FILMS

Crítica — The mother of all lies

Eulàlia Iglesias

The mother of all lies (Kadib Abyad)

Any 2023

País Marroc, Egipte
Qatar
Aràbia Saudí

Direcció Asmae El Moudir

Guió Asmae El Moudir

Producció Insight Films
Fig Leaf Studios
Al Jazeera Documentary
Red Sea Fund

Repartiment Zahra Jeddaoui
Mohamed El Moudir
Abdallah EZ Zouid
Said Masrour
Ouardia Zorkani
Asmae El Moudir

Fotografia Hatem Nechi

Muntatge Asmae El Moudir

Música Nass El Ghiwane

Distribució Autlook Filmsales

Durada 96 min

Sinopsi

La recerca de la veritat de la història familiar per part d'una jove marroquina s'embolica amb una xarxa de mentides. Com a filla i com a cineasta, Asmae El Moudir fusiona la història personal i nacional mentre reflexiona sobre les revoltes del pa de 1981, establint connexions amb el Marroc contemporani.

The mother of all lies (Kadib Abyad)

Any 2023

País Marroc, Egipte
Qatar
Aràbia Saudí

Direcció Asmae El Moudir

Guió Asmae El Moudir

Producció Insight Films
Fig Leaf Studios
Al Jazeera Documentary
Red Sea Fund

Repartiment Zahra Jeddaoui
Mohamed El Moudir
Abdallah EZ Zouid
Said Masrour
Ouardia Zorkani
Asmae El Moudir

Fotografia Hatem Nechi

Muntatge Asmae El Moudir

Música Nass El Ghiwane

Distribució Autlook Filmsales

Durada 96 min

Sinopsi

La recerca de la veritat de la història familiar per part d'una jove marroquina s'embolica amb una xarxa de mentides. Com a filla i com a cineasta, Asmae El Moudir fusiona la història personal i nacional mentre reflexiona sobre les revoltes del pa de 1981, establint connexions amb el Marroc contemporani.

Com La imagen perdida (2013) de Rithy Panh, la pel·lícula en què clarament s’inspira, The Mother of All Lies també es construeix al voltant de l’absència d’unes imatges claus, aquelles que haurien d’atresorar la memòria familiar de la directora, Asmae El Moudir. La seva àvia Zahra ha prohibit la presència de fotografies familiars a la casa per raons que en principi se’ns escapen. Per compensar-ho, l’Asmae decideix construir amb el seu pare Mohamed una maqueta detallada del carrer i el barri de Casablanca on van créixer, que omplen amb figuretes d’argila de veïns i coneguts. Aquest procés de recreació d’una realitat concreta en un moment concret esdevé un objectiu en ell mateix. El Moudir entrevista familiars i gent del barri per poder elaborar el seu treball, tot aprofitant que l’elaboració de la maqueta exerceix un efecte catalitzador que esperona records arraconats de tan dolorosos o reprimits per la por. A través d’aquesta representació vicària del barri de la seva infantesa i els seus habitants, la directora acaba evocant uns esdeveniments concrets, la memòria dels quals s’havia esborrat o negat, les anomenades revoltes del pa que van agitar la ciutat marroquina l’any 1981 en protesta per l’augment dels preus dels aliments bàsics, unes manifestacions que van ser brutalment reprimides pel govern, amb tortures i assassinats massius. 

En aquest documental que mostra fins a quin punt la memòria personal i familiar pot estar entrellaçada amb la col·lectiva, la directora es posiciona des d’una perspectiva clara. Davant de la figura autoritària i agra de l’àvia, que ha convertit la repressió en el seu mur protector davant del desconsol i la impotència que li generen els records d’aquells fets, El Moudir adopta una posició assertiva i empàtica que li permet convertir el seu projecte cinematogràfic en un desllorigador d’aquest trauma alhora íntim i històric. 

 

Asmae El Moudir CRÍTICA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMS

Crítica

"Rosalie: Una història d’amor inesperada"

Rosalie és bella, Rosalie és una dona, però Rosalie no és una dona bella com totes les altres. La directora francesa Stéphanie Di Giusto s'acosta a aquest personatge estrany amb...

FILMS

Crítica

"La quimera: Una faula entre dos mons"

El quart llargmetratge d'Alice Rohrwacher ens parla, amb lirisme i vitalitat, de la importància que tenen en les nostres vides les restes del passat

FILMS

Crítica

"La noia que sanava: La nena santa"

El cinquè llargmetratge de la belga Fien Troch retrata una jove amb un do extraordinari en un context ordinari.

FILMS

Crítica

"Sangre en los labios: violent pressentiment del desig"

Rose Glass ens desafia, provoca i sedueix amb el seu segon llargmetratge, una violenta i captivadora relació lèsbica situada en un petit poble de Nou Mèxic. La passió entre Lou...

FILMS

Crítica

"HLM Pussy: Una girlhood per a l’època del post #metoo"

L'òpera prima de la cineasta francomarroquina Nora el Hourch aborda una sèrie de temes —el consentiment, la cultura de la violació i la violència sexual en l'àmbit adolescent—que poden resultar...

FILMS

Crítica

"Animalia: Una llum impredictible"

La notable òpera prima de Sofia Alaoui explora els límits de la ciència-ficció més metafísica.

FILMS

Crítica

"Pequeñas cartas indiscretas: Hipocresia davant de llibertat"

La directora anglesa Thea Sharrock reuneix un cop més les estupendes Olivia Colman i Jessie Buckley en un film ambientat als anys vint del segle passat en un poble on...

FILMS

Crítica

"A pulmón: Capbussar-se al mar amb les directores basques"

Bertha Gaztelumendi i Rosa Zufía bussegen a l'esplèndida realitat de les directores basques del segle XXI en un documental que és alhora una recerca i un descobriment.

FILMS

Crítica

"Club Zero: Alimentació inconscient"

En Club Zero, l'actriu Mia Wasikowska encarna una professora de nutrició amb un perillós pla per al seu alumnat.

FILMS

Crítica

"Tratamos demasiado bien a las mujeres: Carmen Machi, Àngel exterminador amb vestit de núvia"

La dissenyadora de vestuari Clara Bilbao debuta en la direcció amb una arriscada proposta que compta amb un repartiment estel·lar en què destaca Carmen Machi en un paper sorprenent. Tot...

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE