FILMS

Crítica — Soy Nevenka: Atrevir-se a denunciar

Icíar Bollaín recupera el primer cas a Espanya de denúncia a un polític per assetjament sexual i laboral, l'anomenat cas Nevenka, en una pel·lícula que posa l'accent en el terror psicològic i la indefensió d'una dona (i de les dones en general), davant als abusos de poder.

Nuria Vidal

Soy Nevenka

País Espanya

Any 2024

Direcció Iciar Bollaín

Guió Icíar Bollaín
Isa Campo

Producció Kowalski Films
Feelgood Media
Movistar Plus+

Repartiment Mireia Oriol
Urko Olazábal

Fotografia Gris Jordana

Muntatge Nacho Ruiz Capillas

Música Iñaki Díez

Distribució Buenavista Internacional

Durada 110 min

Data d'estrena 27 de setembre de 2024

Sinopsi

L'any 2000, Nevenka Fernández, regidora d'Hisenda a l'Ajuntament de Ponferrada, pateix una persecució implacable per part de l'alcalde, acostumat a fer la seva voluntat política i personal. Nevenka decideix denunciar, tot i que sap que haurà de pagar un preu molt alt.

Soy Nevenka

País Espanya

Any 2024

Direcció Iciar Bollaín

Guió Icíar Bollaín
Isa Campo

Producció Kowalski Films
Feelgood Media
Movistar Plus+

Repartiment Mireia Oriol
Urko Olazábal

Fotografia Gris Jordana

Muntatge Nacho Ruiz Capillas

Música Iñaki Díez

Distribució Buenavista Internacional

Durada 110 min

Data d'estrena 27 de setembre de 2024

Sinopsi

L'any 2000, Nevenka Fernández, regidora d'Hisenda a l'Ajuntament de Ponferrada, pateix una persecució implacable per part de l'alcalde, acostumat a fer la seva voluntat política i personal. Nevenka decideix denunciar, tot i que sap que haurà de pagar un preu molt alt.

L’any 2021, un documental de Maribel Sánchez-Maroto va tornar a portar a primer pla la història de Nevenka Fernández donant la veu a la pròpia protagonista que per primera vegada parlava davant d’una càmera del que es va conèixer com el “cas Nevenka”. En aquest documental de tres capítols, la força de la mirada i la presència d’una Nevenka adulta relatant l’abús que va patir l’any 2001, quan tenia 26 anys, era la base principal d’un film que podem qualificar de militant i polític.

Icíar Bollaín, amb la col·laboració d’Isa Campo, amb qui ja va treballar a Maixabel, s’acosta a aquesta història real des d’un altre punt de vista. A qui no conegui el cas i no hagi vist el documental, Soy Nevenka li pot semblar una ficció imaginada. Però qualsevol que recordi Nevenka per la seva edat o tingui al cap el documental, sabrà que les guionistes no s’han inventat res. És cert que tot el que passa va succeir, que els personatges que apareixen es van comportar així, que el judici penal el va guanyar Nevenka però el judici del carrer i dels mitjans la va obligar a marxar d’Espanya. Aleshores, si tot això ja era a Nevenka el documental, per què fer una pel·lícula?

Aquí entra en joc l’habilitat de les guionistes per convertir aquesta història d’abusos sexuals i laborals en una ficció. Hi ha vegades que la ficció serveix molt millor que el documental per denunciar una situació injusta. L’emoció que transmet la Mireia Oriol al llarg calvari de persecució i destrucció que va patir durant dos anys és quelcom que cap documental no pot aconseguir. Escoltar com el seu depredador es dirigeix a ella amb el nom de “Kenka”, usant aquest nom com un insult, demostrant amb això que ella li pertany, és demolidor. Per això és tan important el moment en què ella afirma “Soc Nevenka”.

HI HA VEGADES QUE LA FICCIÓ SERVEIX MOLT MILLOR QUE EL DOCUMENTAL PER DENUNCIAR UNA SITUACIÓ INJUSTA. L’EMOCIÓ QUE TRANSMET LA MIREIA ORIOL AL LLARG CALVARI QUE VA PATIR DURANT DOS ANYS ÉS QUELCOM QUE CAP DOCUMENTAL NO POT ACONSEGUIR.

Al centrar-se en ella, en la seva ingenuïtat, la seva frescor i les seves ganes de fer les coses bé, fa créixer la indignació davant les humiliacions i els menyspreus que va patir una vegada i una altra. És aquest procés de destrucció el que Soy Nevenka retrata amb rigor i passió: la impotència d’un animal atrapat incapaç de moure’s davant del depredador, la capacitat de reacció que de mica en mica va guanyant malgrat el seu entorn més proper.

Al documental, l’entorn familiar i laboral de Nevenka apareixia però no era tan indignant com resulta en una ficció. La por, la hipocresia, la covardia, el què diran, això no va amb mi, el judici sobre Nevenka decidit a priori sense escoltar les seves raons, és devastador. Una mirada de la seva mare, un gest de la seva secretària, són suficients per dibuixar una situació que malauradament era molt més comuna del que es creia (ho era i, probablement, ho és).

Mireia Oriol és perfecta per al personatge, fràgil en aparença, intel·ligent, independent, es va consumint davant dels nostres ulls a mesura que pateix en silenci i amagada els abusos d’Urko Olazábal, a qui li ha tocat interpretar un personatge grotesc i desagradable, l’alcalde dominant i poderós, acostumat a manar sobre els seus subordinats, que no suporta que Nevenka el rebutgi i per això intenta destruir-la. Ismael es prestava a caure en la caricatura, però l’actor mai no arriba fins a aquest punt. I això ho fa encara més temible.

A la presentació de la pel·lícula es llegeix: “Una història inspirada en fets reals que converteix la seva protagonista en una pionera del moviment #MeToo en portar per primera vegada un polític influent davant els tribunals per assetjament sexual i laboral”. Nevenka va ser una pionera, el documental va ser un primer pas per donar a conèixer el seu cas, i  la ficció aprofundeix en el costat més humà i sensible d’una història que s’hauria d’explicar a les escoles.

CRÍTICA DIRECTORES Icíar Bollaín PEL·LÍCULA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMS

Crítica

"La sustancia: Més jove, més bonica, més perfecta. Com tu, però millor"

Després del seu debut el 2017 amb 'Revenge', la directora francesa Coralie Fargeat torna amb 'La sustancia', un desmesurat film que farà les delícies de la gent aficionada al body...

FILMS

Crítica

"La infiltrada: A la boca del llop"

El thriller polític d'Arantxa Echevarría s'atreveix a explicar una història espinosa i oculta en el context del món etarra dels anys noranta.

ENTREVISTES

Carlota Pereda

"“No hi ha res més interessant que intentar esbrinar per què som com som”"

El 2022, Carlota Pereda va presentar l‘angoixant i pertorbadora Cerdita al Festival de Sitges. Amb guió original de la pròpia directora i rodat a Extremadura, la pel·lícula estava inspirada en...

ENTREVISTES

Arantxa Echevarría

"Retratar mons masculins amb mirada femenina"

“És una pel·lícula sobre tot el que s'amaga, sembla que explica una cosa i n'està amagada una altra. Aquest és el procés del thriller, saber que qualsevol error et portarà...

ENTREVISTES

Rita Azevedo

"La curiositat d’una mirada"

La Federació Catalana de Cineclubs guardona amb el primer Premi Nunes internacional a la directora portuguesa Rita Azevedo Gomes.

FILMS

Crítica

"I Saw the TV Glow: Resplendor absorbent"

Jane Schoenbrun fa una reflexió brillant sobre el poder de la televisió en un film que es mou entre la fascinació i l'horror en la frontera del somni.

FILMS

Crítica

"Los destellos: Difuminat en el fons"

El tercer llargmetratge de Pilar Palomero va competir per la Concha d’Or durant la 72a edició del Festival de Sant Sebastià. Aquesta adaptació intimista d’un dels relats de l’antologia 'Un...

ENTREVISTES

Audrey Diwan

"“Veniu a projectar la vostra intimitat, els vostres fantasmes”"

Cinquanta anys després d''Emmanuelle', de Just Jaeckin, tot un clàssic del cinema eròtic, la francesa Audrey Diwan va inaugurar el passat Festival de Sant Sebastià amb una altra 'Emmanuelle', una...

FILMS

Crítica

"Emmanuelle: Observar la mirada"

La producció francesa 'Emmanuelle', dirigida per Audrey Diwan, va inaugurar a concurs la 72a edició del Festival de San Sebastià. Diwan, guanyadora del Lleó d’Or del Festival de Venècia amb...

ENTREVISTES

Icíar Bollaín

"Entendre l’assetjament"

“És una pel·lícula sobre com es desplega una dinàmica de l'assetjament. És una pel·lícula que ajuda a veure la paràlisi i la destrucció d'una persona que viu aquest tipus d'agressió.”...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE