FILMS

Crítica — La madre de todas las mentiras: Les imatges perdudes de les revoltes dels anys vuitanta al Marroc

A través de la construcció familiar d'una maqueta del barri on van créixer, la directora revifa la memòria col·lectiva de tot un país.

Eulàlia Iglesias

La madre de todas las mentiras (Kadib Abyad)

Any 2023

País Marroc
Egipte
Qatar
Aràbia Saudí

Direcció Asmae El Moudi

Guió Asmae El Moudir

Producció Insight Films
Fig Leaf Studios
Al Jazeera Documentary
Red Sea Fund

Repartiment Zahra Jeddaoui
Mohamed El Moudir
Abdallah EZ Zouid
Said Masrour
Ouardia Zorkani
Asmae El Moudir

Fotografia Hatem Nechi

Muntatge Asmae El Moudir

Música Nass El Ghiwane

Distribució Autlook Filmsales

Duració 96 min

Data d'estrena 28 de juny del 2024

Sinopsi

La recerca de la veritat de la història familiar per part d'una jove marroquina s'embolica amb una xarxa de mentides. Com a filla i com a cineasta, Asmae El Moudir fusiona la història personal i nacional mentre reflexiona sobre les revoltes del pa de 1981, establint connexions amb el Marroc contemporani.

La madre de todas las mentiras (Kadib Abyad)

Any 2023

País Marroc
Egipte
Qatar
Aràbia Saudí

Direcció Asmae El Moudi

Guió Asmae El Moudir

Producció Insight Films
Fig Leaf Studios
Al Jazeera Documentary
Red Sea Fund

Repartiment Zahra Jeddaoui
Mohamed El Moudir
Abdallah EZ Zouid
Said Masrour
Ouardia Zorkani
Asmae El Moudir

Fotografia Hatem Nechi

Muntatge Asmae El Moudir

Música Nass El Ghiwane

Distribució Autlook Filmsales

Duració 96 min

Data d'estrena 28 de juny del 2024

Sinopsi

La recerca de la veritat de la història familiar per part d'una jove marroquina s'embolica amb una xarxa de mentides. Com a filla i com a cineasta, Asmae El Moudir fusiona la història personal i nacional mentre reflexiona sobre les revoltes del pa de 1981, establint connexions amb el Marroc contemporani.

Com La imagen perdida (2013) de Rithy Panh, la pel·lícula en què clarament s’inspira, La madre de todas las mentiras també es construeix al voltant de l’absència d’unes imatges claus, aquelles que haurien d’atresorar la memòria familiar de la directora, Asmae El Moudir. La seva àvia Zahra ha prohibit la presència de fotografies familiars a la casa per raons que en principi se’ns escapen. Per compensar-ho, l’Asmae decideix construir amb el seu pare Mohamed una maqueta detallada del carrer i el barri de Casablanca on van créixer, que omplen amb figuretes d’argila de veïns i coneguts. Aquest procés de recreació d’una realitat concreta en un moment concret esdevé un objectiu en ell mateix. El Moudir entrevista familiars i gent del barri per poder elaborar el seu treball, tot aprofitant que l’elaboració de la maqueta exerceix un efecte catalitzador que esperona records arraconats de tan dolorosos o reprimits per la por. A través d’aquesta representació vicària del barri de la seva infantesa i els seus habitants, la directora acaba evocant uns esdeveniments concrets, la memòria dels quals s’havia esborrat o negat, les anomenades revoltes del pa que van agitar la ciutat marroquina l’any 1981 en protesta per l’augment dels preus dels aliments bàsics, unes manifestacions que van ser brutalment reprimides pel govern, amb tortures i assassinats massius. 

En aquest documental que mostra fins a quin punt la memòria personal i familiar pot estar entrellaçada amb la col·lectiva, la directora es posiciona des d’una perspectiva clara. Davant de la figura autoritària i agra de l’àvia, que ha convertit la repressió en el seu mur protector davant del desconsol i la impotència que li generen els records d’aquells fets, El Moudir adopta una posició assertiva i empàtica que li permet convertir el seu projecte cinematogràfic en un desllorigador d’aquest trauma alhora íntim i històric. 

CRÍTICA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMS

Crítica

"Bird: Voler volar"

El nou film de la directora britànica Andrea Arnold barreja realisme social d'extraradi amb elements màgics.

FILMS

Crítica

"Les Margarides: Un manifest sobre el desordre com a acció subversiva"

Una pel·lícula que trenca la linealitat del relat i es rebel·la contra tot l'ordre establert.

FILMS

Crítica

"Una familia: Les paraules justes"

La novel·lista Christine Angot debuta com a cineasta amb aquest documental autobiogràfic en el qual torna a abordar el tema central de la seva obra: l'incest. S'estrena a Filmin.

FILMS

Crítica

"Bread & Roses: Pa, Treball i Llibertat"

Calen testimonis com 'Bread & Roses', que ens recordin que al món encara hi ha moltes dones sense cap dret. La lleugera sensació que les coses podien canviar per a...

FILMS

Crítica

"El baño del diablo: Ànimes turmentades pretenent evitar la condemna eterna"

El quart film de Veronika Franz i Severin Fiala ens submergeix en uns aterridors fets succeïts en diversos països de l'Europa dels segles XVII i XVIII

FILMS

Crítica

"Salve Maria: Per què no l’estimo?"

Mar Coll s'atreveix amb un tema molt difícil i ple d'arestes en intentar explicar el rebuig d'una mare jove cap al seu fill i l'obsessió que desenvolupa quan comença a...

FILMS

Crítica

"#SeAcabó: Diario de las campeonas: Anatomia d’un instant"

El 20 d'agost del 2023 passarà a la història com el dia que la selecció espanyola femenina de futbol va guanyar el seu primer Mundial, una fita que immediatament va...

FILMS

Crítica

"Woman Of… : L’experiència d’una dona trans en la Polònia moderna"

Małgorzata Szumowska i Michał Englert conformen un gran fresc de reivindicació dels drets LGTBIQ+ al seu país en un film de gran sensibilitat audiovisual.

FILMS

Crítica

"Rita: El que veu una nena"

Paz Vega col·loca la càmera a l'alçada dels ulls de la Rita, una nena de set anys, per explicar-nos com veu la violència masclista que el seu pare exerceix sobre...

SÈRIES

Crítica

"Querer: Aprendre a estimar-se una mateixa"

Alauda Ruiz de Azúa s'enfronta en la seva primera sèrie a un problema del qual es parla molt poc: els abusos sexuals dins del matrimoni.

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE