Crítica — Les filles del califat: Confondre presó amb llar
La directora Mareike Engelhardt dirigeix una audaç òpera prima que aborda la radicalització fonamentalista de dones de tot el món.
Les filles del califat/Las hijas del califato (Rabia)
Any 2024
País França
Direcció Mareike Engelhardt
Guió
Mareike Engelhardt
Samuel Doux
Producció
Films Grand Huit
ARTE France Cinéma
Starhaus Filmproduktion
Kwassa Films
Repartiment
Megan Northam
Lubna Azabal
Natacha Krief
Lena Lauzemis
Christine Gautier
Andranic Manet
Klara Wördemann
Maria Wördemann
Fotografia Agnès Godard
Muntatge Matthilde Van de Moortel
Música David Chalmin
Distribució Adso Films
Durada 94 min
Data d’estrena 13-12-2024
Sinopsi
Jessica i Laïla, cansades de la seva vida a França, viatgen fins a la ciutat de Raqa (Síria), amb la finalitat de convertir-se en esposes de combatents de Daesh i formar part d'un nou Califat. Allí s'allotjaran en una casa on dones de tot el món tenen la seva mateixa intenció.
Les filles del califat/Las hijas del califato (Rabia)
Any 2024
País França
Direcció Mareike Engelhardt
Guió
Mareike Engelhardt
Samuel Doux
Producció
Films Grand Huit
ARTE France Cinéma
Starhaus Filmproduktion
Kwassa Films
Repartiment
Megan Northam
Lubna Azabal
Natacha Krief
Lena Lauzemis
Christine Gautier
Andranic Manet
Klara Wördemann
Maria Wördemann
Fotografia Agnès Godard
Muntatge Matthilde Van de Moortel
Música David Chalmin
Distribució Adso Films
Durada 94 min
Data d’estrena 13-12-2024
Sinopsi
Jessica i Laïla, cansades de la seva vida a França, viatgen fins a la ciutat de Raqa (Síria), amb la finalitat de convertir-se en esposes de combatents de Daesh i formar part d'un nou Califat. Allí s'allotjaran en una casa on dones de tot el món tenen la seva mateixa intenció.
L’any 2013, els gihadistes van implementar un sistema totalitari en territoris de Síria i l’Iraq. Amb la finalitat d’ampliar la seva població i assegurar la continuïtat de l’autodenominat estat islàmic, milers de dones de més d’un centenar de països van ser reclutades per convertir-se en esposes dels combatents. Entre elles es troben la jove Jessica (Megan Northam) i la seva amiga Laïla (Natacha Krief), que, cansades de la seva avorrida vida a França, decidiran aprendre àrab, convertir-se a l’islam i viatjar milers de quilòmetres fins a establir-se a Síria, fent així un gir radical a la seva vida desorientada.
Una vegada en Raqa, viuran en una de les nombroses madafas que hi ha al país, edificis destinats a allotjar les futures esposes dels combatents de Daesh. Almenys, fins que se’ls trobi un marit i compleixin així la seva missió. Allí coneixeran Madame (Lubna Azabal), la directora d’aquest centre, amb la qual Jessica establirà una pertorbadora relació marcada per la submissió i el control que canviarà per sempre el seu mode de pensar i comportar-se.
Com pot una dona que viu en una societat lliure decidir convertir-se a una religió que la privarà d’aquesta llibertat? Quines són les seves veritables motivacions? Són realment religioses? Són polítiques? O són més aviat psicològiques? Quin és el principal error de les societats occidentals? Per què tantes persones se senten excloses del sistema? D’on surt tant de desencant, tant de buit existencial? Per què tantes i tantes persones troben en la radicalització religiosa una possible solució als seus problemes? Aquestes són algunes de les preguntes que, d’alguna manera, formula l’arriscada òpera prima de Mareike Engelhardt. Un film que, més que sobre l’islam o la gihad, parla sobre la frustració i el desengany d’una generació desencantada amb la seva vida i la manipulació a la qual pot arribar a ser sotmesa.