SÈRIES

Crítica — Selftape

Una de les principals virtuts de Selftape és la claredat meridiana amb què exposa la naturalesa estructural de l'abús continuat a les actrius joves en la cultura audiovisual contemporània.

María Adell Carmona

Selftape

Any 2023

País Espanya

Direcció Joana Vilapuig
Mireia Vilapuig (creadores)
Bàrbara Farré (directora)

Guió Joana Vilapuig
Mireia Vilapuig
Carlos Robisco Peña
Clara Esparrach
Ivan Mercadé

Producció Filmin
Filmax

Repartiment Joana Vilapuig
Mireia Vilapuig
Marc Ribera

Fotografia Lucas Casanovas

Muntatge Ona Bartolí
Ester Román

Música Clara Aguilar

Distribució Filmin

Durada Sis episodis de 35 min

Data d'estrena 4 d'abril de 2023

Sinopsi

Segueix les actrius i germanes espanyoles, Joana Vilapuig i Mireia Vilapuig, qui, en un toc personal, van trobar la fama com a actrius adolescents.

Selftape

Any 2023

País Espanya

Direcció Joana Vilapuig
Mireia Vilapuig (creadores)
Bàrbara Farré (directora)

Guió Joana Vilapuig
Mireia Vilapuig
Carlos Robisco Peña
Clara Esparrach
Ivan Mercadé

Producció Filmin
Filmax

Repartiment Joana Vilapuig
Mireia Vilapuig
Marc Ribera

Fotografia Lucas Casanovas

Muntatge Ona Bartolí
Ester Román

Música Clara Aguilar

Distribució Filmin

Durada Sis episodis de 35 min

Data d'estrena 4 d'abril de 2023

Sinopsi

Segueix les actrius i germanes espanyoles, Joana Vilapuig i Mireia Vilapuig, qui, en un toc personal, van trobar la fama com a actrius adolescents.

Té lògica que Selftape acabi amb les germanes Joana i Mireia Vilapuig, creadores i protagonistes de la sèrie, havent de ficar-se d’acord per moure, entre les dues, una pesada carga: un sofà que estan intentant traslladar d’una habitació a una altra del seu pis. Al cap i a l a fi, aquesta és una ficció serial que aborda, entre moltíssimes altres coses, el pes, els reprotxes i les culpes compartits que formen part de tota relació familiar i, en particular, de tota relació fraternal. Però Joana i Mireia no són unes germanes qualsevol, sinó que, com deixa ben clar l’aclaparant arxiu audiovisual i familiar que Bàrbara Farré ―directora dels sis episodis de Selftape, així com del premiat curtmetratge La última virgen― maneja amb mestria, entre 2011 i 2013 van ser les germanes més famoses de Catalunya, gracies a la seva participació en la pel·lícula Héroes i, sobretot, en la sèrie Polseres vermelles, tot un fenomen que va catapultar a la fama la Joana i, en menor mesura, la Mireia. 

En Selftape, les dues germanes encarnen versions ficcionades d’elles mateixes per a explorar, de forma frontal i sense evitar situacions i reflexions incòmodes (la incomoditat és, de fet, una de las característiques centrals de la sèrie), la decepció i el buit que van seguir a aquell moment de glòria; la manera en què, després de protagonitzar una de las sèries juvenils més populars de les darreres dècades en Espanya, els telèfons de Mireia i Joana van deixar de sonar, les oportunitats van deixar d’arribar. Una dècada després, les dues es col·loquen enfront del mirall del seu suposat fracàs i, en un implacable exercici de reflexió memorística ―recolzat per una enorme quantitat de material d’arxiu, conformat per innumerables vídeos domèstics d’elles quan eren petites, però també per reportatges o entrevistes televisives o per les selftapes (o proves de càsting en format vídeo) gravades durant anys per les protagonistes― aconsegueixen, d’una banda, llançar una mirada ombrívola cap a aquest passat que mai va ser tan brillant, i, de l’altra, ajustar els comptes amb un present replet d’abusos i humiliacions. 

Una de les principals virtuts de Selftape és la claredat meridiana amb què exposa la naturalesa estructural de l’abús continuat a les actrius joves en la cultura audiovisual contemporània. Les vexacions que pateixen les Mireia i Joana de la sèrie, en el inici de la trentena, per part de directors, productors o directores de càsting ―cosificant-les, reduint-les a un cos que és valuós per a la indústria quan és desitjable i que és descartable si no ho és; o sotmetent-les a interrogatoris sobre la seva vida privada que no té res a veure amb el personatge que interpreten― estan connectades, mitjançant material d’arxiu, amb entrevistes televisives vergonyoses on a Mireia, amb només dotze anys, li pregunten en directe pel fet que hagi rebut el seu primer petó (!) davant la càmera. És en aquest doble salt mortal que connecta ficció i vida, present i passat, amb l’objectiu evident de denunciar i traure els colors a una indústria audiovisual perfectament imbricada en un context patriarcal, que tritura cossos i consciències sense importar la seva edat, on la sèrie aixeca el vol i és tremendament efectiva en la seva descripció d’un sistema pervers que fomenta la competició no només entre amigues o companyes de professió, sinó també entre germanes.

“UNA DE LES PRINCIPALS VIRTUTS DE SELFTAPE ÉS LA CLAREDAT MERIDIANA AMB QUÈ EXPOSA LA NATURALESA ESTRUCTURAL DE L’ABÚS CONTINUAT A LES ACTRIUS JOVES EN LA CULTURA AUDIOVISUAL CONTEMPORÀNIA”

La sèrie resulta menys convincent com més s’allunya de l’experiència personal de les protagonistes i entra en el terreny de la pura ficció, com s’entreveu en els episodis de l’aniversari patern o aquell en què Joana es cola en un hotel de luxe. Aquests desviaments ficcionals serveixen, sobretot, per subratllar encara més la potència de la base experiencial sobre la qual se sustenta en gran mesura Selftape, i que té en aquesta complexa relació fraternal, caracteritzada per una tòxica competitivitat generada per un sistema cruel, el seu centre emocional.

El trajecte que les germanes Joana i Mireia Vilapuig duen a terme al llarg de sis episodis va d’un distanciament gèlid, marcat pels reprotxes i la gelosia, a un reconeixement mutu i a una comunió fraternal ―a la construcció d’una relació marcada per la sororitat, al cap i a la fi― encarnats en aquestes tres abraçades (en la banyera, en la parada de l’autobús, en l’emocionant escena que imbrica ficció i realitat de l’últim episodio) que jalonen Selftape de forma significativa. És d’aquesta manera que l’últim pla de la sèrie, en què Mireia i Joana han de traslladar entre les dues un  pesat sofà, cobra tot el sentit: la càrrega (de la fama, de la seva absència, de la precarietat i la incertesa laboral, dels abusos i humiliacions, de les vexacions i els prejudicis) és menor, o al menys és més suportable, si és compartida. 

ACTRIUS Bàrbara Farré DIRECTORES FEMINISME Joana Vilapuig Mireia Vilapuig PEL·LÍCULA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMS

Crítica

"La sustancia: Més jove, més bonica, més perfecta. Com tu, però millor"

Després del seu debut el 2017 amb 'Revenge', la directora francesa Coralie Fargeat torna amb 'La sustancia', un desmesurat film que farà les delícies de la gent aficionada al body...

FILMS

Crítica

"La infiltrada: A la boca del llop"

El thriller polític d'Arantxa Echevarría s'atreveix a explicar una història espinosa i oculta en el context del món etarra dels anys noranta.

ENTREVISTES

Carlota Pereda

"“No hi ha res més interessant que intentar esbrinar per què som com som”"

El 2022, Carlota Pereda va presentar l‘angoixant i pertorbadora 'Cerdita' al Festival de Sitges. Amb guió original de la pròpia directora i rodat a Extremadura, la pel·lícula estava inspirada en...

ENTREVISTES

Arantxa Echevarría

"Retratar mons masculins amb mirada femenina"

“És una pel·lícula sobre tot el que s'amaga, sembla que explica una cosa i n'està amagada una altra. Aquest és el procés del thriller, saber que qualsevol error et portarà...

ENTREVISTES

Rita Azevedo

"La curiositat d’una mirada"

La Federació Catalana de Cineclubs guardona amb el primer Premi Nunes internacional a la directora portuguesa Rita Azevedo Gomes.

FILMS

Crítica

"I Saw the TV Glow: Resplendor absorbent"

Jane Schoenbrun fa una reflexió brillant sobre el poder de la televisió en un film que es mou entre la fascinació i l'horror en la frontera del somni.

FILMS

Crítica

"Los destellos: Difuminat en el fons"

El tercer llargmetratge de Pilar Palomero va competir per la Concha d’Or durant la 72a edició del Festival de Sant Sebastià. Aquesta adaptació intimista d’un dels relats de l’antologia 'Un...

ENTREVISTES

Audrey Diwan

"“Veniu a projectar la vostra intimitat, els vostres fantasmes”"

Cinquanta anys després d''Emmanuelle', de Just Jaeckin, tot un clàssic del cinema eròtic, la francesa Audrey Diwan va inaugurar el passat Festival de Sant Sebastià amb una altra 'Emmanuelle', una...

FILMS

Crítica

"Emmanuelle: Observar la mirada"

La producció francesa 'Emmanuelle', dirigida per Audrey Diwan, va inaugurar a concurs la 72a edició del Festival de San Sebastià. Diwan, guanyadora del Lleó d’Or del Festival de Venècia amb...

ENTREVISTES

Icíar Bollaín

"Entendre l’assetjament"

“És una pel·lícula sobre com es desplega una dinàmica de l'assetjament. És una pel·lícula que ajuda a veure la paràlisi i la destrucció d'una persona que viu aquest tipus d'agressió.”...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE