FILMS

Crítica — Víctima imperfecta: Hi ha víctimes perfectes?

Delphine Girard es planteja un parell de preguntes: Què passa després de patir una agressió sexual? Com continuen vivint la víctima, l’agressor i la policia que rep la denúncia? D'aquí neix Víctima imperfecta, una pel·lícula amb la qual intenta buscar una resposta.

Nuria Vidal

Víctima imperfecta (Quitter la nuit)

Any 2023

País Bèlgica
França
Canadà

Direcció Delphine Girard

Guió Delphine Girard

Producció Versus Production
Colonelle Films
Haut et Court

Repartiment Veerle Baetens
Selma Alaoui
Guillaume Duhesme

Fotografia Juliette Van Dormael

Muntatge Damien Keyeux

Música Ben Shemie

Distribució Festival Films

Durada 108 min

Data d'estrena 17 de maig del 2024

Sinopsi

Una nit. Un cotxe. L’Aly està en perill. Quan el Dary intenta abusar d'ella, l’Aly truca la policia, és l’Anna qui respon i aconsegueix evitar que l'agressió vagi a més. L'endemà, l’Aly vol seguir amb la seva vida com si no hagués passat res i relativitza els efectes de l'agressió. En Dary intenta autoconvèncer-se d'una versió dels fets que no li tregui el son. L’Anna vol seguir involucrada en l'assumpte. Comença el judici. Què aconsegueix la justícia? Què es pot reparar?

Víctima imperfecta (Quitter la nuit)

Any 2023

País Bèlgica
França
Canadà

Direcció Delphine Girard

Guió Delphine Girard

Producció Versus Production
Colonelle Films
Haut et Court

Repartiment Veerle Baetens
Selma Alaoui
Guillaume Duhesme

Fotografia Juliette Van Dormael

Muntatge Damien Keyeux

Música Ben Shemie

Distribució Festival Films

Durada 108 min

Data d'estrena 17 de maig del 2024

Sinopsi

Una nit. Un cotxe. L’Aly està en perill. Quan el Dary intenta abusar d'ella, l’Aly truca la policia, és l’Anna qui respon i aconsegueix evitar que l'agressió vagi a més. L'endemà, l’Aly vol seguir amb la seva vida com si no hagués passat res i relativitza els efectes de l'agressió. En Dary intenta autoconvèncer-se d'una versió dels fets que no li tregui el son. L’Anna vol seguir involucrada en l'assumpte. Comença el judici. Què aconsegueix la justícia? Què es pot reparar?

Com ens imaginem una víctima de violència de gènere o d’agressió sexual? “Probablement és una dona vulnerable, tímida, sense autoestima, destrossada i fins i tot amb alguna lesió física fruit del maltractament. Aquesta imatge, que ja forma part de l’imaginari col·lectiu sobre com se suposa que ha de ser i actuar una víctima, determina que tot allò que surti d’aquest estereotip no sigui creïble: després de l’agressió, no ho pots tornar a passar bé mai, perquè si fas ‘vida normal’ l’opinió pública i jurídica pot considerar que ‘no estàs tan afectada””. (1)

El 2018, la jove directora belga (encara que d’origen canadenc) va estrenar un curt titulat Une soeur en què es plantejava un intent d’agressió sexual que no arriba a consumar-se gràcies a la implicació de la dona policia que rep la trucada. Quatre anys després, Delphine Girard es va plantejar un parell de preguntas: Què passa després? Com continuen vivint la víctima, l’agressor i la policia? Aquí neix Víctima imperfecta, una pel·lícula que va una mica més enllà.

No sé si Delphine coneixia les tesis de Lorena Álvarez sobre les víctimes imperfectes. Segurament sí, les d’ella o les d’altres dones que han reflexionat sobre aquest tema. Però quan va decidir seguir l’Aly, el Dary i, sobretot, l’Anna, va ser amb la intenció de demostrar que no hi ha un estereotip fixat, que les víctimes no són només víctimes i tenen dret a continuar vivint. És el que vol fer l’Aly, girar full, oblidar-ho, relativitzar-ho; és el que li agradaria a en Dary, que no hagués passat, però no és el que vol fer l’Anna, empenyorada, potser per un record personal dolorós, en arribar fins al fons: en arribar a la justícia.

GIRARD VA DUR A TERME LA SEVA INVESTIGACIÓ ALS TRIBUNALS, PARLANT AMB MOLTES PERSONES INVOLUCRADES: VÍCTIMES, AGRESSORS, TESTIMONIS. VA SER EN AQUESTES CONVERSES ON ES VA FORJAR EL GUIÓ D’UN FILM QUE NO ÉS UNA DENÚNCIA, SINÓ UNA EXPOSICIÓ.

Aquest és el moll d’aquesta pel·lícula tan interessant que obre moltes discussions. Quin dret té l’Anna a continuar indagant en la vida de l’Aly? Què porta l’Aly a no voler viure condicionada per aquest record? Què pot fer en Dary, un home tranquil, amb el pes d’un acte que li fa vergonya? Què pot fer la mare del Dary? I el que és més important: què fa la justícia per reparar a la víctima imperfecta?

Els quatre anys transcorreguts entre el curt i el llarg havien canviat el físic d’Anna, (Veerle Baetens, a qui recordem com a directora de la interessant El deshielo), Aly (Selma Alaoui) i Dary (Guillaume Duhesme), fet que implicava que no es podia utilitzar el curt si es volia crear una idea de continuïtat. Per això la directora va optar per tornar a filmar el curt pla a pla, en una tensa primera seqüència on coneixem els tres protagonistes.

Al cinema hi ha moltes pel·lícules de judicis, és gairebé un gènere, però Delphine Girard no es va inspirar en cap d’elles per planificar Víctima imperfecta. Va dur a terme la seva investigació als tribunals, parlant amb moltes persones involucrades: víctimes, agressors, testimonis. Va ser en aquestes converses on es va forjar el guió d’un film que no és exactament una denúncia, sinó una exposició. Víctima imperfecta té dos objectius: mostrar que no hi ha víctimes perfectes i reivindicar la solidaritat de les dues dones.

  1. Lorena Álvarez esmentada a l’article L’estigma de les ‘víctimes imperfectes’: com ha d’actuar una dona que ha patit una agressió sexual? De Mónica Santiago Piera, La Vanguardia, 20 de març del 2024.
CRÍTICA Delphine Girard DIRECTORES

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMS

Crítica

"Luz del 86: Amor adolescent amb catàstrofe de fons"

La finlandesa Inari Niemi retrata en 'Luz del 86' la història d'amor de dues noies adolescents de distinta classe social.

FILMS

Crítica

"Reinas: Dir adéu és difícil"

A partir de la seva pròpia experiència personal, Klaudia Reynicke torna als convulsos anys noranta al Perú per explicar la història de dues germanes que han de deixar enrere la...

FILMS

Crítica

"Silver Haze: Les coses que vam perdre en el foc"

La cineasta neerlandesa Sacha Polak torna a comptar amb la magnètica Vicky Knight per construir un empàtic estudi d'un personatge femení fora de la norma situat en l'entorn proletari de...

FILMS

Crítica

"El Eco: El futur del món rural són les seves dones"

Documentalista mexicana, reconeguda internacionalment, Tatiana Huezo torna al món rural dels camperols per seguir la vida d'una petita comunitat de la serra profunda on es comencen a trencar les tradicions...

ENTREVISTES

Tatiana Huezo

"Capturar l’emoció de la vida"

“Especialment m'enamoren els personatges femenins que es mouen de lloc, que no es conformen del tot amb allò establert. I els personatges femenins d’El Eco són així.”

FILMS

Crítica

"Un lugar común: La invisibilitat d’una mare"

L'òpera prima de Celia Giraldo és una sorprenent tragicomèdia sobre una dona de 50 anys, que es troba davant d'una situació en què s'ha de reinventar: ella i, de passada,...

ENTREVISTES

Celia Giraldo i Eva Llorach

"Vida de família"

Celia Giraldo: “Hi ha moltes preguntes que no ens fem amb la gent que tenim més a prop”.

ENTREVISTES

Catherine Corsini

"Els difícils retorns"

“Tenim la impressió que som amables amb algú, però en realitat no escoltem aquesta persona, no la mirem”

FILMS

Crítica

"Regreso a Córcega: Tornar per comprendre"

Aïssatou Diallo Sagna, Esther Gohourou i Suzy Bemba són les tres estupendes protagonistes de l'últim treball de Catherine Corsini, una de les directores franceses més sòlides i veteranes.

AGENDA

Exposició

"Precursores: feminismes, càmera en mà i arxiu a l’espatlla"

Fins al 17 de novembre es podrà visitar a la sala d'exposicions de la Filmoteca de Catalunya Precursores: feminismes, càmera en mà i arxiu a l'espatlla, una exposició (presentada anteriorment...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE