Crítica — Las chicas de la estación: mirant de reüll
Juana Macías, en col·laboració amb la guionista Isa Sánchez, obre la 19a Mostra de Cine i Drets Humans de Navarra amb una cinta basada en el cas real d’explotació sexual de tres joves d’un centre d’acollida de menors en Palma de Mallorca. Amb un repartiment no professional i una posada en escena que defuig la morbositat, 'Las chicas de la estación' aborda aquesta problemàtica profundament estructural al nostre sistema social.
Las chicas de la estación
Any 2024
País Espanya
Direcció Juana Macías
Guió
Isa Sánchez
Juana Macías
Producció
Feelgood Media
ICAA
Kowalski Films
La Perifèrica Produccions
Repartiment
Julieta Tobio
Salua Hadra
María Steelman
Carla Gris
Elena Gallardo
Xóan Fórneas
Asier Tartás
Daniel Mantero
Saida Santana
Pepo Llopis
Fotografia Guillermo Sempere
Música Isabel Royán
Distribució A Contracorriente Films
Duració 115 min.
Data d’estrena 22 de novembre de 2024
Sinopsi
Jara, Álex i Miranda són tres joves acollides per un centre de menors en Palma de Mallorca. Motivades per guanyar els diners suficients per assistir al concert de la seva cantant de trap favorita es veuen víctimes de violacions i abusos.
Las chicas de la estación
Any 2024
País Espanya
Direcció Juana Macías
Guió
Isa Sánchez
Juana Macías
Producció
Feelgood Media
ICAA
Kowalski Films
La Perifèrica Produccions
Repartiment
Julieta Tobio
Salua Hadra
María Steelman
Carla Gris
Elena Gallardo
Xóan Fórneas
Asier Tartás
Daniel Mantero
Saida Santana
Pepo Llopis
Fotografia Guillermo Sempere
Música Isabel Royán
Distribució A Contracorriente Films
Duració 115 min.
Data d’estrena 22 de novembre de 2024
Sinopsi
Jara, Álex i Miranda són tres joves acollides per un centre de menors en Palma de Mallorca. Motivades per guanyar els diners suficients per assistir al concert de la seva cantant de trap favorita es veuen víctimes de violacions i abusos.
La seqüència que tanca Las chicas de la estación retrata Jara i Miranda, joves emparades per un centre d’acollida mallorquí i víctimes d’abusos sexuals, baixant les escales de l’estació de tren que freqüenten como a punt d’adquisició de substàncies estupefaents a canvi de trobades sexuals amb homes adults. Amb les lletres de trap de “La travesía” d’Antony Z que conclouen la descarnada temàtic de la cinta amb “feel free, wanna live, una estrella fugaç, les cadenes són d’or i vull veure’l brillar, ‘tic lluitant els dimonis pel bé i el mal” i un muntatge dinàmic que accentua l’emoció amb prou feines continguda en el cos de les noies mentre s’esmunyen en els banys de l’estació. Esprais de grafit en mà i amb somriures d’orella a orella escriuen en les portes dels cubicles: “Follaniños = cerdos” (follacriatures = porcs). Matemàtiques a priori senzilles sobre les quals la cineasta madrilenya Juana Macías confessa al mitjà digital Última hora que volia “mostrar una realitat i que cadascú tregui les seves conclusions. No cal adoctrinar”.
LA CINEASTA SITUA LA VIOLÈNCIA FORA DE PLA, A TRAVÉS D’EL·LIPSIS QUE EVIDENCIEN UN REBUIG ROTUND A LA MANIFESTACIÓ EXPLÍCITA DE L’AGRESSIÓ I QUE COL·LOQUEN UNA DISTÀNCIA INTRANSITABLE A L’HORA D’ESTRUCTURAR UN DISCURS AL VOLTANT DE LA QÜESTIÓ SOBRE LA QUAL ES FONAMENTA LA CINTA.
Macías articula una espècie de biopic justificat pels fets reals ocorreguts a Palma de Mallorca fa cinc anys, en què tres joves d’un centre de menors van ser víctimes de violacions a canvi d’una recompensa monetària que els permetés acudir al concert de la seva trap queen favorita. La cineasta situa la violència fora de pla, a través d’el·lipsis que evidencien un rebuig rotund a la manifestació explícita de l’agressió i que col·loquen una distància intransitable a l’hora d’estructurar un discurs al voltant de la qüestió sobre la qual es fonamenta la cinta. Una altra decisió que vertebra Las chicas de la estación resideix en el seu procés de càsting d’actrius no professionals per encarnar les joves d’uns quinze o setze anys. Julieta Tobio o Salud Hadra, ambdues majors d’edat, apareixen amb la cara plena de blaus o sagnant mentre es fumen una cigarreta o ballen al ritme de les melodies d’Albany, creant una distància còmoda, estètica i segura amb la imatge comunament pueril d’una adolescent.
Aquesta capitalització a costa de les vivències de dones joves en situació de risc resulta en una concatenació de diàlegs que conclouen en un transigent “No pots elegir d’on vens però sí on vas” de la boca de Marcos, el coordinador del centre, a una jove òrfena, pobre i traumatitzada. Las chicas de la estación soluciona la problemàtica de l’abús de menors posant la responsabilitat de la denúncia en la víctima i la fe de rectitud en el sistema judicial espanyol. Macías imputa el delicte de l’explotació sexual a uns caricaturitzats i individualitzats agressors (per la seva condició de desequilibrat o de privilegiat) en lloc d’incidir en una problemàtica estructural arrelada en un sistema misogin que explota el cos femení des de la més tendra i innocent infantesa.