FILMS

Crítica — Un sol radiant: Els últims dies

Un sol radiant és el resultat de l'esforç col·lectiu de cinc alumnes de la UPF que s'ha guanyat un lloc entre les millors estrenes de l'any per la seva original proposta narrativa, i per la solidesa i la lluminositat amb què està resolta.

Nuria Vidal

Un sol radiant (Un sol radiant)

Any 2023

País Espanya

Direcció Mónica Cambra Domínguez
Ariadna Fortuny Cardona

Guió Ariadna Fortuny Cardona
Clàudia García de Déu

Producció Atiende Films

Repartiment Laia Artigas
Núria Prims
Nunu Sales
Jaume Villalta

Fotografia Àssia J. La-Roca

Muntatge Mónica Cambra Domínguez
Lucía Herrera Pérez

Música Guillem Martorell

Distribució Begin Again Films

Durada 79 min

Data d'estrena 17 de maig del 2024

Sinopsi

La Mila té onze anys, viu amb la seva germana gran, l'Íngrid, la seva mare i el seu avi en una casa de pagès, a prop d'un poble. Quan les coneixem estan a punt de viure cinc dies d'una calma cada cop més tensa. Les mirades incòmodes, els silencis i les absències revelen la imminència d'un fet irreversible, la fi del món. La Mila decideix organitzar una festa de comiat que s'anirà convertint, a mesura que s'acosta la darrera nit, en una cosa molt més important que una simple celebració.

Un sol radiant (Un sol radiant)

Any 2023

País Espanya

Direcció Mónica Cambra Domínguez
Ariadna Fortuny Cardona

Guió Ariadna Fortuny Cardona
Clàudia García de Déu

Producció Atiende Films

Repartiment Laia Artigas
Núria Prims
Nunu Sales
Jaume Villalta

Fotografia Àssia J. La-Roca

Muntatge Mónica Cambra Domínguez
Lucía Herrera Pérez

Música Guillem Martorell

Distribució Begin Again Films

Durada 79 min

Data d'estrena 17 de maig del 2024

Sinopsi

La Mila té onze anys, viu amb la seva germana gran, l'Íngrid, la seva mare i el seu avi en una casa de pagès, a prop d'un poble. Quan les coneixem estan a punt de viure cinc dies d'una calma cada cop més tensa. Les mirades incòmodes, els silencis i les absències revelen la imminència d'un fet irreversible, la fi del món. La Mila decideix organitzar una festa de comiat que s'anirà convertint, a mesura que s'acosta la darrera nit, en una cosa molt més important que una simple celebració.

Fa més d’un any, a l’edició del D’A Film Festival Barcelona del 2023, va sorprendre per la seva frescor i la seva sòlida factura una pel·lícula signada col·lectivament per cinc joves alumnes de la UPF: Mònica Cambra Domínguez, Ariadna Fortuny Cardona, Clàudia García de Dios, Lucía Herrera Pérez i Mònica Tort Pallarès. La pel·lícula era Un sol radiant i va obtenir el premi Talents del festival. Era una de les pel·lícules sorpresa de l’any. Però incomprensiblement, la seva estrena s’ha anat endarrerint fins ara. 

El film és un projecte col·lectiu en la seva concepció i realització, però la feina entre les cinc implicades s’ha repartit sense que cap sobresurti sobre les altres. La pel·lícula és absolutament rodona i a totes se’ls ha de reconèixer el treball, unes a la direcció, altres al guió, al muntatge o al so. També la fotografia és d’una noia, encara que no aparegui entre les cinc que signen el projecte.

Un sol radiant té un guió esplèndid. La idea de com es pot viure els darrers cinc dies del món no és nova, podem recordar Melancolia de Lars Von Trier, on la situació és semblant. Però el que sí que és nou és com ho planteja i resol Un sol radiant. Sense perdre el punt de vista de la Mila, la seva família i els seus pocs amics viuran aquests dies i aquestes nits en una espera del que és inevitable. Una espera que la Mila intenta omplir amb la preparació d’una festa de comiat. Però no és fàcil escapar-se de la tensió, no és senzill pensar que no hi haurà un demà. I cadascun dels personatges, sense oblidar-nos de l’avi, intentarà portar-ho tan bé com sigui possible.

EL SO I LA MÚSICA SÓN DOS DELS ASPECTES QUE FAN QUE UN SOL RADIANT TRANSMETI LA SENSACIÓ DE FINAL INEVITABLE.

Hi ha tres elements fonamentals, a més del guió, perquè tot funcioni. El primer són les tres protagonistes: la Mila, la inoblidable Laia Artigas d’Estiu 1993, ha crescut i ha esdevingut un ésser de llum, l’autèntic sol radiant d’aquest film és ella, els seus silencis i les seves mirades; l’Íngrid, la seva germana, ens descobreix Nunu Sales, una jove actriu amb molt futur per davant; i Nuria Prims assumeix el paper de la mare que no sap com protegir les seves filles d’alguna cosa que se li escapa.

El segon element és la fotografia i la localització. La casa al mig del bosc, el poble i les muntanyes són l’escenari perfecte per explicar aquesta història que succeeix en cinc dies. Cinc dies en què les relacions equilibrades del primer esmorzar es van desfent a mesura que s’acosta el final. La fotografia reflecteix molt bé aquest procés de dissolució amb dos moments culminants: les dues seqüències a les escales amb la mare i les filles reunides amb l’avi.

El tercer i molt important, perquè normalment no es cuida com seria necessari, és el so i el silenci: el so de l’aire, el so de la por i el so de la vida, i els silencis plens de sons. El so i la música són dos dels aspectes que fan que Un sol radiant transmeti la sensació de final inevitable.

El sol radiant del títol es pot extrapolar a aquestes cinc joves dones que han sabut aprofitar els ensenyaments de Celia Rico, Carla Simón o Roser Aguilar, tres dels noms que citen com a tutores als crèdits del film. Un gran debut.

Ariadna Fortuny Cardona CRÍTICA DIRECTORES Mónica Cambra Domínguez PEL·LÍCULA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FESTIVALS

Canes 2024

"‘All we imagine as light’, de Payal Kapadia, l’aposta d’última hora per la Palma d’Or"

La pel·lícula índia, entre les preferides de la competició, en un Festival de Canes amb major presència de cinema de dones en altres seccions.

ENTREVISTES

Claudine Nougaret

"El so com a creació"

“Es fa so per a una imatge, però cal que la imatge deixi espai al so”.

FILMORETRATS

Sara Gómez

"Cinema, avantguarda, revolució i qüestionament"

Malgrat tenir una vida curta, la cineasta afrocubana va explorar les possibilitats del cinema documental com a eina de transformació social. Amb motiu del 50 aniversari de la seva mort...

ENTREVISTES

Catherine Breillat

"La radicalitat del desig"

El D’A film Festival Barcelona d’aquest any va dedicar la seva retrospectiva a la figura de la francesa Catherine Breillat, una de les directores més transgressores del cinema europeu. A...

FILMS

Crítica

"L’últim estiu: L’improbable control del desig"

Deu anys després del seu anterior film, Breillat torna amb una obra sobre relacions prohibides que evita clixés sensacionalistes i aprofundeix en els racons del desig i la dominació.

FESTIVALS

Canes 2024

"‘The Substance’ de Coralie Fargeat, una brutal experiència cinematogràfica al límit que trasbalsa Canes"

Les dues noves pel·lícules de dones presentades a la secció oficial després de 'Diamant brut', 'The Substance' i 'Bird' d'Andrea Arnold, no podrien ser més diferents i alhora les dues...

ACTUALITAT

MIFDB

"Guia per les Persistències fílmiques de la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona"

Una panoràmica immillorable pel cinema fet per dones arreu del món a través de títols provinents de Brasil, Perú, la Xina, Geòrgia, Japó, Xile, Estats Units i Alemanya, entre d'altres...

ENTREVISTES

Delphine Girard

"Les víctimes no són models de perfecció"

“És magnífic que les dones s'ajudin per sobreviure”.

FILMS

Crítica

"Víctima imperfecta: Hi ha víctimes perfectes?"

Delphine Girard es planteja un parell de preguntes: Què passa després de patir una agressió sexual? Com continuen vivint la víctima, l’agressor i la policia que rep la denúncia? D'aquí...

ENTREVISTES

Meg Ryan

"“Estar en companyia de Nora, Jane i Diane només m’ha aportat coses positives com a persona i com a artista”"

Parlem amb l'actriu nord-americana sobre la influència d’Ephron, sobre el que va succeir després de l'estrena d'En carn viva o sobre dirigir una comèdia romàntica que, en comptes de mirar...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE