FILMS

Crítica — Tatami: Per mi i per totes les meves companyes

La iraniana Zar Amir Ebrahimi i l'israelià Guy Nattiv uneixen forces per dirigir aquest trepidant thriller sobre una judoka iraniana coaccionada pel règim

Marla Jacarilla

Tatami

Any 2023

País Estats Units
Georgia

Direcció Zar Amir Ebrahimi
Guy Nattiv

Guió Elham Erfani
Guy Nattiv

Producció Sarke Studio, Keshet Studios (US)
White Lodge Productions (US)
New Native Pictures (US)

Repartiment Arienne Mandi
Zar Amir Ebrahimi
Jaime Ray Newman
Ash Goldeh

Fotografia Todd Martin

Muntatge Yuval Orr

Música Dascha Dauenhauer

Distribució BIM Distribuzione,
Vertigo Films

Durada 105 min

Data d'estrena 31/05/2024

Sinopsi

La judoka Leila i la seva entrenadora Maryam viatgen al Campionat Mundial de Judo amb la intenció de portar a casa la primera medalla d'or per a l'Iran. A meitat de la competició, reben un ultimàtum de la República Islàmica que exigeix ​​a Leila fingir una lesió i perdre. Amb la seva llibertat i la de la seva família en joc, Leila s'enfronta a una decisió impossible: fingir una lesió i obeir el règim iranià, com li implora Maryam, o desafiar-los tots dos i continuar lluitant per l'or.

Tatami

Any 2023

País Estats Units
Georgia

Direcció Zar Amir Ebrahimi
Guy Nattiv

Guió Elham Erfani
Guy Nattiv

Producció Sarke Studio, Keshet Studios (US)
White Lodge Productions (US)
New Native Pictures (US)

Repartiment Arienne Mandi
Zar Amir Ebrahimi
Jaime Ray Newman
Ash Goldeh

Fotografia Todd Martin

Muntatge Yuval Orr

Música Dascha Dauenhauer

Distribució BIM Distribuzione,
Vertigo Films

Durada 105 min

Data d'estrena 31/05/2024

Sinopsi

La judoka Leila i la seva entrenadora Maryam viatgen al Campionat Mundial de Judo amb la intenció de portar a casa la primera medalla d'or per a l'Iran. A meitat de la competició, reben un ultimàtum de la República Islàmica que exigeix ​​a Leila fingir una lesió i perdre. Amb la seva llibertat i la de la seva família en joc, Leila s'enfronta a una decisió impossible: fingir una lesió i obeir el règim iranià, com li implora Maryam, o desafiar-los tots dos i continuar lluitant per l'or.

Hi ha un fet que converteix inevitablement Tatami en un esdeveniment històric, i és que es tracta de la primera col·laboració entre una directora –i actriu– iraniana i un director israelià. El film, rodat de manera clandestina, és una coproducció entre Geòrgia i els Estats Units, es va estrenar mundialment en la secció Orizzonti del Festival de Venècia i arriba ara a les nostres pantalles.

Zar Amir Ebrahimi (actriu iraniana guardonada a Canes per la seva interpretació en la pel·lícula Holy Spider) i Guy Nattiv (director israelià guanyador d’un Oscar al millor curtmetratge per Skin) dirigeixen junts aquest intens thriller, esportiu, polític i feminista a parts iguals. Amir Ebrahimi, a més de codirigir el film, interpreta Maryam Ghanbari, l’entrenadora de la judoka iraniana Leila Hosseini (interpretada per Arienne Mandi), que viu un dels moments més importants de la seva carrera en participar al campionat mundial de judo celebrat a Tbilisi. Leila, que competeix en la categoria de fins a 60 kg, és una dona empoderada, ho té tot per guanyar i està en el seu millor moment, però les coses es torçaran quan la seva entrenadora rebi una trucada pressionant-la perquè la lluitadora abandoni el campionat. Ni la Federació Nacional de judo ni el règim iranià podrien tolerar un enfrontament de Leila amb la judoka israeliana i el conseqüent deshonor que suposaria una possible derrota, així que intentaran costi el que costi evitar que Leila arribi fins a la final. El segrest dels seus pares, les amenaces i els xantatges es convertiran en l’espasa de Dàmocles de la protagonista, que haurà de decidir entre lluitar per aconseguir el seu somni (arriscant fins i tot la vida de familiars i éssers estimats) o acatar les injustes imposicions del règim retirant-se del mundial.

LA POSADA EN ESCENA, LA TENSIÓ IN CRESCENDO, EL RITME TREPIDANT DE LA PART CENTRAL DEL FILM I ELS SEUS COMBATS, L’ÚS DE LA STEADYCAM EN ELS PLANS SEQÜÈNCIA, UN SÒLID GUIÓ I UNES BONES INTERPRETACIONS FAN D’ELLA UNA PEL·LÍCULA NOTABLE.

Podríem dir que Tatami és una pel·lícula de ficció, però també és cert que ressonen en ella diverses realitats. D’una banda, el film està inspirat en els casos de les iranianes Sadaf Khadem –boxejadora– i Kimia Alizadeh –taekwondista–, que van desafiar al règim del seu país i van sol·licitar asil mentre competien fora de l’Iran. D’altra banda, la codirectora del film, Amir Ebrahimi, fa quinze anys que no trepitja el seu propi país. En 2008, un vídeo sexual en el que suposadament apareixia la seva imatge, es va filtrar en Internet. Va ser condemnada a 99 fuetades i 10 anys de presó. Com molts altres cineastes iranians (penso, per exemple, en Jafar Panahi, Mohammad Rasoulof o Maryam Tafakory), es va veure obligada a marxar de l’Iran.

Filmada en un impecable blanc i negre (una picada d’ullet tal vegada al Toro Salvaje de Scorsese?), Tatami sap, sens dubte, treure el millor profit als codis del thriller. La posada en escena, la tensió in crescendo, el ritme trepidant de la part central del film i els seus combats, l’ús de la steadycam en els plans seqüència, un sòlid guió i unes bones interpretacions fan d’ella una pel·lícula notable; si bé un excessiu i innecessari subratllat final del seu missatge polític entela lleugerament els seus mèrits. Per sort, això sí, els directors no han optat per una resolució triomfalista que endolceixi en excés el film i l’allunyi d’una realitat que encara dista molt de ser igualitària.

ACTRIUS CRÍTICA DIRECTORES Zar Amir Ebrahimi

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

ENTREVISTES

Thea Hvistendahl

"“No hi ha una manera correcta de viure el dol”"

La directora noruega Thea Hvistendahl debuta al llargmetratge amb 'Descansa en paz', una pel·lícula protagonitzada per zombis que escapa dels clixés del cinema de terror.

FILMS

Crítica

"Descansa en Paz: La interrupció del dol"

L'actriu Renate Reinsve, protagonista de 'La peor persona del mundo', encarna en 'Descansa en paz' una mare que, després de viure la mort del seu fill, intenta assimilar el seu...

FILMS

Crítica

"Banel & Adama: L’amor és més fort que les supersticions ancestrals"

Notable òpera prima de Ramata-Toulaye Sy, cineasta francesa d'origen senegalès que va presentar el film en la secció oficial a concurs del passat Festival de Canes 2023, un privilegi concedit...

ENTREVISTES

Su Friedrich

"Autobiografia, experimentació, activisme"

La Filmoteca de Catalunya, en col·laboració amb el Festival Punto de Vista, va dedicar una retrospectiva el mes de març a la figura de la directora nord-americana Su Friedrich. El...

SÈRIES

Crítica

"‘Hacks’ Temporada 3: Deborah i Ava, tercer assalt"

Han tornat Deborah Vance i Ava Daniels o, el que és el mateix, Jean Smart i Hannah Einbinder. L'excel·lent i divertidíssima tercera temporada de Hacks segueix aquesta vegada els intents...

FILMS

Crítica

"Green Border: La violència fronterera de l’Europa fortalesa"

Agnieszka Holland firma un drama de denúncia sobre el maltractament deshumanitzador que pateixen els refugiats a la frontera entre Polònia i Bielorússia.

FESTIVALS

Cannes 2024

"Histoires d’Amérique: L’estranya comèdia indie amb què Chantal Akerman va reconnectar amb les seves arrels jueves"

La Quinzena de Cineastes de Canes va presentar la versió restaurada d'un dels llargmetratges més desconeguts de la cineasta belga.

FILMS

Crítica

"Paradise is Burning: Tres germanes soles"

Paradise is Burning, primera pel·lícula de la directora sueca Mika Gustafson, es va poder veure a l'últim D'A Film Festival Barcelona després de passar per la Mostra de Venècia, on...

FILMS

Crítica

"Los peores: Què passa amb els i les intèrprets no professionals d’una docuficció quan s’acaba el rodatge?"

L'òpera prima de Lise Akoka i Romane Gueret ofereix una oportuna i positiva reflexió meta sobre el treball amb menors al cinema social.

ENTREVISTES

Caroline Vignal

"El desig de ser desitjada"

“Vull fer un cinema que arribi a tothom, al gran públic, però dient coses que no són gaire conformistes. Tinc vocació de públic”.

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE