obsessionant a mesura que aprofundia en les circumstàncies que van portar a aquesta jove a matar-se. La primera part de la pel·lícula segueix el procés de crisi que pateix la Sohee (Kim Si-eun), una estudiant d’institut apassionada per la dansa que comença a treballar com a becària en un call center per complir amb el programa de pràctiques dictat pel pla d’estudis. Jung desplega un drama realista de gran solidesa que para especial atenció en descriure els diferents agents que convergeixen en el procés de deteriorament de la protagonista. Sobretot posa el focus en les dinàmiques de l’empresa on treballa, una firma de telecomunicacions que contracta només noies joves en pràctiques al seu servei d’atenció al client. A les estudiants se les instrueix perquè aguantin la violència verbal de les persones que truquen i alhora recondueixin les possibles queixes o peticions de baixa cap a ampliacions de contracte. Jung sap encapsular en la descripció d’aquesta feina els principals mals del capitalisme salvatge: l’explotació de joves vulnerables, la majoria noies, que es veuen obligades a executar aquesta tasca sense suport extern, les pràctiques abusives en els contractes d’una empresa de comunicació i el client final, les retòriques d’autosuperació i competició extrema per justificar uns nivells d’exigència inassumibles… La directora també exposa l’existència d’altres responsables, com la institució escolar, que pressiona perquè les noies no es desviïn del comportament submís, així com el silenci social que condemna les úniques veus dissidents a la solitud i la desesperació. Justicia para Sohee no denuncia un cas aïllat d’una noia que veu deteriorada la seva salut mental per unes circumstàncies excepcionals, sinó que descriu l’engranatge de tot un sistema que vampiritza l’alegria, l’equilibri emocional i les ganes de viure de la protagonista. En algun moment, el temps que necessita la directora per dibuixar aquest escenari pot semblar excessiu, però s’agraeix la precisió gairebé documental a l’hora de presentar el context i mostrar com afecta de mica en mica la protagonista, de manera que entenem millor la seva decisió final. 

La segona part de Justicia para Sohee es decanta cap als camins del thriller policial, quan entra en escena la inspectora de policia Yoo-jin, encarnada per la carismàtica Bae Doona (Air Doll, Sense8, Rebel Moon…), i pren les regnes de la investigació. Com la directora, Yoo-jin s’obsessiona per la mort de la protagonista fins al punt de ficar-se a fons en un cas que els seus superiors volen arxivar sense més. No costa empatitzar amb l’esperit vindicatiu que mou la policia, però el seu personatge acaba adoptat una actitud i un to en excés arquetípic i alliçonador. Yoo-jin esdevé l’heroïna impecable i implacable que no deixa pedra sense regirar, ni responsable d’aquest sistema abusiu sense interrogar per tal d’assolir els seus objectius. El problema rau en què la presència i els actes de la policia acaben cobrant més protagonisme i importància que el fet de si aconsegueix o no fer justícia per a la Sohee. 

CRÍTICA DIRECTORES July Jung PEL·LÍCULA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMORETRATS

Věra Chytilová

"Una margarida en un món gris"

La distribuïdora independent Atalante estrena en una versió restaurada en 4K ‘Les margarides’, el film manifest de la cineasta txeca Věra Chytilová, un dels títols fonamentals del cinema d'avantguarda i...

FILMS

Crítica

"Bird: Voler volar"

El nou film de la directora britànica Andrea Arnold barreja realisme social d'extraradi amb elements màgics.

ENTREVISTES

Sandra Romero

"Quedar-se o anar-se’n?"

Des que 'Por donde pasa el silencio', òpera prima de la sevillana Sandra Romero, es va estrenar a la secció Nous Directors del Festival de Sant Sebastià, el film ha...

FESTIVALS

FICX

"62a Edició: Fronteres entre allò real i allò imaginat"

El Festival Internacional de Cine de Gijón torna a apostar per la diversitat en la seva 62a edició, que es va celebrar del 15 al 23 de novembre, on va...

FILMS

Crítica

"Les Margarides: Un manifest sobre el desordre com a acció subversiva"

Una pel·lícula que trenca la linealitat del relat i es rebel·la contra tot l'ordre establert.

FILMS

Crítica

"Una familia: Les paraules justes"

La novel·lista Christine Angot debuta com a cineasta amb aquest documental autobiogràfic en el qual torna a abordar el tema central de la seva obra: l'incest. S'estrena a Filmin.

FILMS

Crítica

"Bread & Roses: Pa, Treball i Llibertat"

Calen testimonis com 'Bread & Roses', que ens recordin que al món encara hi ha moltes dones sense cap dret. La lleugera sensació que les coses podien canviar per a...

ENTREVISTES

Isabel Herguera

"Animant somnis"

La 31a edició de L’Alternativa, Festival de Cinema Independent de Barcelona, ​​que se celebra entre el 14 i el 24 de novembre, dedica una de les sessions satèl·lits a la...

ENTREVISTES

Joanna Pardos

"El testimoni com a arma"

"El futbol era una realitat que desconeixia i que m'interessava poc, però quan vaig conèixer la història d'elles, li vaig trobar un sentit, perquè era un espai molt masculinitzat que...

FILMS

Crítica

"El baño del diablo: Ànimes turmentades pretenent evitar la condemna eterna"

El quart film de Veronika Franz i Severin Fiala ens submergeix en uns aterridors fets succeïts en diversos països de l'Europa dels segles XVII i XVIII

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE