FILMS

Crítica — Sidonie en Japón: Una dona fràgil

Isabelle Huppert és el rostre de Sidonie, una escriptora solitària que durant una gira pel Japó descobreix que l'amor del passat pot originar un amor en el present. Una història sobre el renaixement i la trobada entre dos personatges que encarnen França i el Japó.

Nuria Vidal

Sidonie al Japó/Sidonie au Japon

País França
Suïssa
Japó
Alemanya

Any 2023

Direcció Élise Girard

Guió Maud Ameline
Élise Girard
Sophie Fillières

Producció 10:15! Productions
Film-In-Evolution
Lupa Film
Box Productions
Mikino

Repartiment Isabelle Huppert
Tsuyoshi Ihara
August Diehl

Fotografia Céline Bozon

Muntatge Thomas Glaser

Música Gérard Massini

Distribució Surtsey Films

Durada 95 min

Data d'estrena 13 de setembre de 2024

Sinopsi

La Sidonie viatja al Japó per promocionar la seva primera novel·la. Malgrat totes les atencions del seu editor japonès, amb qui va descobrint els encants i misteris del país, la Sidonie se sent perduda, sense rumb… I les coses no milloren quan comença a visitar-la el fantasma del seu marit, desaparegut temps enrere.

Sidonie al Japó/Sidonie au Japon

País França
Suïssa
Japó
Alemanya

Any 2023

Direcció Élise Girard

Guió Maud Ameline
Élise Girard
Sophie Fillières

Producció 10:15! Productions
Film-In-Evolution
Lupa Film
Box Productions
Mikino

Repartiment Isabelle Huppert
Tsuyoshi Ihara
August Diehl

Fotografia Céline Bozon

Muntatge Thomas Glaser

Música Gérard Massini

Distribució Surtsey Films

Durada 95 min

Data d'estrena 13 de setembre de 2024

Sinopsi

La Sidonie viatja al Japó per promocionar la seva primera novel·la. Malgrat totes les atencions del seu editor japonès, amb qui va descobrint els encants i misteris del país, la Sidonie se sent perduda, sense rumb… I les coses no milloren quan comença a visitar-la el fantasma del seu marit, desaparegut temps enrere.

Decididament Isabelle Huppert ha fet un pacte amb el diable per a l’eterna joventut. Amb gairebé setanta anys a l’hora de rodar aquest film, encara és capaç d’enamorar un home japonès i reviure una història d’amor amb un jove alemany. Res a objectar. Continua sent la que era. Fins i tot diria que millor del que era fa uns quants anys.

Al marge d’això, que és pura anècdota, la història de Sidonie en Japón és francament bonica i per entendre-la bé cal parlar de la seva directora, Élise Girad. Només hi ha tres pel·lícules a la seva filmografia, les tres relacionades subtilment entre si. La primera, Belleville Tokio, del 2010, encara que passa totalment a París, ja demostra una fascinació pel Japó que el seu treball com a cap de premsa de Cinémas Action li havia despertat en conèixer el cinema d’Ozu, Mizoguchi i Naruse. El seu segon film, Drôles d’oiseaux, del 2017, està protagonitzat per Lolita Chammah, que no és cap altra que la filla d’Isabelle Huppert. Durant aquest rodatge, l’Élise va conèixer Isabelle no com a actriu, sinó com la mare de la seva actriu. I va ser llavors quan va veure clar que la volia per a la seva propera pel·lícula.

El guió d’un film que en principi es deia Viatge al Japó, va néixer precisament d’això, d’un viatge al Japó que la directora va fer convidada per presentar la seva primera pel·lícula, Belleville Tokio, a diferents ciutats. L’experiència d’estranyesa i seducció del viatge va ser la llavor per a Sidonie en Japón. Quan Isabelle va dir sí a treballar amb ella, el personatge de la Sidonie va agafar cos. En lloc de cineasta, la Sidonie és una escriptora ja gran però encara molt atractiva, retirada del món des de la mort del seu marit. A l’elecció del nom, Sidonie, també hi ha una clau que ens ajuda a entrar en aquesta aventura de la imaginació i el somni. La directora explica que va triar el nom per la seva sonoritat una mica japonesa, però també com a homenatge a Sidonie-Gabrielle Colette, una de les seves escriptores favorites.

ÉLISE GIRARD ACONSEGUEIX TRANSMETRE LA SENSACIÓ DE NO ENTENDRE EL QUE PASSA AL NOSTRE VOLTANT I AL MATEIX TEMPS SENTIR-NOS MOLT A PROP D’AQUEST MÓN. ÉS COM UN UNIVERS PARAL·LEL IGUAL AL ​​NOSTRE, PERÒ COMPLETAMENT DIFERENT.

Quan coneixem la Sidonie, és a punt d’emprendre un viatge de gira que el seu editor japonès ha organitzat per presentar la seva darrera, i ja antiga, novel·la. Des que arriba al Japó, la Sidonie se submergeix en una atmosfera de somni, de fantasmagoria, habitada pel fantasma del seu marit mort, que només ella pot veure, en contrast amb la realitat del seu editor.

Élise Girard aconsegueix captar la sensació de no entendre el que passa al nostre voltant i alhora sentir-nos molt a prop d’aquest món, és com un univers paral·lel, igual al nostre, però completament diferent. Potser per això l’elecció formal més arriscada de la pel·lícula és buidar els escenaris. No hi ha ningú en aquest Japó. L’aeroport, un autèntic formiguer, està buit; al metro i als trens no hi ha passatgers; tan sols veiem alguns fidels lectors de la Sidonie, la seva traductora i sens dubte el Kenzo Mizoguchi, el seu editor.

Filmada d’una altra manera i amb una actriu més jove, la pel·lícula hauria estat diferent. La història d’amor de la Sidonie d’Isabelle Huppert s’entén des de la seva edat i des de la seva condició d’actriu a qui li agrada preservar la seva intimitat. En una atmosfera més naturalista, hauria estat difícil acceptar l’amor del Kenzo per la Sidonie, o l’amor d’Antoine, el fantasma del marit mort, per aquesta dona fràgil i desubicada. Totes dues coses les transmet Isabelle Huppert amb una delicadesa que feia temps que no es veia en una de les seves interpretacions.

La pel·lícula es va presentar a la Giornate degli Autori del Festival Internacional de Cinema de Venècia de l’any passat, i la seva estrena ha coincidit per poc amb la celebració de la Mostra d’aquest any en què Isabelle Huppert ha estat presidenta del jurat que ha atorgat el Lleó d’Or a La habitación de al lado de Pedro Almodóvar.

CRÍTICA DIRECTORES Élise Girard PEL·LÍCULA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMS

Crítica

"La sustancia: Més jove, més bonica, més perfecta. Com tu, però millor"

Després del seu debut el 2017 amb 'Revenge', la directora francesa Coralie Fargeat torna amb 'La sustancia', un desmesurat film que farà les delícies de la gent aficionada al body...

FILMS

Crítica

"La infiltrada: A la boca del llop"

El thriller polític d'Arantxa Echevarría s'atreveix a explicar una història espinosa i oculta en el context del món etarra dels anys noranta.

ENTREVISTES

Carlota Pereda

"“No hi ha res més interessant que intentar esbrinar per què som com som”"

El 2022, Carlota Pereda va presentar l‘angoixant i pertorbadora Cerdita al Festival de Sitges. Amb guió original de la pròpia directora i rodat a Extremadura, la pel·lícula estava inspirada en...

ENTREVISTES

Arantxa Echevarría

"Retratar mons masculins amb mirada femenina"

“És una pel·lícula sobre tot el que s'amaga, sembla que explica una cosa i n'està amagada una altra. Aquest és el procés del thriller, saber que qualsevol error et portarà...

ENTREVISTES

Rita Azevedo

"La curiositat d’una mirada"

La Federació Catalana de Cineclubs guardona amb el primer Premi Nunes internacional a la directora portuguesa Rita Azevedo Gomes.

FILMS

Crítica

"I Saw the TV Glow: Resplendor absorbent"

Jane Schoenbrun fa una reflexió brillant sobre el poder de la televisió en un film que es mou entre la fascinació i l'horror en la frontera del somni.

FILMS

Crítica

"Los destellos: Difuminat en el fons"

El tercer llargmetratge de Pilar Palomero va competir per la Concha d’Or durant la 72a edició del Festival de Sant Sebastià. Aquesta adaptació intimista d’un dels relats de l’antologia 'Un...

ENTREVISTES

Audrey Diwan

"“Veniu a projectar la vostra intimitat, els vostres fantasmes”"

Cinquanta anys després d''Emmanuelle', de Just Jaeckin, tot un clàssic del cinema eròtic, la francesa Audrey Diwan va inaugurar el passat Festival de Sant Sebastià amb una altra 'Emmanuelle', una...

FILMS

Crítica

"Emmanuelle: Observar la mirada"

La producció francesa 'Emmanuelle', dirigida per Audrey Diwan, va inaugurar a concurs la 72a edició del Festival de San Sebastià. Diwan, guanyadora del Lleó d’Or del Festival de Venècia amb...

ENTREVISTES

Icíar Bollaín

"Entendre l’assetjament"

“És una pel·lícula sobre com es desplega una dinàmica de l'assetjament. És una pel·lícula que ajuda a veure la paràlisi i la destrucció d'una persona que viu aquest tipus d'agressió.”...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE