FILMS

Crítica — Las cuatro hijas: Amor (i dolor) de mare

Amb un aparell formal fascinant que combina estratègies del documental i de la ficció, la cineasta tunisiana Kaouther Ben Hania revela l'asfixiant opressió patriarcal que pateixen les dones al seu país a partir d'un punyent cas real: el d'una família desmembrada per la captació de les dues filles majors per l'ISIS.

Las cuatro hijas (Les Filles d'Olfa)

Any 2023

País Tunísia

Direcció Kaouther Ben Hania

Producció Tanit Films, Cinetelefilms, Twenty Twenty Vision, The Red Sea Film Festival Foundation, ZDF/Arte, Jour2Fête

Repartiment Hend Sabri, Olfa Hamrouni, Eya Chikhaoui, Tayssir Chikhaoui, Nour Karoui, Ichraq Matar, Majd Mastoura

Fotografia Farouk Laâridh

Muntatge Jean-Christophe Hym, Qutaiba Barhamji, Kaouther Ben Hania

Distribució Caramel Films

Duració 107 min

Data d'estrena 9 de febrer de 2024

Sinopsi

El 2016, Olfa Hamrouni va perdre dues de les seves quatre filles quan aquestes es van unir a l'ISIS en Líbia. Kaouther Ben Hania combina recursos de la ficció i el documental per posar en escena la història d'Olfa i les seves filles, junt amb les protagonistes reals, i la complicitat de tres actrius en els papers de les dues germanes absents i, de vegades, en el de la mare. Un joc de miralls entre la realitat i la seva representació que serveix de catalitzador per les moltes emocions reprimides d'Olfa, i en què Ben Hania continua denunciant les formes de violència patriarcal en el seu país sense deixar de reflexionar sobre com abordar-les des del cine.

Las cuatro hijas (Les Filles d'Olfa)

Any 2023

País Tunísia

Direcció Kaouther Ben Hania

Producció Tanit Films, Cinetelefilms, Twenty Twenty Vision, The Red Sea Film Festival Foundation, ZDF/Arte, Jour2Fête

Repartiment Hend Sabri, Olfa Hamrouni, Eya Chikhaoui, Tayssir Chikhaoui, Nour Karoui, Ichraq Matar, Majd Mastoura

Fotografia Farouk Laâridh

Muntatge Jean-Christophe Hym, Qutaiba Barhamji, Kaouther Ben Hania

Distribució Caramel Films

Duració 107 min

Data d'estrena 9 de febrer de 2024

Sinopsi

El 2016, Olfa Hamrouni va perdre dues de les seves quatre filles quan aquestes es van unir a l'ISIS en Líbia. Kaouther Ben Hania combina recursos de la ficció i el documental per posar en escena la història d'Olfa i les seves filles, junt amb les protagonistes reals, i la complicitat de tres actrius en els papers de les dues germanes absents i, de vegades, en el de la mare. Un joc de miralls entre la realitat i la seva representació que serveix de catalitzador per les moltes emocions reprimides d'Olfa, i en què Ben Hania continua denunciant les formes de violència patriarcal en el seu país sense deixar de reflexionar sobre com abordar-les des del cine.

En Las cuatro hijas, documental nominat a l’Oscar dirigit per la cineasta tunisiana Kaouther Ben Hania, conviu el relat oral d’un passat traumàtic, invocat a través de les histories narrades en primera persona per les seves protagonistes, amb la representació ficcionada d’alguns passatges d’aquest mateix passat. El film desplega així una forma híbrida que combina el documental testimonial amb altres escenes de caràcter més ficcional que no oculten, en absolut, el seu caràcter artificiós, autoconscient, i que funcionen com una mena d’exorcisme personal per a les protagonistes de la pel·lícula, como la seva única manera d’enfrontar-se i superar el trauma. 

Ben Hania se situa així en línia amb altres formats híbrids de la no ficció contemporània ―els films de Rithy Panh o The Act of Killing, de Joshua Oppenheimer, serien alguns exemples― que tenen en el centre una qüestió ineludible: com representar, a través de les imatges, allò irrepresentable, o com  posar en escena el horror o la tragèdia. La directora d’El hombre que vendió su piel ―llargmetratge de ficció que va ser nominat, el 2020, a l’Oscar a la millor pel·lícula internacional― aborda en Las cuatro hijas, justament, una tragèdia familiar que té les seves arrels en un trauma col·lectiu: el reclutament, per parte de l’ISIS, de dues adolescents tunisianes, així com la seva consegüent desaparició. Ben Hania posa el focus en el que queda d’aquesta família trencada, desmembrada: en Olfa, l’estricta i tradicional mare, i en les dues germanes petites, Eya i Tayssir, testimonis muts i alhora víctimes directes de la tragèdia. Les tres narren les seves experiències enfront de la càmera, a la vegada que les recreen en escenes en què representen esdeveniments reals i on també participen, junt amb els personatges reals, tres actrius: dues joves que encarnen Ghofrane i Rahma, les noies desaparegudes i captades per l’ISIS, i la popular intèrpret tunisiana Hend Sabri, que encarna la pròpia Olfa, substituint-la en els moments de major intensitat emocional de la pel·lícula.

“EL FILM DESPLEGA UNA FORMA HÍBRIDA QUE COMBINA EL DOCUMENTAL TESTIMONIAL AMB ALTRES ESCENES DE CARÀCTER MÉS FICCIONAL QUE NO OCULTEN, EN ABSOLUT, EL SEU CARÀCTER ARTIFICIÓS, AUTOCONSCIENT, I QUE FUNCIONEN COM UNA MENA D’EXORCISME PERSONAL PER A LES PROTAGONISTES DE LA PEL·LÍCULA.”

La directora posa així en marxa un dispositiu tan fascinant com complex del qual la pel·lícula, de vegades, sembla no poder escapar. El resultat és un film que, sobretot en la primera part, és una mica confús i que, de vegades, sembla sufocar el desplegament de situacions inesperades. Això es va matisant a mesura que avança la pel·lícula, i inclús en aquesta primera part hi ha excepcions importants, com la impactant escena en què Eya i Tayssir s’enfronten verbalment a l’actor que encarna el seu padrastre, que va abusar sexualment d’elles quan eren petites. La incomoditat autèntica de l’actor, la seva abrupta decisió de parar el rodatge constitueix un moment de pura veritat que sembla anar més enllà del que es veu a simple vista; en aquesta escena es pot intuir que la reacció de l’intèrpret no està provocada per la violència expressada per Eya, pel relat descarnat de la seva violació i la de la seva germana, sinó que el desassossec sembla que es a causa de la insolència d’una dona que parla el que hauria de callar. 

A pesar de la confusió i la sensació una mica mecànica que el dispositiu escollit per Ben Hania de vegades pot provocar, Las cuatro hijas és enormement efectiva a l’hora d’emetre un discurs summament crític que connecta una cultura tradicional, heteropatriarcal, com la tunisiana, que asfixia i reprimeix les dones (sobretot les més joves), amb la facilitat amb què grups extremistes com Daesh es beneficien d’aquest descontent, convertint-se, per a elles, en una (aterradora) via d’escapament. Olfa parla contínuament d’una “maledicció” que es transmet de mares a filles; una manera senzilla i molt directa d’explicar les complexes estratègies de vigilància i control d’un sistema ideològic opressor que utilitza les pròpies mares per contenir els cossos de les filles i limitar els seus moviments. Potser es troba a faltar, en el film, un moment de confrontació més oberta ―una venjança, en definitiva, d’aquestes joves, amb una educació opressora, encarnada en una mare que és tant botxí com víctima― entre Olfa i les seves dues filles, però això no és més que una crítica menor a un film punyent, i profundament emocional, que aborda, frontalment i des d’una perspectiva feminista, la situació de les dones joves en el Magreb actual i els perills a què s’enfronten, des de les violències i abusos de tot tipus, moltes vegades dins de la pròpia família, fins a l’amenaça de la captació per part d’organitzacions islamistes radicals. 

CRÍTICA Kaouther Ben Hania

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMS

Crítica

"La sustancia: Més jove, més bonica, més perfecta. Com tu, però millor"

Després del seu debut el 2017 amb 'Revenge', la directora francesa Coralie Fargeat torna amb 'La sustancia', un desmesurat film que farà les delícies de la gent aficionada al body...

FILMS

Crítica

"La infiltrada: A la boca del llop"

El thriller polític d'Arantxa Echevarría s'atreveix a explicar una història espinosa i oculta en el context del món etarra dels anys noranta.

FILMS

Crítica

"I Saw the TV Glow: Resplendor absorbent"

Jane Schoenbrun fa una reflexió brillant sobre el poder de la televisió en un film que es mou entre la fascinació i l'horror en la frontera del somni.

FILMS

Crítica

"Los destellos: Difuminat en el fons"

El tercer llargmetratge de Pilar Palomero va competir per la Concha d’Or durant la 72a edició del Festival de Sant Sebastià. Aquesta adaptació intimista d’un dels relats de l’antologia 'Un...

FILMS

Crítica

"Emmanuelle: Observar la mirada"

La producció francesa 'Emmanuelle', dirigida per Audrey Diwan, va inaugurar a concurs la 72a edició del Festival de San Sebastià. Diwan, guanyadora del Lleó d’Or del Festival de Venècia amb...

FILMS

Crítica

"Soy Nevenka: Atrevir-se a denunciar"

Icíar Bollaín recupera el primer cas a Espanya de denúncia a un polític per assetjament sexual i laboral, l'anomenat cas Nevenka, en una pel·lícula que posa l'accent en el terror...

FILMS

Crítica

"La virgen roja: La meva filla Hildegart"

Paula Ortiz revisa el cas real de l'assassinat de la jove prodigi Hildegart Rodríguez Carballeira a mans de la seva mare Aurora Rodríguez Carballeira a l'Espanya dels anys trenta, per...

FILMS

Crítica

"Solo para mí: Possessió infernal"

Valérie Donzelli ('Declaració de guerra') i Audrey Diwan ('El acontecimiento') signen el guió d'aquest drama, replet de bones intencions, però de resultats qüestionables, sobre una dona (Virginie Efira, fantàstica), sotmesa...

FILMS

Crítica

"Treasure: Viatge a les arrels, sanació de les seqüeles"

En el seu últim film, Julia von Heinz ens ofereix una comèdia agredolça sobre relacions familiars i traumes del passat

FILMS

Crítica

"Sidonie en Japón: Una dona fràgil"

Isabelle Huppert és el rostre de Sidonie, una escriptora solitària que durant una gira pel Japó descobreix que l'amor del passat pot originar un amor en el present. Una història...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE