FILMS

Crítica — Tótem: Dir adéu fa mal

Cinc anys després de La Camarista, la directora mexicana Lila Avilés ens torna a sorprendre amb la història d'un microcosmos vist a través dels ulls d'una nena de set anys. Una pel·lícula on Mèxic es cola per les esquerdes d'aquesta casa familiar.

Nuria Vidal

Tótem

País Mèxic, Dinamarca, França

Any 2023

Direcció Lila Avilés

Guió Lila Avilés

Producció Limerència Films, Laterna, Paloma Productions, Alpha Violet Production

Repartiment Naíma Sentiés, Montserrat Marañón, Marisol Gasé, Teresa Sánchez, Mateo García

Fotografia Diego Tenorio

Muntatge Omar Guzmán

Música Thomas Becka

Distribució Adso Films

Durada 95 min

Data d'estrena 1 de març del 2024

Sinopsi

La Sol, una nena de set anys, arriba a casa del seu avi on es prepara una festa sorpresa per al seu pare. Al llarg del dia, el caos s'apodera de mica en mica de la família, fent aflorar totes les contradiccions. La Sol intentarà allunyar-se de tot per deixar-se emportar pels seus sentiments.

Tótem

País Mèxic, Dinamarca, França

Any 2023

Direcció Lila Avilés

Guió Lila Avilés

Producció Limerència Films, Laterna, Paloma Productions, Alpha Violet Production

Repartiment Naíma Sentiés, Montserrat Marañón, Marisol Gasé, Teresa Sánchez, Mateo García

Fotografia Diego Tenorio

Muntatge Omar Guzmán

Música Thomas Becka

Distribució Adso Films

Durada 95 min

Data d'estrena 1 de març del 2024

Sinopsi

La Sol, una nena de set anys, arriba a casa del seu avi on es prepara una festa sorpresa per al seu pare. Al llarg del dia, el caos s'apodera de mica en mica de la família, fent aflorar totes les contradiccions. La Sol intentarà allunyar-se de tot per deixar-se emportar pels seus sentiments.

Un dia sencer, una casa familiar, una nena que observa. Dones que preparen una festa, un home malalt, la vida passant entre rialles i tristeses. La preparació de la festa d’aniversari del seu jove pare malalt fa que la petita Sol es fixi en tot allò que les seves ties fan. La festa la porta a descobrir tot allò que el seu pare significa.

Aquest podria ser un resum argumental de la nova pel·lícula de Lila Avilés, la directora mexicana que ens va sorprendre el 2018 amb La camarista, una pel·lícula on retratava la vida de les cambreres d’hotel. A La camarista, Avilés explicava la història de l’Eva, una jove mare que espera ser ascendida aviat mentre treballa llargues jornades des que surt a l’alba fins que torna a casa ben entrada la nit. A La camarista ja s’apreciava un dels trets distintius del cinema de Lila Avilés: la capacitat de fer veure el context social, polític, cultural, de la ciutat de Mèxic, sense pràcticament dir res directament, només pel retrat del paisatge humà i urbà on s’inscriu el personatge de l’Eva.

En el seu segon treball, Tótem, aquest tret segueix sent un dels atractius més grans de la pel·lícula. En aquesta ocasió, Lila Avilés explica una història familiar integrada bàsicament per dones que coneixem un matí quan la mare de la Sol, la nena protagonista, la deixa a casa del seu avi i les seves tietes la Nuri i l’Alejandra, mentre preparen una festa sorpresa per aquella nit.

D’entrada no sabem res ni de la família, ni de la Sol, ni de la seva mare i molt menys d’un pare misteriós i ocult que entreveiem a la penombra d’una habitació on només entra la Cruz, interpretada per l’excel·lent Teresa Sánchez que també apareixia a La camarista. Des que arriba a aquesta casa en ple moviment i agitació, la Sol es dedica a observar les seves ties, els seus cosins, el seu estrany i silenciós avi… i intentar veure el seu pare, el Tona, un conegut pintor greument malalt.

LA PEL·LÍCULA NO SURT MAI DE L’ESPAI FAMILIAR DE LA CASA I DELS JARDINS. PERÒ AQUESTA APARENT CLAUSTROFÒBIA NO IMPEDEIX QUE QUAN ARRIBEM AL FINAL CONEGUEM PERFECTAMENT TOTS I CADASCUN DELS COMPONENTS D’AQUESTA (A)TÍPICA FAMÍLIA MEXICANSA DE CLASSE MITJANA.

Tot passa en un dia i una nit. La primera meitat de la pel·lícula és la de la preparació de la festa, la segona és aquesta llarga festa de comiat en què la Sol descobrirà el misteri que envolta el seu pare. A excepció d’una primera seqüència en un bany públic on veiem la Sol i la seva mare, la pel·lícula no surt mai de l’espai familiar de la casa i els jardins. Però aquesta aparent claustrofòbia no impedeix que quan arribem al final coneguem perfectament tots i cadascun dels components d’aquesta (a)típica família mexicana de classe mitjana i, a més, tinguem una clara informació del moment polític i de l’entorn cultural en què es mouen. Mèxic D.F. es cola per totes les escletxes.

Igual que es colen els molts animals que apareixen al film, insectes de tota mena, sargantanes, peixos, cargols, ocells, gossos, animals vius, animals dibuixats, tòtems en definitiva en un microcosmos on cada habitant d’aquesta casa és un element del conjunt, del rusc. Un guió modèlic en el seu ritme i en la seva estructura es completa amb una posada en escena lluminosa i nerviosa a la primera meitat, fosca i malenconiosa a la segona, sempre tranquil·la des de la mirada de la Sol, una sorpresa dins la sorpresa que és el film. La petita Naíma Sentiés, és ulls i silenci, és curiositat i por, soledat i necessitat d’amor.

Tótem és un film emocional, però mai sentimental, per la seva història es diria que és un melodrama de llàgrimes, però gràcies a la intel·ligent direcció de Lila Avilés és un senzill i dolorós film de comiat, una història naturalista tenyida d’una espiritualitat antiga. Sense cap dubte, un dels millors films llatinoamericans de l’any.

CRÍTICA DIRECTORES Lila Avilés

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMS

Crítica

"Rosalie: Una història d’amor inesperada"

Rosalie és bella, Rosalie és una dona, però Rosalie no és una dona bella com totes les altres. La directora francesa Stéphanie Di Giusto s'acosta a aquest personatge estrany amb...

FILMORETRATS

Meg Ryan

"L’estrella que estimava les cineastes"

Amb motiu de la seva visita al BCN Film Fest, on presentarà Lo que sucede después, la seva segona pel·lícula com a directora, repassem la trajectòria de Meg Ryan, rutilant...

ENTREVISTES

Stéphanie Di Giusto

"La sensualitat inesperada"

“Amb Rosalie en realitat he inventat el destí d'una dona que s'allibera amb la barba. He volgut, sobretot, explorar una història d'amor”.

ENTREVISTES

Alice Rohrwacher

"La cineasta de les meravelles"

“El cinema és una manera de viatjar en el temps”

FILMS

Crítica

"La quimera: Una faula entre dos mons"

El quart llargmetratge d'Alice Rohrwacher ens parla, amb lirisme i vitalitat, de la importància que tenen en les nostres vides les restes del passat

FILMS

Crítica

"La noia que sanava: La nena santa"

El cinquè llargmetratge de la belga Fien Troch retrata una jove amb un do extraordinari en un context ordinari.

FILMS

Crítica

"Sangre en los labios: violent pressentiment del desig"

Rose Glass ens desafia, provoca i sedueix amb el seu segon llargmetratge, una violenta i captivadora relació lèsbica situada en un petit poble de Nou Mèxic. La passió entre Lou...

FILMS

Crítica

"HLM Pussy: Una girlhood per a l’època del post #metoo"

L'òpera prima de la cineasta francomarroquina Nora el Hourch aborda una sèrie de temes —el consentiment, la cultura de la violació i la violència sexual en l'àmbit adolescent—que poden resultar...

ENTREVISTES

Nora El Hourch

"Sobre el consentiment"

Nora el Hourch reflexiona en la seva òpera prima sobre les diferents velocitats de la lluita feminista o el moviment #metoo, depenent del context socioeconòmic en què es desenvolupi.

ENTREVISTES

Claire Atherton

"Respectar el misteri de les imatges"

“L'edició és un lloc on realment pots resistir i ajudar la gent a resistir a la por”

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE