Crítica — Rodeo: Una motomami genuïna i rebel
L'òpera prima de la francesa Lola Quivoron s'endinsa en la subcultura de les trobades il·legals de motos des de la perspectiva femenina.
Rodeo
Any 2022
País França
Direcció Lola Quivoron
Guió
Lola Quivoron
Antonia Buresi
Producció CG Cinéma
Repartiment
Julie Ledru
Yanis Lafki
Antonia Buresi
Louis Sotton
Junior Correia
Ahmed Hamdi
Dave Nsaman
Mustapha Dianka
Fotografia Raphaël Vandenbussche
Muntatge Rafael Torres Calderón
Música Kelman Duran
Distribució Caramel Films
Durada 104 min
Data d'estrena 26 de gener de 2024
Sinopsi
Julia, una jove marginal, sent una passió voraç pel motociclisme. Un dia d'estiu, coneixerà una colla de motards aficionats als rodeos, una moda que consisteix a conduir a tota velocitat i fer acrobàcies amb la moto, gairebé sempre sense casc.
Rodeo
Any 2022
País França
Direcció Lola Quivoron
Guió
Lola Quivoron
Antonia Buresi
Producció CG Cinéma
Repartiment
Julie Ledru
Yanis Lafki
Antonia Buresi
Louis Sotton
Junior Correia
Ahmed Hamdi
Dave Nsaman
Mustapha Dianka
Fotografia Raphaël Vandenbussche
Muntatge Rafael Torres Calderón
Música Kelman Duran
Distribució Caramel Films
Durada 104 min
Data d'estrena 26 de gener de 2024
Sinopsi
Julia, una jove marginal, sent una passió voraç pel motociclisme. Un dia d'estiu, coneixerà una colla de motards aficionats als rodeos, una moda que consisteix a conduir a tota velocitat i fer acrobàcies amb la moto, gairebé sempre sense casc.
Va ser amb el videoclip de “Saoko” (2022) i no pas amb el que porta el mateix títol del disc, amb què Rosalia va cristal·litzar l’imaginari suggerit des del nom del seu tercer elepé, Motomami. En aquesta peça firmada per Dominic Petit, la cantant catalana posa en escena en femení tot un imaginari tradicionalment associat als homes: el de les motos i allò que s’hi vincula: la velocitat, l’anhel de llibertat, l’olor de benzina… “Saoko” desprèn una de les qualitats en principi indispensables en qualsevol videoclip mainstream, un poder de seducció que emana de l’univers dibuixat i inspirat a partir de la cançó, i habitat per la cantant. Les motomamis de Rosalia, com ella mateixa, s’apropien d’aquest territori masculí sense deixar de ser en cap moment sexis, ni que sigui saltant-se inèrcies bàsiques de qualsevol motorista com la de protegir-se el cos amb la roba.
Rodada abans de l’estrena del clip de “Saoko”, Rodeo (2022), òpera prima de Lola Quivoron, es promociona com una pel·lícula “motomami”. La Julia (Julie Ledru) se’ns presenta in medias res, en plena baralla amb el seu germà perquè li han robat la moto. L’acompanya una càmera agitada que recull l’energia en brut de la protagonista i l’acosta més al cinema dels germans Dardenne que a l’estilisme audiovisual de videoclips com “Saoko”. Quivoron també declina en femení un anhel tradicionalment masculí, el de disposar d’un vehicle a motor com a canalitzador d’unes ànsies de llibertat típicament juvenils. La Julie, a més, encarna aquesta idea de rebel·lió també des de la vessant social. D’ascendència antillana, és de classe obrera, entorn marginal i no disposa d’una llar estable. La seva voluntat de pertànyer al grup de moters que practica el que en França anomenen “rodeos” (el costum de fer aplecs il·legals de motos amb carreres o exhibicions d’acrobàcies incloses) té a veure tant amb les ganes de practicar ella també amb el seu vehicle com amb el desig de formar part d’una comunitat.