Crítica — La noia que sanava: La nena santa
El cinquè llargmetratge de la belga Fien Troch retrata una jove amb un do extraordinari en un context ordinari.
La noia que sanava (Holly)
Any 2023
País
Bèlgica
Països Baixos
Luxemburg
França
Direcció Fien Troch
Guió Fien Troch
Producció Prime Time & Mirage
Repartiment
Cathalina Geeraerts
Felix Heremans
Greet Verstraete
Serdi Faki Alici
Els Deceukelier
Maya Louisa Sterkendries
Robby Cleiren
Sara De Bosschere
Fotografia Frank van den Eeden
Muntatge Nico Leunen
Música Johnny Jewel
Distribució Adso Films
Durada 104 min
Data d'estrena 19 d'abril del 2024
Sinopsi
Una alumna truca a l'escola per informar que aquell dia es queda a casa i, poc després, es produeix un incendi al centre en què moren diversos alumnes. Una professora intrigada per l’estranya premonició de la noia la convida a unir-se al grup d’ajuda que s’ha creat per afrontar la tragèdia. La presència de la noia sembla aportar pau mental, calidesa i esperança, però la comunitat comença a reclamar-li cada cop més i més coses.
La noia que sanava (Holly)
Any 2023
País
Bèlgica
Països Baixos
Luxemburg
França
Direcció Fien Troch
Guió Fien Troch
Producció Prime Time & Mirage
Repartiment
Cathalina Geeraerts
Felix Heremans
Greet Verstraete
Serdi Faki Alici
Els Deceukelier
Maya Louisa Sterkendries
Robby Cleiren
Sara De Bosschere
Fotografia Frank van den Eeden
Muntatge Nico Leunen
Música Johnny Jewel
Distribució Adso Films
Durada 104 min
Data d'estrena 19 d'abril del 2024
Sinopsi
Una alumna truca a l'escola per informar que aquell dia es queda a casa i, poc després, es produeix un incendi al centre en què moren diversos alumnes. Una professora intrigada per l’estranya premonició de la noia la convida a unir-se al grup d’ajuda que s’ha creat per afrontar la tragèdia. La presència de la noia sembla aportar pau mental, calidesa i esperança, però la comunitat comença a reclamar-li cada cop més i més coses.
El títol original del cinquè llargmetratge de Fien Troch, Holly, correspon al nom de la protagonista, però també a l’estatus que no tarda en adquirir a la pel·lícula. La Holly sempre ha estat la noia una mica marginada a l’escola, alguns fins i tot la titllen de “bruixa”, sobretot després que tingui una premonició i no vagi a l’escola el dia en què s’hi produeix un incendi fortuït i mortal. Amb prou feines es relaciona amb altres noies i nois, apart de la seva germana i el seu veí neurodivergent. Fins que es descobreix que la Holly té una mena de do per sanar el proïsme, una capacitat inexplicable que ni ella mateixa sap d’on li ve.
Produïda pels germans Dardenne, La noia que sanava se situa en aquella Bèlgica de classe obrera tan habitual al seu cinema. En aquest context, la directora apunta dos elements interessants que tanmateix no acaba d’explorar en profunditat. Per una banda, el retrat d’una figura bondadosa, una mena de santa involuntària, una nena que irradia transcendència en un entorn d’allò més ordinari. Dibuixar persones amb una aura de santedat sense caure en la caricatura o en la beatificació burda no resulta fàcil. Potser per això en trobem tan pocs exemples en el cinema, molt més procliu a conrear malvats. El protagonista de Lazzaro feliç (2018) d’Alice Rohrwacher seria un bon exemple d’aquesta excepcionalitat. La directora belga enfoca la santedat de la Holly com una condició que la nena no ha escollit, i que a partir d’un moment la desgasta més que no pas l’omple de felicitat. I aquí es troba l’element més interessant del film, el del do entès com un vessant de la identitat que marca la visió que la gent té de la protagonista sense que ella pugui fer res al respecte.
DIBUIXAR PERSONES AMB UNA AURA DE SANTEDAT SENSE CAURE EN LA CARICATURA O EN LA BEATIFICACIÓ BURDA NO RESULTA FÀCIL. POTSER PER AIXÒ EN TROBEM TAN POCS EXEMPLES EN EL CINEMA, MOLT MÉS PROCLIU A CONREAR MALVATS.
L’altre subtema que apunta La noia que sanava és la tendència de la societat a aprofitar-se d’una manera o d’altra de les persones amb la capacitat miraculosa d’ajudar el proïsme. Però Troch no arriba a armar un fresc de crítica social realment punyent, ni tampoc acaba de situar la Holly en un d’aquells dilemes de responsabilitat moral tan típics del cinema dels germans Dardenne, que haurien atorgat més profunditat psicològica al personatge.
Fotos Adso Films