Crítica — Treasure: Viatge a les arrels, sanació de les seqüeles
En el seu últim film, Julia von Heinz ens ofereix una comèdia agredolça sobre relacions familiars i traumes del passat
Treasure
Any 2024
País
Alemanya
França
EEUU
Direcció Julia von Heinz
Guió
Julia von Heinz
John Quester
Lily Brett
Producció
Seven Elephants
Film Nation
Bleeker Street
Good Thing Going
Repartiment
Lena Dunham
Stephen Fry
Zbigniew Zamachowski
André Hennicke
Tomasz Wlosok
Fotografia Daniela Knapp
Muntatge Sandie Bompar
Música
Antoni Lazarkiewicz
Mary Komasa
Distribució Vértigo Films
Durada 112 min
Data d'estrena 20/09/2024
Sinopsi
L'any 1991 la periodista musical Ruth Rothwax i el seu pare Edek, supervivent de l'holocaust, es troben a Polònia, terra natal d’Edek. Ruth vol trobar les seves arrels i el seu pare oblidar el passat, però malgrat aquesta discrepància, durant aquest viatge tots dos trobaran la manera de comunicar-se
Treasure
Any 2024
País
Alemanya
França
EEUU
Direcció Julia von Heinz
Guió
Julia von Heinz
John Quester
Lily Brett
Producció
Seven Elephants
Film Nation
Bleeker Street
Good Thing Going
Repartiment
Lena Dunham
Stephen Fry
Zbigniew Zamachowski
André Hennicke
Tomasz Wlosok
Fotografia Daniela Knapp
Muntatge Sandie Bompar
Música
Antoni Lazarkiewicz
Mary Komasa
Distribució Vértigo Films
Durada 112 min
Data d'estrena 20/09/2024
Sinopsi
L'any 1991 la periodista musical Ruth Rothwax i el seu pare Edek, supervivent de l'holocaust, es troben a Polònia, terra natal d’Edek. Ruth vol trobar les seves arrels i el seu pare oblidar el passat, però malgrat aquesta discrepància, durant aquest viatge tots dos trobaran la manera de comunicar-se
És possible que al nostre país a moltes persones no els resulti familiar el nom de Julia von Heinz, però, lluny de ser una debutant en el món del cinema, la directora alemanya pot presumir de tenir una extensa filmografia (nou llargmetratges fins al moment, diversos curts i fins i tot treballs per a televisió) i una considerable col·lecció de premis internacionals. Després d’El viaje de Hannah (2013) i Y mañana el mundo entero (2020), Treasure, el nou film de Heinz és la tercera part de la seva Trilogia de les seqüeles, on reflexiona des de la ficció sobre les ferides provocades per l’holocaust en la societat.
La història es remunta a l’adolescència de Heinz, quan la seva mare li va regalar Too Many Men, llibre de Lily Brett basat en fets reals i publicat a finals dels anys 90. Heinz es va quedar fascinada per la novel·la i el 2013 va aconseguir els drets per fer l’adaptació al cinema. Treasure narra la història d’Edek (Stephen Fry) i Ruth Rothwax (Lena Dunham), un pare i una filla que decideixen fer un viatge molt especial a Polònia, lloc de naixement d’Edek, un home enèrgic, alegre i vital que viu el dia a dia intentant oblidar el seu passat com a presoner durant l’holocaust. En aquesta trobada amb la seva filla un any després de la mort de la mare, tots dos aconseguiran que cicatritzin algunes ferides, també, encara que no únicament, pel que fa a la seva relació. Així, encara que tornar a visitar el camp de concentració d’Auschwitz –aquesta vegada com a turista– no entrava al principi en els plans d’Edek, acabarà convertint-se en un acte inesperadament guaridor.
DESPRÉS DE EL VIAJE DE HANNAH (2013) I Y MAÑANA EL MUNDO ENTERO (2020), TREASURE, EL NOU FILM DE HEINZ ÉS LA TERCERA PART DE LA SEVA TRILOGIA DE LES SEQÜELES, ON REFLEXIONA DES DE LA FICCIÓ SOBRE LES FERIDES PROVOCADES PER L’HOLOCAUST EN LA SOCIETAT.
Titulada originàriament Iron Box, la pel·lícula va tenir l’estrena mundial en el Festival Internacional de Cinema de Berlín i va ser rodada tant a Polònia com a Alemanya. Encara que les gravacions en el camp de concentració d’Auschwitz no estan permeses, l’equip de rodatge va poder obtenir un permís especial per rodar en la zona de l’aparcament i en el costat exterior de la tanca, i també se li va permetre prendre algunes fotografies prop dels barracons perquè l’equip d’efectes visuals pogués usar-les posteriorment com a referència.
L’elecció dels dos protagonistes pot sorprendre, però no és casual. Tant Lena Dunham com Stephen Fry tenen orígens jueus i arrels a Europa de l’Est; així que, per a tots dos, el rodatge d’aquesta pel·lícula va ser no tan sols una experiència professional, sinó també profundament personal. De fet, Dunham, a més de protagonista és productora del film. D’altra banda, una cosa realment destacable de la intervenció de Fry en la pel·lícula és que gran part dels seus diàlegs estan en polonès, idioma que l’actor desconeixia i que va aprendre per donar vida al personatge d’Edek.
La pel·lícula, amb un to de tragicomèdia previsible, una posada en escena força convencional i un guió que redunda en excessius llocs comuns i moments lacrimògens, té sens dubte el seu major al·licient en la sorprenent parella de protagonistes, que doten aquesta història d’humanitat i humor. Dos personatges completament oposats que durant aquest dolorós viatge intentaran comunicar-se. Edek, extravertit i alegre. Ruth, esquerpa i malhumorada. Tots dos amb personalitats molt distintes, però també amb la profunda i silenciosa necessitat de sincerar-se l’un amb l’altre després de tant de temps.