Crítica — The human hibernation: La meva família i altres animals
És difícil recordar un debut al cinema espanyol tan insòlit i fascinant com el d'Anna Cornudella Castro. En ‘The Human Hibernation’, premiada a Berlín, aquesta artista multidisciplinària s'ha atrevit a imaginar un món utòpic/distòpic on els éssers humans han hagut de modificar la seva relació jeràrquica amb els animals i adaptar-se, forçosament, als ritmes de la naturalesa.
The human hibernation
Any 2024
País Espanya
Direcció Anna Cornudella Castro
Guió
Anna Cornudella Castro
Lluís Sellarés
Producció
Japonica Films
Batik Films
Repartiment
Clara Muck Dietrich
Valentine
Demetrius Hollimon
Jane Hubbell
Brian Stevens
Fotografia Artur Pol Camprubí
Muntatge Marc Roca
Distribució Begin Again
Durada 90 minuts
Data d’estrena 10 de gener de 2025
Sinopsi
A partir de la desaparició d’Erin, un nen que desperta prematurament de la seva hibernació, Clara, la seva germana major, ens portarà en un viatge de cerca de respostes i confrontació de les narratives preestablertes per la societat en la qual viu, una societat que hiberna durant els mesos més freds de l'any. Una reflexió sobre l'ésser humà, les seves contradiccions i la condició animal.
The human hibernation
Any 2024
País Espanya
Direcció Anna Cornudella Castro
Guió
Anna Cornudella Castro
Lluís Sellarés
Producció
Japonica Films
Batik Films
Repartiment
Clara Muck Dietrich
Valentine
Demetrius Hollimon
Jane Hubbell
Brian Stevens
Fotografia Artur Pol Camprubí
Muntatge Marc Roca
Distribució Begin Again
Durada 90 minuts
Data d’estrena 10 de gener de 2025
Sinopsi
A partir de la desaparició d’Erin, un nen que desperta prematurament de la seva hibernació, Clara, la seva germana major, ens portarà en un viatge de cerca de respostes i confrontació de les narratives preestablertes per la societat en la qual viu, una societat que hiberna durant els mesos més freds de l'any. Una reflexió sobre l'ésser humà, les seves contradiccions i la condició animal.
The Human Hibernation, debut en el llargmetratge d’Anna Cornudella Castro, proposa una visió absolutament original i eminentment cinematogràfica d’alguns temes recurrents, des de fa ja algun temps, en l’art contemporani (no pot ser casualitat que el germen del film procedeixi d’una convocatòria per a joves artistes del MACBA barceloní). La pel·lícula, que parteix d’estratègies documentals per elaborar una ficció amb components de cinema de gènere (ciència-ficció, sobretot, però també fantàstic), elabora un discurs on la consciència crítica respecte a l’antropocè (terme que designa l’impacte climàtic i mediambiental de l’activitat humana sobre la Terra) va acompanyada d’una proposta utòpica: la d’un món que, potser després d’una catàstrofe ecològica que mai arriba a explicitar-se, s’ha recompost plantejant una convivència entre éssers humans i naturalesa molt més equilibrada i horitzontal. En l’univers alternatiu plantejat per Cornudella, els éssers humans hibernen durant alguns mesos a l’any, la qual cosa provoca que, durant la seva absència, la naturalesa s’apoderi dels espais habitats per ells. La desaparició temporal de la humanitat i la seva adaptació als ritmes cíclics naturals donen peu a imatges bellíssimes (cavalls salvatges irrompent en cuines, enfiladisses cobrint portes i finestres), però també permeten qüestionar la lògica del creixement imparable i desmesurat vinculat a la idea de progrés, així com de la suposada superioritat humana sobre la resta d’espècies del planeta.