FILMS

Crítica — Reinas: Dir adéu és difícil

A partir de la seva pròpia experiència personal, Klaudia Reynicke torna als convulsos anys noranta al Perú per explicar la història de dues germanes que han de deixar enrere la seva vida i un pare que pràcticament acaben de conèixer.

Nuria Vidal

Reinas

País Perú
Suïssa
Espanya

Any 2024

Direcció Klaudia Reynicke

Guió Klaudia Reynicke
Diego Vega

Producció Alva Film
Maretazo Cine
Inicia Films
Ràdio Télévision Suisse

Repartiment Susi Sánchez
Gonzalo Molina
Abril Gjurinovic
Luana Vega
Jimena Lindo

Fotografia Diego Romero

Muntatge Francesco De Matteis
Paola Freddi

Distribució Beteam Pictures

Durada 104 min

Data d'estrena 6 de setembre de 2024

Sinopsi

Perú, anys 90. La situació política del país és molt complicada amb els militars controlant els carrers. Dues germanes adolescents estan a punt d'abandonar el país per sempre quan es retroben inesperadament amb un pare absent. Per sortir del Perú la mare necessita l'autorització d'ell. Els dies amb el seu pare amplificaran i alleujaran alhora el dolor pel canvi imminent.

Reinas

País Perú
Suïssa
Espanya

Any 2024

Direcció Klaudia Reynicke

Guió Klaudia Reynicke
Diego Vega

Producció Alva Film
Maretazo Cine
Inicia Films
Ràdio Télévision Suisse

Repartiment Susi Sánchez
Gonzalo Molina
Abril Gjurinovic
Luana Vega
Jimena Lindo

Fotografia Diego Romero

Muntatge Francesco De Matteis
Paola Freddi

Distribució Beteam Pictures

Durada 104 min

Data d'estrena 6 de setembre de 2024

Sinopsi

Perú, anys 90. La situació política del país és molt complicada amb els militars controlant els carrers. Dues germanes adolescents estan a punt d'abandonar el país per sempre quan es retroben inesperadament amb un pare absent. Per sortir del Perú la mare necessita l'autorització d'ell. Els dies amb el seu pare amplificaran i alleujaran alhora el dolor pel canvi imminent.

Nova mostra de la vitalitat del cinema llatinoamericà fet per dones, en aquest cas amb una obra de la peruana Klaudia Reynicke. Val la pena aturar-se una mica per explicar qui és aquesta directora. Nascuda a Lima el 1976, va abandonar el Perú amb 10 anys per anar a viure amb la seva família primer a Suïssa i després a Florida. Va estudiar cinema a Nova York i a Lausanne i es va donar a conèixer amb el curt Great Expectations: NY el 2005. Els seus dos primers llargs, Il Nido el 2016 i Love Me Tender, del 2019, es van presentar al Festival de Locarno. Però ha estat amb Reinas, la seva tercera pel·lícula, Gran Premi del Jurat de la Secció Generation Kplus de la Berlinale d’aquest any, amb què finalment s’ha atrevit a tornar a la seva pròpia història.

Era necessària aquesta breu explicació biogràfica per entendre tot el que amaga emocionalment aquest títol. La Klaudia és a les dues nenes protagonistes d’aquest film de comiat i desarrelament. Hi ha alguna cosa seva a la petita Lucía, més disposada a deixar-ho tot per estar amb la seva mare, i a l’adolescent Aurora, menys predisposada a abandonar el país, els amics, el seu món. Elena, la mare, no té temps de parar-les atenció en aquests moments de crisi i de preparació del que es pot entendre com una fugida. No una fugida només per raons polítiques, també una fugida per raons econòmiques i professionals.

En aquest món de dones, on l’àvia, Susi Sánchez hi juga un paper important, irromp des del passat, Carles, el marit, el pare. En realitat és l’Elena qui l’ha cridat: necessita que signi l’autorització de sortida de les nenes en una societat on les dones no tenen cap autoritat. El Carlos és fantasiós, imaginatiu, viu en un món de somnis on ell sempre és protagonista. La seva arribada, presa amb cert recel per les germanes que no estan acostumades a la seva presència, provocarà una commoció a la família.

HI HA MOLTES MANERES DE FER CINEMA AUTOBIOGRÀFIC: DES DEL SENTIMENTS I L’EMOCIÓ, DES DE LA MEMÒRIA, DES DE LA PERSPECTIVA QUE DONA EL TEMPS PASSAT. LA KLAUDIA HA SABUT TROBAR UN EQUILIBRI ENTRE AQUESTES TRES FORMES DE CONTAR LA SEVA PROPIA HISTÒRIA.

El Carlos és irresponsable, mentider, sense ofici, però amb ell és impossible no divertir-se. L’Elena, en canvi, és responsable, constant i està entossudida en anar-se’n. Entre aquests dos pols es mouen les nenes, les “reines” com les anomena el seu pare. Mentrestant, el país pateix una deriva autoritària, el terrorisme és molt present i el toc de queda imposa un rigor a la vida domèstica.

La Klaudia Reynicke retrata aquest món amb distància, intentant no prendre partit per ningú, deixant que siguin les germanes les que condueixin el relat. En realitat evita caure en el melodrama familiar i presta molta atenció al context social i polític on se situa aquesta família de classe mitjana que viu en certa manera aliena a la catàstrofe que plana sobre el país. La casa de l’àvia és un refugi, la ciutat, Lima, és lluny. Però arriba un moment en què les nenes topen amb la realitat. I aquesta és molt menys agradable que la platja idíl·lica on el pare les porta.

Costa imaginar altres Reines que no siguin Abril Gjurinovic i Luana Vega. Elles són el gran descobriment del film. La química que hi ha entre totes dues traspassa la pantalla i fa que l’enllaç que les uneix sigui molt més creïble. Amb elles, Gonzalo Molina interpreta un Carlos fràgil i insegur en la seva aparença de desvergonyiment i Jimena Lindo assumeix el paper més dur, el d’Elena, la mare.

Hi ha moltes maneres de fer cinema autobiogràfic: des del sentiment i l’emoció, des de la memòria, des de la perspectiva que dona el temps passat. La Klaudia ha sabut trobar un equilibri entre aquestes tres maneres d’explicar la seva pròpia història. El resultat és una pel·lícula commovedora, amb un protagonista masculí que és més que un estereotip i quatre personatges femenins molt ben dibuixats amb les seves contradiccions. Caldrà esperar a veure per on segueix la carrera d’aquesta directora peruana que pren el relleu d’una altra Claudia, Claudia Llosa.

CRÍTICA DIRECTORES Klaudia Reynicke PEL·LÍCULA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

ENTREVISTES

Laura Mulvey

"Cineasta, crítica i fundadora de la teoria fílmica feminista"

"A part de la mirada masculina, el gran problema avui en dia a les xarxes socials és com les dones joves es presenten elles mateixes com a espectacle".

FILMS

Crítica

"Sidonie en Japón: Una dona fràgil"

Isabelle Huppert és el rostre de Sidonie, una escriptora solitària que durant una gira pel Japó descobreix que l'amor del passat pot originar un amor en el present. Una història...

FILMS

Crítica

"El teorema de Marguerite: Una ment brillant, una pel·lícula previsible"

Ella Rumpf ('Crudo') va guanyar el Cèsar a la millor actriu revelació gràcies a la seva interpretació d'una jove i talentosa matemàtica en aquest film replet de bones intencions, però...

ENTREVISTES

Macu Machín

"“M’interessava treballar la mirada de les dones grans i del camp”"

En el marc de la presentació de la seva òpera prima, La hojarasca, en el D'A Film Festival de Barcelona, la cineasta ens parla de cinema canari, de retrobar les...

FILMS

Crítica

"Luz del 86: Amor adolescent amb catàstrofe de fons"

La finlandesa Inari Niemi retrata en 'Luz del 86' la història d'amor de dues noies adolescents de distinta classe social.

FILMS

Crítica

"Silver Haze: Les coses que vam perdre en el foc"

La cineasta neerlandesa Sacha Polak torna a comptar amb la magnètica Vicky Knight per construir un empàtic estudi d'un personatge femení fora de la norma situat en l'entorn proletari de...

FILMS

Crítica

"El Eco: El futur del món rural són les seves dones"

Documentalista mexicana, reconeguda internacionalment, Tatiana Huezo torna al món rural dels camperols per seguir la vida d'una petita comunitat de la serra profunda on es comencen a trencar les tradicions...

ENTREVISTES

Tatiana Huezo

"Capturar l’emoció de la vida"

“Especialment m'enamoren els personatges femenins que es mouen de lloc, que no es conformen del tot amb allò establert. I els personatges femenins d’El Eco són així.”

FILMS

Crítica

"Un lugar común: La invisibilitat d’una mare"

L'òpera prima de Celia Giraldo és una sorprenent tragicomèdia sobre una dona de 50 anys, que es troba davant d'una situació en què s'ha de reinventar: ella i, de passada,...

ENTREVISTES

Celia Giraldo i Eva Llorach

"Vida de família"

Celia Giraldo: “Hi ha moltes preguntes que no ens fem amb la gent que tenim més a prop”.

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE