FILMS

Crítica — Siempre nos quedará mañana: La història en blanc i negre

El debut en la direcció de l'actriu Paola Cortellesi és un homenatge clar al cinema neorealista de la postguerra al mateix temps que una reivindicació de la lluita de les dones italianes pels seus drets.

Nuria Vidal

Siempre nos quedará mañana (C'è ancora domani)

Any 2023

País Itàlia

Direcció Paola Cortellesi

Guió Furios Andreotti
Giulia Calenda
Paola Cortellesi

Producció Wildside

Repartiment Paola Cortellesi
Valerio Mastandrea
Romana Maggiora Vergano

Fotografia Davide Leone en B/N

Muntatge Valentina Mariani

Música Lele Marchitelli

Distribució BTEAM Pictures

Durada 118 min

Data d'estrena 26 d'abril del 2024

Sinopsi

Any 1946, en un barri popular d'una Roma devastada per la guerra, Delia aguanta com pot el seu violent marit, el seu odiós sogre i els seus fills esmolats. Només la il·lusiona el proper casament de la seva filla gran, Marcella, i un desig que podrà complir perquè sempre ens quedarà demà.

Siempre nos quedará mañana (C'è ancora domani)

Any 2023

País Itàlia

Direcció Paola Cortellesi

Guió Furios Andreotti
Giulia Calenda
Paola Cortellesi

Producció Wildside

Repartiment Paola Cortellesi
Valerio Mastandrea
Romana Maggiora Vergano

Fotografia Davide Leone en B/N

Muntatge Valentina Mariani

Música Lele Marchitelli

Distribució BTEAM Pictures

Durada 118 min

Data d'estrena 26 d'abril del 2024

Sinopsi

Any 1946, en un barri popular d'una Roma devastada per la guerra, Delia aguanta com pot el seu violent marit, el seu odiós sogre i els seus fills esmolats. Només la il·lusiona el proper casament de la seva filla gran, Marcella, i un desig que podrà complir perquè sempre ens quedarà demà.

Sorprèn una mica que una actriu com Paola Cortellesi, rostre habitual del cinema italià més popular, hagi escollit un tema com aquest per al seu debut com a directora. Cortellesi acaba de fer cinquanta anys i potser això expliqui que no li interessés explicar una història generacional sinó remuntar-se a anys enrere, a la generació dels seus avis, els soferts italians perdedors a la segona guerra mundial. I entre ells, les dones italianes, doblement perdedores davant la intolerància i la violència d’un masclisme instaurat a la societat.

Cortellesi s’ha mirat amb molta atenció els films clàssics del neorealisme italià, especialment Bellíssima de Visconti, per reflectir l’ambient que regnava a Itàlia a la immediata postguerra. Recórrer al blanc i negre no és en aquest cas només un exercici estètic o formal: una història com la de la Delia i la seva família només es podia explicar en blanc i negre.

Es pot dir que el guió posa massa l’accent en els tòpics del masclisme italià més irredent: violència domèstica, superioritat masculina, humiliació i menyspreu de la dona… Cortellesi juga aquesta carta des de la ironia, el cinisme i la distància que provoca un tipus de masclisme que ja no és el del nostre temps però que serveix no només de recordatori d’una societat on les dones no existien, encara que fossin la base de les llars, sinó també de mirall deformant per veure com aquests comportaments segueixen presents ara mateix, encara que es manifestin d’una altra manera.

RECÓRRER AL BLANC I NEGRE NO ÉS EN AQUEST CAS NOMÉS UN EXERCICI ESTÈTIC O FORMAL: UNA HISTÒRIA COM LA DE DELIA I LA SEVA FAMÍLIA NOMÉS ES PODIA CONTAR EN BLANC I NEGRE

Una altra cosa que se li pot retreure al guió és el petit parany amb què juga tot el film, l’equívoc que provoca una misteriosa carta entre una possible història d’amor i un final inesperat. En tot cas, és un retret menor perquè aquest equívoc ajuda a dibuixar el personatge de la Delia, l’autèntica protagonista de la història.

Paola Cortellesi s’ha reservat el paper de la Delia en un repte difícil d’assumir des de la direcció, perquè la Delia està pràcticament en tots els plans. La sort que té l’actriu/directora és comptar amb un conjunt d’intèrprets que la recolzen en tot moment. Valerio Mastandrea compon un marit amb samarreta que surt directament de films com Divorcio a la italiana; el veterà Giorgio Colangeli assumeix el paper de l’odiós Ottorino postrat al llit i Romana Maggiora Vergano compon una Marcella que anuncia el canvi que es produiria a la societat en un futur, que la Delia i les seves coetànies van contribuir a crear amb la seva resistència i lluita callada.

CRÍTICA DIRECTORES Paola Cortellesi PEL·LÍCULA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMS

Crítica

"La sustancia: Més jove, més bonica, més perfecta. Com tu, però millor"

Després del seu debut el 2017 amb 'Revenge', la directora francesa Coralie Fargeat torna amb 'La sustancia', un desmesurat film que farà les delícies de la gent aficionada al body...

FILMS

Crítica

"La infiltrada: A la boca del llop"

El thriller polític d'Arantxa Echevarría s'atreveix a explicar una història espinosa i oculta en el context del món etarra dels anys noranta.

ENTREVISTES

Carlota Pereda

"“No hi ha res més interessant que intentar esbrinar per què som com som”"

El 2022, Carlota Pereda va presentar l‘angoixant i pertorbadora 'Cerdita' al Festival de Sitges. Amb guió original de la pròpia directora i rodat a Extremadura, la pel·lícula estava inspirada en...

ENTREVISTES

Arantxa Echevarría

"Retratar mons masculins amb mirada femenina"

“És una pel·lícula sobre tot el que s'amaga, sembla que explica una cosa i n'està amagada una altra. Aquest és el procés del thriller, saber que qualsevol error et portarà...

ENTREVISTES

Rita Azevedo

"La curiositat d’una mirada"

La Federació Catalana de Cineclubs guardona amb el primer Premi Nunes internacional a la directora portuguesa Rita Azevedo Gomes.

FILMS

Crítica

"I Saw the TV Glow: Resplendor absorbent"

Jane Schoenbrun fa una reflexió brillant sobre el poder de la televisió en un film que es mou entre la fascinació i l'horror en la frontera del somni.

FILMS

Crítica

"Los destellos: Difuminat en el fons"

El tercer llargmetratge de Pilar Palomero va competir per la Concha d’Or durant la 72a edició del Festival de Sant Sebastià. Aquesta adaptació intimista d’un dels relats de l’antologia 'Un...

ENTREVISTES

Audrey Diwan

"“Veniu a projectar la vostra intimitat, els vostres fantasmes”"

Cinquanta anys després d''Emmanuelle', de Just Jaeckin, tot un clàssic del cinema eròtic, la francesa Audrey Diwan va inaugurar el passat Festival de Sant Sebastià amb una altra 'Emmanuelle', una...

FILMS

Crítica

"Emmanuelle: Observar la mirada"

La producció francesa 'Emmanuelle', dirigida per Audrey Diwan, va inaugurar a concurs la 72a edició del Festival de San Sebastià. Diwan, guanyadora del Lleó d’Or del Festival de Venècia amb...

ENTREVISTES

Icíar Bollaín

"Entendre l’assetjament"

“És una pel·lícula sobre com es desplega una dinàmica de l'assetjament. És una pel·lícula que ajuda a veure la paràlisi i la destrucció d'una persona que viu aquest tipus d'agressió.”...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE