FILMS

Crítica — On the Go: Una road-movie queer, arriscada i lliure

Utilitzant com a punt de partida la pel·lícula del 1982 'Corridas de alegría' de Gonzalo García-Pelayo, Maria Gisèle Royo i Julia de Castro construeixen una road-movie fresca i desinhibida. Un bon exemple d’un cinema andalús que no té por dels tabús.

Nuria Vidal

On the Go

País Espanya

Any 2022

Direcció María Gisèle Royo
Julia de Castro

Guió María Gisèle Royo
Julia de Castro

Producció Jur Jur Productions
Paola Film Produktion
Esperpent Films

Repartiment Omar Ayuso
Chacha Huang
Julia de Castro
Manuel de Blas

Fotografia Ilton Kabassa Do Rosario

Música Miguelito García (Dandy Piranha)
Álvaro Romero
Leonor Leal
Paco Soto

Muntatge Paola Álvarez
Sergio Jiménez

Distribució María Gisèle Royo
Julia de Castro

Durada 72 min

Data d'estrena 28 de juny del 2024

Sinopsi

Ser o no ser mare, aquesta és la qüestió. La Milagros estira una joventut sense preocupacions, mentre que en Jonathan busca consol per a un abandonament a través de l'aplicació de cites Grindr. Una delirant road-movie plena de música, amb una misteriosa sirena amb una corona màgica com a guia del viatge.

On the Go

País Espanya

Any 2022

Direcció María Gisèle Royo
Julia de Castro

Guió María Gisèle Royo
Julia de Castro

Producció Jur Jur Productions
Paola Film Produktion
Esperpent Films

Repartiment Omar Ayuso
Chacha Huang
Julia de Castro
Manuel de Blas

Fotografia Ilton Kabassa Do Rosario

Música Miguelito García (Dandy Piranha)
Álvaro Romero
Leonor Leal
Paco Soto

Muntatge Paola Álvarez
Sergio Jiménez

Distribució María Gisèle Royo
Julia de Castro

Durada 72 min

Data d'estrena 28 de juny del 2024

Sinopsi

Ser o no ser mare, aquesta és la qüestió. La Milagros estira una joventut sense preocupacions, mentre que en Jonathan busca consol per a un abandonament a través de l'aplicació de cites Grindr. Una delirant road-movie plena de música, amb una misteriosa sirena amb una corona màgica com a guia del viatge.

Aquesta inclassificable òpera prima de María Gisèle Royo i Julia de Castro es va presentar a la secció Cineastes del Present del Festival de Locarno del 2023 on va obtenir una Menció Especial del Jurat Jove. A la Seminci de Valladolid va tornar a ser destacada i, al Festival de Gijón, va guanyar el premi al millor llargmetratge espanyol abans de culminar el seu recorregut per certàmens al D’A Film Festival Barcelona d’aquest any dins de la selecció d’Un impulso colectivo.

Estrenat a diferents països europeus, aquest exemple de cinema underground en el millor sentit de la paraula, no aconseguia trobar distribuïdora a Espanya i, per això, les seves artífexs van decidir prolongar l’anomalia d’un film independent fins a muntar-se elles mateixes la distribució. Gràcies a això ens arriba ara a (algunes) pantalles.

Quan la vam veure al D’A, vam escriure el següent a Filmtopia: “Barreja de thriller i sex comedy, On the Go no té cap objecció a trencar totes les regles establertes, en una celebració queer que posa al centre el tema de la fertilitat femenina, autèntic MacGuffin d’un film extravagant i mordaç”. Inspirat de lluny en el mític film del 1982 Corridas de alegría de Gonzalo García-Pelayo, On the Go és una comèdia gamberra, feliç i arriscada que juga a molts nivells: el de la sirena que vol tornar al mar, el de l’amor perdut, el de la pressió de la maternitat, el de la venjança contra la societat explotadora.

LES NOVES CORRIDAS DE ALEGRÍA D’AQUESTES NOIES ENS PRESENTEN UNA COMÈDIA GAMBERRA, FELIÇ I ARRISCADA QUE JUGA A MOLTS NIVELLS: EL DE LA SIRENA QUE VOL TORNAR AL MAR, EL DE L’AMOR PERDUT, EL DE LA PRESSIÓ DE LA MATERNITAT I EL DE LA VENJANÇA CONTRA LA SOCIETAT.

Com a protagonistes tenim una estranya parella formada per la Milagros (Julia de Castro), una DJ de 37 anys que vol explorar la seva última oportunitat de ser mare, i el seu amic Jonathan (Omar Ayuso), un jove de 24 anys que pateix un desengany a les xarxes. Després de calar foc a un pub de moralitat molt dubtosa, emprenen un viatge de fugida en un preciós Chevrolet Corvair blanc del 67, acompanyats d’una estranya sirena xinesa que es fa anomenar Reina de Triana (Chacha Huang).

El que els passa en aquest viatge amb banda sonora dels nous grups de rock andalusos, és el que explica aquesta faula queer, un cant a l’amistat en què es creuen estrambòtics personatges, perills reals i ajuts místics i fantàstics a la recerca del sant grial, és a dir el semen de l’home ideal per crear junts una perfecta família disfuncional.

Nascuda a Àvila, la Julia de Castro és escriptora, compositora i actriu de teatre i cinema amb una clara tendència a tractar temes de sexe amb total frescor sense perdre mai un punt de vista feminista. La María Gisèle Royo és una productora veneçolana, muntadora i documentalista, amb diversos premis a la seva filmografia. Es van conèixer a Roma gràcies a una beca de l´Acadèmia d´Espanya. La unió d’aquestes dues dones tan diferents produeix una espurna inesperada de creativitat i realitat que, curiosament, és profundament andalusa, encara que cap d’elles ho sigui per naixement.

Des del principi, les dues directores i guionistes tenien clar que volien fer un remake del film de culte Corridas de alegría, almenys pel que fa a divertir-se al rodatge. Però a mesura que escrivien i, sobretot, en el procés de realització, es van anar allunyant a poc a poc del model per construir quelcom completament nou. Tan underground i independent com el film de García-Pelayo però revisitat des del cony, com elles mateixes ho defineixen.

Tot el procés ha estat llarg però ha valgut la pena. Rodat en 16 mm, en plans de presa única, sovint completament improvisats segons les condicions del rodatge, el film incorpora totes les imperfeccions al producte final. La pel·lícula ha estat comparada per la crítica amb Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón, de Pedro Almodóvar, però el que és cert és que aquestes noies no són del montón i estan on the go, o sobre en marxa, per renovar la comèdia espanyola.

CRÍTICA DIRECTORES Julia de Castro María Gisèle Royo

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

ENTREVISTES

Imma Merino

"Espigoladora de les realitats i els somnis d’Agnès Varda"

"En aquesta exposició al CCCB es vol posar de manifest la dimensió polimorfa de l'obra d'Agnès Varda, una creadora que sempre va estar reinventant-se, buscant noves formes".

FILMS

Crítica

"Simple como Sylvain: Una història d’amor no tan simple"

Després d'estrenar-se a Un certain regard al Festival de Canes del 2023, la quarta pel·lícula de la canadenca Monia Chokri va guanyar el Cèsar a la millor pel·lícula estrangera, premi...

FILMS

Crítica

"Los tonos mayores: Missatges misteriosos"

La primera pel·lícula d'Ingrid Pokropek, una de les productores de 'Trenque Lauquen', ens presenta una història agredolça i fantàstica que va guanyar el premi a la millor actriu a la...

ENTREVISTES

Lone Scherfig

"Una contadora d’històries"

Acostumada a treballar a diferents països i cinematografies, la veterana directora danesa Lone Scherfig es va atrevir a posar-se al capdavant d'una pel·lícula xilena, de producció espanyola i amb actors...

FILMS

Crítica

"Solo: Reines de la nit"

La cineasta canadenca Sophie Dupuis torna a confiar en Théodore Pellerin (Génesis; Mai, gairebé mai, a vegades, sempre) per protagonitzar aquest drama queer de to intimista que presenta un emocionant...

ENTREVISTES

Dolores Fonzi

"Blondi, Mirko i la seva caòtica família"

“Blondi apareix com un personatge que és una mica el somni o el desig meu o de molts. La podem veure i dir: "M'hauria agradat tenir una mare així o...

FILMS

Crítica

"Blondi: Més amiga que mare"

Òpera prima de l'actriu argentina Dolores Fonzi, 'Blondi' és una comèdia divertida i desenfada sobre una dona que va ser mare als 15 anys. Però lluny de viure-ho com un...

FILMS

Crítica

"Fancy Dance: El ball de Lily Gladstone"

Després de la seva nominació a l'Oscar per Los asesinos de la luna, Lily Gladstone protagonitza una sensible pel·lícula indie amb ressonàncies de Winter’s Bone, però sense la seva proposta...

ENTREVISTES

Glorimar Marrero

"Cinema militant, cinema polític, cinema feminista"

'La pecera' és allò que hem de vigilar, allò que hem de cuidar. Una peixera ben cuidada pot tenir un ecosistema molt saludable, però una peixera que no s'atén i...

FILMS

Crítica

"Shayda: Un homenatge a les dones valentes de l’Iran"

L'òpera prima de la directora Noora Niasari s'inspira en la lluita de la seva mare per fugir del marit abusador i iniciar una nova vida a Austràlia amb la seva...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE