FILMS

Crítica — Secaderos: Esperit amic

Realisme màgic, lisèrgic i psicodèlic als assecadors de tabac de La Vega de Granada.

Nuria Vidal

Secaderos

Any 2022

País Espanya

Direcció Rocío Mesa

Guió Rocío Mesa

Producció Amplitud
La Claqueta PC
La Cruda Realidad
Secaderos La Película A.I.E.
Un Capricho de Producciones

Repartiment Vera Centenera
Ada Mar
Alicia Hidalgo
Tamara Arias

Fotografia Alana Mejía González

Muntatge Diana Toucedo

Música Paloma Peñarrubia

Distribució Begin Again Films

Durada 95 min

Data d'estrena 2 de Juny de 2023

Sinopsi

Un petit poble de la Vega de Granada dedicat al cultiu del tabac és el paradís d'una nena de ciutat i la gàbia d'una adolescent local. Dues històries paral·leles que transcorren durant un estiu tenyit de realisme màgic.

Secaderos

Any 2022

País Espanya

Direcció Rocío Mesa

Guió Rocío Mesa

Producció Amplitud
La Claqueta PC
La Cruda Realidad
Secaderos La Película A.I.E.
Un Capricho de Producciones

Repartiment Vera Centenera
Ada Mar
Alicia Hidalgo
Tamara Arias

Fotografia Alana Mejía González

Muntatge Diana Toucedo

Música Paloma Peñarrubia

Distribució Begin Again Films

Durada 95 min

Data d'estrena 2 de Juny de 2023

Sinopsi

Un petit poble de la Vega de Granada dedicat al cultiu del tabac és el paradís d'una nena de ciutat i la gàbia d'una adolescent local. Dues històries paral·leles que transcorren durant un estiu tenyit de realisme màgic.

Els darrers anys ha aparegut al cinema espanyol un gènere nou, generalment dirigit per dones, encara que no exclusivament, que busca al camp, als pobles i a la vida rural les històries que vol explicar. No tots els exemples d’aquest nou gènere són iguals, Con el viento no té res a veure amb Alcarràs, El agua sí té una relació amb Secaderos, però tots, i alguns més, tenen en comú fixar-se en aquest espai buit i semioblidat que es pot definir a grans trets com a rural.

Tant en el cas de Secaderos com en el d’El agua d’Elena López Riera, cal afegir a aquesta definició una dimensió màgica, de tradicions orals i de transmissió d’una forma de vida que desapareix. En les dues pel·lícules, el documental es barreja amb el fantàstic i el resultat és un cinema molt reconeixible en les seves constants: històries de dones de diferents generacions, relats de creixement, recerca de la identitat pròpia i, alhora, retrat d’uns paisatges que desapareixen engolits per la modernitat, la urbanització i la industrialització progressiva del camp.

Secaderos se situa en un paisatge molt concret: la Vega de Granada, al peu de Sierra Nevada, un territori dedicat durant anys al monocultiu del tabac, els assecadors del títol, que a poc a poc va cedint terreny a l’especulació immobiliària. Rocío Mesa va néixer allà, va créixer en aquests camps i volia deixar constància d’aquesta vida gairebé com si fos una obligació moral perquè no s’oblidés del tot. Aquest és el costat documental del film, que segueix tot el procés de recol·lecció del tabac i la seva manipulació en aquests assecadors misteriosos.

“ÉS DIFÍCIL IMAGINAR PER ON ANIRÀ LA FILMOGRAFIA DE ROCÍO MESA DESPRÉS D’AQUESTA SINGULAR ÒPERA PRIMA, PERÒ HI HA UNA COSA SEGURA: ROCÍO MESA ÉS UNA DIRECTORA AMB UN MÓN I UN ESTIL PROPI”

La història se centra en dos personatges: la Vera, la nena de ciutat que arriba al poble dels seus avis on descobreix la llibertat d’anar a on vulgui, de somiar i de jugar; i la Nieves, l’adolescent que mai no ha sortit del poble i que viu aquesta mateixa realitat com una gàbia sense barrots de la qual sent que mai no podrà escapar. Rocío Mesa parla de Secaderos com una història de nines russes perquè a més d’aquests dos personatges centrals hi ha al film moltes dones: l’àvia que guarda les tradicions, les dues mares (la de la Vera que se’n va anar del poble i la de la Nieves que mai no en va sortir), les amigues adolescents de la Nieves tan desubicades com ella, les nenes amigues de la Vera. Els homes hi són: l’avi enamorat, el pare preocupat, el nuvi que es vol casar i els nens que juguen amb la Vera, però són elles i l’ésser màgic, les que assumeixen el relat.

Perquè Secaderos no seria el film fantàstic que és sense la figura d’aquest esperit amic fet de fulles de tabac, ser encantat que encarna tota la tradició i tota la saviesa d’aquestes terres dedicades al cultiu del tabac i que només la Vera i la Nieves són capaços de veure. Rocío Mesa barreja de manera harmoniosa el realisme documental dels assecadors amb el realisme màgic de l’estranya figura errant, el monstre que les ve a veure, l’únic que les comprèn. I afegeix a tot això un gram de bogeria lisèrgica que converteix el darrer terç de la pel·lícula en un altre tipus de viatge que justifica la definició que la directora aplica al seu cinema: “rural psicodèlic”, amb moments fascinants que enllacen la pel·lícula amb el videoart i que no només no trenquen l’equilibri harmònic de la història, sinó que el reforcen.

És difícil imaginar per on anirà la filmografia de Rocío Mesa després d’aquesta singular òpera prima, però hi ha una cosa segura: Rocío Mesa és una directora amb un món i un estil propi.

CRÍTICA Rocío Mesa

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMS

Crítica

"Simple como Sylvain: Una història d’amor no tan simple"

Després d'estrenar-se a Un certain regard al Festival de Canes del 2023, la quarta pel·lícula de la canadenca Monia Chokri va guanyar el Cèsar a la millor pel·lícula estrangera, premi...

FILMS

Crítica

"Los tonos mayores: Missatges misteriosos"

La primera pel·lícula d'Ingrid Pokropek, una de les productores de 'Trenque Lauquen', ens presenta una història agredolça i fantàstica que va guanyar el premi a la millor actriu a la...

FILMS

Crítica

"Solo: Reines de la nit"

La cineasta canadenca Sophie Dupuis torna a confiar en Théodore Pellerin (Génesis; Mai, gairebé mai, a vegades, sempre) per protagonitzar aquest drama queer de to intimista que presenta un emocionant...

FILMS

Crítica

"Blondi: Més amiga que mare"

Òpera prima de l'actriu argentina Dolores Fonzi, 'Blondi' és una comèdia divertida i desenfada sobre una dona que va ser mare als 15 anys. Però lluny de viure-ho com un...

FILMS

Crítica

"Fancy Dance: El ball de Lily Gladstone"

Després de la seva nominació a l'Oscar per Los asesinos de la luna, Lily Gladstone protagonitza una sensible pel·lícula indie amb ressonàncies de Winter’s Bone, però sense la seva proposta...

FILMS

Crítica

"Shayda: Un homenatge a les dones valentes de l’Iran"

L'òpera prima de la directora Noora Niasari s'inspira en la lluita de la seva mare per fugir del marit abusador i iniciar una nova vida a Austràlia amb la seva...

FILMS

Crítica

"On the Go: Una road-movie queer, arriscada i lliure"

Utilitzant com a punt de partida la pel·lícula del 1982 'Corridas de alegría' de Gonzalo García-Pelayo, Maria Gisèle Royo i Julia de Castro construeixen una road-movie fresca i desinhibida. Un...

FILMS

Crítica

"La madre de todas las mentiras: Les imatges perdudes de les revoltes dels anys vuitanta al Marroc"

A través de la construcció familiar d'una maqueta del barri on van créixer, la directora revifa la memòria col·lectiva de tot un país.

FILMS

Crítica

"Descansa en Paz: La interrupció del dol"

L'actriu Renate Reinsve, protagonista de 'La peor persona del mundo', encarna en 'Descansa en paz' una mare que, després de viure la mort del seu fill, intenta assimilar el seu...

FILMS

Crítica

"Banel & Adama: L’amor és més fort que les supersticions ancestrals"

Notable òpera prima de Ramata-Toulaye Sy, cineasta francesa d'origen senegalès que va presentar el film en la secció oficial a concurs del passat Festival de Canes 2023, un privilegi concedit...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE