FILMS

Crítica — La quimera: Una faula entre dos mons

El quart llargmetratge d'Alice Rohrwacher ens parla, amb lirisme i vitalitat, de la importància que tenen en les nostres vides les restes del passat.

Marla Jacarilla

La quimera

Any 2023

País Itàlia

Direcció Alice Rohrwacher

Guió Alice Rohrwacher
Carmela Covino
Marco Pettenello

Producció Tempesta
Ad Vitam Production
Amka Films Productions
RAI Cinema
RTSI

Repartiment Josh O'Connor
Carol Duarte
Vincenzo Nemolato
Isabella Rossellini
Alba Rohrwacher

Fotografia Hélène Louvart

Muntatge Nelly Quettier

Distribució 01 Distribution
Ad Vitam
Elastica Films
September Film Distribution

Durada 130 min

Data d'estrena 12 d'abril del 2024

Sinopsi

Després d'una llarga absència, l'anglès Arthur torna a la petita ciutat costanera del Tirrè on, juntament amb un grup de particulars personatges, es dedica a saquejar tombes etrusques per sobreviure. Mentrestant, cadascun persegueix els seus somnis a la seva manera, intentant aconseguir aquesta quimera que dona títol al film.

La quimera

Any 2023

País Itàlia

Direcció Alice Rohrwacher

Guió Alice Rohrwacher
Carmela Covino
Marco Pettenello

Producció Tempesta
Ad Vitam Production
Amka Films Productions
RAI Cinema
RTSI

Repartiment Josh O'Connor
Carol Duarte
Vincenzo Nemolato
Isabella Rossellini
Alba Rohrwacher

Fotografia Hélène Louvart

Muntatge Nelly Quettier

Distribució 01 Distribution
Ad Vitam
Elastica Films
September Film Distribution

Durada 130 min

Data d'estrena 12 d'abril del 2024

Sinopsi

Després d'una llarga absència, l'anglès Arthur torna a la petita ciutat costanera del Tirrè on, juntament amb un grup de particulars personatges, es dedica a saquejar tombes etrusques per sobreviure. Mentrestant, cadascun persegueix els seus somnis a la seva manera, intentant aconseguir aquesta quimera que dona títol al film.

Les nostres vides, sempre en contínua contradicció, es debaten entre fixar la vista en el futur i girar el cap per mirar enrere, cap a aquest passat que cada vegada és més inabastable i prolix en detalls –alguns trivials, alguns fonamentals–. El quart llargmetratge d’Alice Rohrwacher (que igual que els tres anteriors, ha passat també pel Festival de Canes) retrata una Itàlia en ruïnes, una Itàlia en procés de desaparició; però alhora ens parla de tots aquests somnis, tots aquests anhels i plans de futur, que cada persona persegueix per trobar sentit a la seva vida.

Arthur, el protagonista de la història, és un misteriós anglès que torna a un poble a la Itàlia rural dels anys 80 després d’una llarga absència. Arthur no és una persona qualsevol, té un inusual do. Com un saurí que troba aigua en terrenys aparentment desèrtics, Arthur és capaç d’endevinar on s’amaguen sota terra les valuoses i cobejades restes de la civilització etrusca: tresors, gerros, atuells, monedes i escultures que, al mercat negre de l’art, poden arribar a tenir un gran valor. Juntament amb altres habitants del poble, es dedica a saquejar jaciments arqueològics i tombes per sobreviure malvenent el botí a la misteriosa Spartaco. Però en realitat, a Arthur els diners tampoc li importen tant, perquè l’única cosa que al cap i a la fi el lliga a aquest miserable poble és el seu amor per la desapareguda Beniamina. Per aquesta raó es troba Arthur entre dos mons, el dels vius i el dels morts, perquè no perd l’esperança de reunir-se amb la seva estimada. De fet, és quelcom que intenta constantment.

ÉS INNEGABLE L’INTERÈS DE LA DIRECTORA PER REINVENTAR A LES SEVES PEL·LÍCULES EL CONCEPTE DE FAULA, PER BARREJAR INNOMBRABLES REFERENTS EN HISTÒRIES IMPREVISIBLES I DESBORDANTS D’IMAGINACIÓ.

A La quimera, la desbordant riquesa de la cultura mediterrània es contraposa a l’extrema precarietat en què sobreviuen els protagonistes de la història. Els ressons de Pasolini i Fellini es barregen amb una imaginativa resignificació del neorealisme dels anys 40 i 50, conformant un retrat humanista i en absolut maniqueu de les classes més desfavorides. No en va, un dels personatges clau de la història –Flora, la mare de la difunta Beniamina– està interpretat per Isabella Rosellini, filla del director Roberto Rosellini.

És innegable l’interès de la directora per reinventar a les seves pel·lícules el concepte de faula, per barrejar innombrables referents en històries imprevisibles i desbordants d’imaginació. A La quimera, Rohrwacher ens ofereix una pel·lícula lliure que mescla, amb habilitat i sense complexos, imatges en 35 mm, en súper-16 mm, en 16 mm. Els plans s’acceleren, la pantalla s’estreny, la càmera, de tant en tant, ens mostra imatges del revés. Però, encara que a primera vista pogués semblar-ho, res en aquest film és arbitrari, i el que podríem considerar un cert barroquisme visual té, més que mai, la seva raó de ser. Perquè així és també en el fons la història d’Itàlia, un palimpsest en el qual se superposen centenars de capes, algunes més visibles que d’altres. Com aquest palimpsest que al cap i a la fi és també La quimera: una història d’amor, una història de fantasmes, un inesperat i heterogeni musical, una reflexió sobre la identitat i també una afilada crítica social que, paradoxalment, destaca sobretot per la seva inqüestionable lluminositat.

Alice Rohrwacher CRÍTICA DIRECTORES PEL·LÍCULA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

ENTREVISTES

Laura Mulvey

"Cineasta, crítica i fundadora de la teoria fílmica feminista"

"A part de la mirada masculina, el gran problema avui en dia a les xarxes socials és com les dones joves es presenten elles mateixes com a espectacle".

FILMS

Crítica

"Sidonie en Japón: Una dona fràgil"

Isabelle Huppert és el rostre de Sidonie, una escriptora solitària que durant una gira pel Japó descobreix que l'amor del passat pot originar un amor en el present. Una història...

FILMS

Crítica

"El teorema de Marguerite: Una ment brillant, una pel·lícula previsible"

Ella Rumpf ('Crudo') va guanyar el Cèsar a la millor actriu revelació gràcies a la seva interpretació d'una jove i talentosa matemàtica en aquest film replet de bones intencions, però...

ENTREVISTES

Macu Machín

"“M’interessava treballar la mirada de les dones grans i del camp”"

En el marc de la presentació de la seva òpera prima, 'La hojarasca', en el D'A Film Festival de Barcelona, la cineasta ens parla de cinema canari, de retrobar les...

FILMS

Crítica

"Luz del 86: Amor adolescent amb catàstrofe de fons"

La finlandesa Inari Niemi retrata en 'Luz del 86' la història d'amor de dues noies adolescents de distinta classe social.

FILMS

Crítica

"Reinas: Dir adéu és difícil"

A partir de la seva pròpia experiència personal, Klaudia Reynicke torna als convulsos anys noranta al Perú per explicar la història de dues germanes que han de deixar enrere la...

FILMS

Crítica

"Silver Haze: Les coses que vam perdre en el foc"

La cineasta neerlandesa Sacha Polak torna a comptar amb la magnètica Vicky Knight per construir un empàtic estudi d'un personatge femení fora de la norma situat en l'entorn proletari de...

FILMS

Crítica

"El Eco: El futur del món rural són les seves dones"

Documentalista mexicana, reconeguda internacionalment, Tatiana Huezo torna al món rural dels camperols per seguir la vida d'una petita comunitat de la serra profunda on es comencen a trencar les tradicions...

ENTREVISTES

Tatiana Huezo

"Capturar l’emoció de la vida"

“Especialment m'enamoren els personatges femenins que es mouen de lloc, que no es conformen del tot amb allò establert. I els personatges femenins d’El Eco són així.”

FILMS

Crítica

"Un lugar común: La invisibilitat d’una mare"

L'òpera prima de Celia Giraldo és una sorprenent tragicomèdia sobre una dona de 50 anys, que es troba davant d'una situació en què s'ha de reinventar: ella i, de passada,...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE