FESTIVALS

D’A 2024 — Una programació marcada per l’autoria femenina

El D’A Festival de Cinema de Barcelona, que se celebrarà del 4 al 14 d'abril, ha revelat avui la programació completa, que inclou 48 pel·lícules dirigides per dones, tant nacionals com internacionals, i encara guardava algunes sorpreses. La més rellevant és la presència a Barcelona d'Alice Rohrwacher, que presentarà el seu nou film, 'La quimera', i rebrà el Premi D’A 2024.

María Adell Carmona

Després del pas triomfal de Céline Sciamma per Barcelona, que va recollir en 2023 el primer Premi D’A atorgat pel festival, aquesta edició pren el relleu la cineasta italiana Alice Rohrwacher, autora de les esplèndides Lazzaro feliz i El país de las maravillas. Rohrwacher, una de les directores europees més importants i influents de l’última dècada, rebrà el Premi D’A 2024 i presentarà en una sessió especial del festival la seva última pel·lícula, La quimera, que va competir el passat Canes per la Palma d’Or i va guanyar l’Espiga de Plata en el Festival de Valladolid, a més d’oferir una classe magistral. Una altra cineasta europea de prestigi, encara que més veterana, és també la protagonista del Focus D’A 2024; Catherine Breillat, autora d’una obra inclassificable i provocadora, estarà també a Barcelona presentant la seva nova pel·lícula, El último verano, així com els vuit títols que conformen una retrospectiva que té en el seu centre el desig i la sexualitat femenines.

Després de la seva reeixida estrena en el Festival de Màlaga, on va guanyar el premi especial de la crítica, Nina, el segon llargmetratge d’Andrea Jaurrieta, protagonitzat per Patricia López Arnáiz, serà el film que clausurarà la nova edició del D’A. Abans d’això, i al llarg de 10 dies, es projectaran 131 pel·lícules, 48 de les quals han estat dirigides per dones. En la secció Talents, dedicada al talent emergent, destaquen obres dirigides per autores procedents de tot el món: els Estats Units (Edge of Everything, de Sophia Sabella i Pablo Feldman, però també Family Portrait, de Lucy Kerr); Mongòlia (City of Wind, de Lkhagvadulam Purev-Ochir); Argentina (Vera y el placer de los otros, de Federico Actis i Romina Tamburello); França (HML Pussy, de la cineasta franco-marroquina Nora El Hourch); Suècia (Paradise is Burning, de Mika Gustafson) i, per descomptat, Espanya (Un lugar común, de Celia Giraldo). 

ROHRWACHER, UNA DE LES DIRECTORES EUROPEES MÉS IMPORTANTS I INFLUENTS DE L’ÚLTIMA DÈCADA, REBRÀ EL PREMI D’A 2024 I PRESENTARÀ EN UNA SESSIÓ ESPECIAL DEL FESTIVAL LA SEVA ÚLTIMA PEL·LÍCULA, LA QUIMERA, QUE VA COMPETIR EL PASSAT CANNES PER LA PALMA D’OR I VA GUANYAR L’ESPIGA DE PLATA EN EL FESTIVAL DE VALLADOLID, A MÉS D’OFERIR UNA CLASSE MAGISTRAL

En la secció Direccions, que inclou grans noms de l’autoria contemporània, es projectaran els nous títols de la francesa Catherine Corsini, Le retour, i d’un dels noms cabdals del cinema alemany contemporani, Angela Schanelec, que presentarà Música, guanyadora de l’Os de Plata al millor guió en la Berlinale 2023. Les sessions especials acolliran alguns dels títols espanyols recents dirigits per dones que estan triomfant en els festivals nacionals i internacionals: Mamífera, de Liliana Torres, guanyadora en el SXSW del premi a la millor actriu per a Maria Rodríguez Soto, i La hojarasca, de Macu Machín, projectada en la secció Forum de la Berlinale 2024 i guanyadora de la Biznaga de Plata a la millor pel·lícula espanyola en la secció Zonazine del Festival de Màlaga 2024.

Tots aquests noms femenins s’uneixen als ja anunciats prèviament pel festival, com els de les cineastes presents en la programació de la secció Un impulso colectivo, dedicada al cinema espanyol més independent i heterodox. En aquesta secció, es podran veure els treballs d’autores habituals del festival, com Virginia García del Pino (La estafa del amor), Carolina Astudillo (que presentarà el curtmetratge Postal (O, desde la distancia eres un espejismo)) o Gala Hernández López, flamant guanyadora del Cèsar per La mecánica de los fluidos, curtmetratge guanyador també del premi Un Impulso Colectivo 2023, i que ara torna al festival amb For Here I Am Sitting In A Can Above The World, presentat en la Berlinale 2024. Com a colofó, i amb motiu de l’exposició que el CCCB dedicarà a partir de juliol a la icònica Agnès Varda, el D’A dedicarà una de les seves sessions especials a presentar un programa amb alguns dels seus millors curtmetratges, entre els quals s’inclou el mític al·legat feminista Réponse de femmes: Notre corps, notre sexe.

Alice Rohrwacher Catherine Breillat FESTIVAL Festival D'A

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FESTIVALS

Atlàntida Mallorca Film Fest

"La recuperació cinèfila de l’estiu"

Amb un nom de ressons oceànics, l'Atlàntida s'està consolidant com el festival cinematogràfic mediterrani per excel·lència al nostre país, la cita cinèfila de l'estiu que permet recuperar un bon grapat...

FESTIVALS

Cannes 2024

"Histoires d’Amérique: L’estranya comèdia indie amb què Chantal Akerman va reconnectar amb les seves arrels jueves"

La Quinzena de Cineastes de Canes va presentar la versió restaurada d'un dels llargmetratges més desconeguts de la cineasta belga.

ACTUALITAT

MIFDB

"Cinema Fora de Lloc. Dissidències sexuals a l’aire lliure"

Al llarg del mes de juny, la secció Cinema fora de lloc de la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona ofereix projeccions a l'aire lliure per algunes de...

ENTREVISTES

Catherine Breillat

"La radicalitat del desig"

El D’A film Festival Barcelona d’aquest any va dedicar la seva retrospectiva a la figura de la francesa Catherine Breillat, una de les directores més transgressores del cinema europeu. A...

FILMS

Crítica

"L’últim estiu: L’improbable control del desig"

Deu anys després del seu anterior film, Breillat torna amb una obra sobre relacions prohibides que evita clixés sensacionalistes i aprofundeix en els racons del desig i la dominació.

FESTIVALS

Canes 2024

"‘The Substance’ de Coralie Fargeat, una brutal experiència cinematogràfica al límit que trasbalsa Canes"

Les dues noves pel·lícules de dones presentades a la secció oficial després de 'Diamant brut', 'The Substance' i 'Bird' d'Andrea Arnold, no podrien ser més diferents i alhora les dues...

FESTIVALS

Canes 2024

"Les dones protagonitzen l’arrencada del Festival de Canes"

El curt (auto)homenatge al MeToo de Judith Godrèche, una Rosetta en l'era de les Kardashian, i la pel·lícula pòstuma de Sophie Fillières marquen l'inici del certamen.

ACTUALITAT

Canes 2024

"El #MeToo francès marca l’arrencada del Festival de Canes 2024"

Andrea Arnold, Coralie Fargeat, Payal Kapadia i Agathe Riedinger, els únics noms de dona en una secció oficial a competició que compta amb 22 títols.

ENTREVISTES

Alice Rohrwacher

"La cineasta de les meravelles"

“El cinema és una manera de viatjar en el temps”

FILMS

Crítica

"La quimera: Una faula entre dos mons"

El quart llargmetratge d'Alice Rohrwacher ens parla, amb lirisme i vitalitat, de la importància que tenen en les nostres vides les restes del passat.

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE