FILMS

Crítica — Las chicas están bien: Un estiu feliç

Conte d'estiu amb bones amigues.

Nuria Vidal

Las chicas están bien

Any 2023

País Espanya

Direcció Itsaso Arana

Guió Itsaso Arana

Producció Los Ilusos Films

Repartiment Bárbara Lennie
Irene Escolar
Itziar Manero
Helena Ezquerro
Itsaso Arana
Gonzalo Herrero
Mercedes Unzueta
Julia León

Fotografia Sara Gallego

Muntatge Marta Velasco

Distribució Elastica Films

Durada 85 min

Data d'estrena 25 d'agost de 2023

Sinopsi

Un grup d'amigues es reuneixen a una casa al camp durant una setmana d'estiu per assajar una obra de teatre. Durant la convivència parlen sobre l'amistat, la interpretació, l'amor, l'orfandat i la mort. Un conte d'estiu amb princeses, pèsols, gripaus, un foc, una festa, un riu, moltes cartes i fins i tot un príncep despistat.

Las chicas están bien

Any 2023

País Espanya

Direcció Itsaso Arana

Guió Itsaso Arana

Producció Los Ilusos Films

Repartiment Bárbara Lennie
Irene Escolar
Itziar Manero
Helena Ezquerro
Itsaso Arana
Gonzalo Herrero
Mercedes Unzueta
Julia León

Fotografia Sara Gallego

Muntatge Marta Velasco

Distribució Elastica Films

Durada 85 min

Data d'estrena 25 d'agost de 2023

Sinopsi

Un grup d'amigues es reuneixen a una casa al camp durant una setmana d'estiu per assajar una obra de teatre. Durant la convivència parlen sobre l'amistat, la interpretació, l'amor, l'orfandat i la mort. Un conte d'estiu amb princeses, pèsols, gripaus, un foc, una festa, un riu, moltes cartes i fins i tot un príncep despistat.

Li vam demanar a Itsaso Arana per què creia ella que hi havia tantes actrius que feien el salt a la direcció. La seva resposta va ser claríssima: “Per mi era gairebé un pas de ball, un desplaçament. No és un salt cap a la direcció. Actuar i dirigir s’assemblen. Per mi actuar és escriure en el temps, a l’aire, amb la càmera, o a l’espai, al teatre. No és tan diferent”.

Efectivament, no és tan diferent. I aquesta és la raó última d’una pel·lícula com Las chicas están bien: mostrar de manera gairebé documental com es barregen les dues creacions, la de les actrius, les noies, i la de la directora, la noia. Totes estan bé aquests dies d’estiu que passen juntes en una casa al camp, una casa de conte. Perquè també hi ha un conte en aquesta pel·lícula que no es pot classificar en cap gènere, si no és que considerem el model Rohmer-Trueba com un gènere en si mateix.

Las chicas están bien explica una història molt senzilla. Quatre actrius, Bárbara (Lennie), Irene (Escolar), Itziar (Manero) i Helena (Ezquerro) es reuneixen per assajar una obra de teatre que dirigeix Itsaso (Arana). El grup es divideix en dos subgrups: Bàrbara amb Irene, velles amigues amb moltes complicitats; Itziar amb Helena, joves promeses plenes d’il·lusió. Cadascuna té una funció al conte: Bàrbara, embarassada i orgullosa del seu cos, és la gran; Irene, coqueta i enamoradissa, és la princesa; Itziar, assenyada i dolça, és la santa; i Helena, lliure i plena d’energia, és la boja. I la directora? La directora és l’única que està sola, és la que té la doble responsabilitat de dirigir dins la història els assaigs d’aquest conte de la princesa i el pèsol, i fora de la història aquest conte d’amistat entre dones, solidaritat, rialles i confessions.

“ÉS UN DOCUMENT I UNA FICCIÓ QUE PARLA DE CINEMA, DE TEATRE, DE VIDA, D’AMISTAT, DE SER ACTRIU, D’ESTIU, DE NITS ESTRELLADES I HABITACIONS COMPARTIDES”

He parlat de Rohmer, sens dubte molt present a la idea de conte d’estiu, de passejades campestres, de diàlegs aparentment banals però carregats de sentit. I de Jonás Trueba,  una presència latent no només per ser el productor de la pel·lícula a través de la seva productora Los ilusos, sinó també per ser el que ha sabut treure d’Itsaso Arana els millors personatges, les millors interpretacions. Podríem parlar també de Jean Renoir i el seu Partie de campagne, però seria injust reduir Las chicas están bien a una simple baula en aquesta cadena de noms. Hem de reconèixer la mirada i el pensament d’Itsaso que fa que la bellesa sigui un dels elements fonamentals de la història, la bellesa i la fragilitat de la qual neix la fortalesa. El conte de la princesa i el pèsol ens dona la clau per entendre aquesta fragilitat. El pèsol, explica Itsaso, és la nostra fragilitat, la nostra delicadesa, la nostra sensibilitat. I cal cercar-la, sentir-la i gaudir-la.

Las chicas están bien és un film profundament femení en el millor sentit d’aquesta paraula, darrerament una mica passada de moda. El ser femení és una qualitat específica feta de suavitat i delicadesa no exempta de força i de potència. Suavitat que sura en les relacions i les complicitats d’aquestes cinc dones; delicadesa en les converses, en la manera de mostrar-les, en els detalls; força en els temes que gosen plantejar: la mort, el dol, l’amor, el sexe, els fills, el cinema, ser actriu; potència per projectar tot això en un conte de fades amb gripaus, prínceps, follets i dones sàvies.

Las chicas están bien és un document i una ficció que parla de cinema, de teatre, de vida, d’amistat, de ser actriu, d’estiu, de nits estrellades i habitacions compartides. Rodat en dues setmanes, amb una lleugeresa que demostra una gran preparació, Las chicas están bien, com diu l’embarassada Bárbara Lennie, és una carta d’amor al futur.

CRÍTICA Itsaso Arana

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMS

Crítica

"Salve Maria: Per què no l’estimo?"

Mar Coll s'atreveix amb un tema molt difícil i ple d'arestes en intentar explicar el rebuig d'una mare jove cap al seu fill i l'obsessió que desenvolupa quan comença a...

FILMS

Crítica

"#SeAcabó: Diario de las campeonas: Anatomia d’un instant"

El 20 d'agost del 2023 passarà a la història com el dia que la selecció espanyola femenina de futbol va guanyar el seu primer Mundial, una fita que immediatament va...

FILMS

Crítica

"Woman Of… : L’experiència d’una dona trans en la Polònia moderna"

Małgorzata Szumowska i Michał Englert conformen un gran fresc de reivindicació dels drets LGTBIQ+ al seu país en un film de gran sensibilitat audiovisual.

FILMS

Crítica

"Rita: El que veu una nena"

Paz Vega col·loca la càmera a l'alçada dels ulls de la Rita, una nena de set anys, per explicar-nos com veu la violència masclista que el seu pare exerceix sobre...

SÈRIES

Crítica

"Querer: Aprendre a estimar-se una mateixa"

Alauda Ruiz de Azúa s'enfronta en la seva primera sèrie a un problema del qual es parla molt poc: els abusos sexuals dins del matrimoni.

FILMS

Crítica

"Luka: El desert dels bàrbars"

Jessica Woodworth, codirectora amb Peter Brosens de 'La quinta estación', que va competir en 2012 en la secció oficial del Festival de Venècia, signa en solitari una adaptació impecable a...

FILMS

Crítica

"La sustancia: Més jove, més bonica, més perfecta. Com tu, però millor"

Després del seu debut el 2017 amb 'Revenge', la directora francesa Coralie Fargeat torna amb 'La sustancia', un desmesurat film que farà les delícies de la gent aficionada al body...

FILMS

Crítica

"La infiltrada: A la boca del llop"

El thriller polític d'Arantxa Echevarría s'atreveix a explicar una història espinosa i oculta en el context del món etarra dels anys noranta.

FILMS

Crítica

"I Saw the TV Glow: Resplendor absorbent"

Jane Schoenbrun fa una reflexió brillant sobre el poder de la televisió en un film que es mou entre la fascinació i l'horror en la frontera del somni.

FILMS

Crítica

"Los destellos: Difuminat en el fons"

El tercer llargmetratge de Pilar Palomero va competir per la Concha d’Or durant la 72a edició del Festival de Sant Sebastià. Aquesta adaptació intimista d’un dels relats de l’antologia 'Un...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE