FILMS

Crítica — Vidas pasadas: Units a través del temps

Separats des de la infància, un home a Corea i una dona als Estats Units, continuen sentint que les seves vides estan connectades.

Nuria Vidal

Vidas pasadas (Past lives)

Any 2023

País Estats Units
Corea del Sud

Direcció Celine Song

Guió Celine Song

Producció 2AM
A24
CJ Entertainment
Killer Films

Repartiment Greta Lee
Teo Yoo
John Magaro

Fotografia Shabier Kirchner

Muntatge Keith Fraase

Música Christopher Bear
Daniel Rossen

Distribució Elastica Films

Durada 105 min

Data d'estrena 1 de novembre de 2023

Sinopsi

La Nora i el Hae Sung, dos amics de la infància amb una forta connexió, se separen quan la família de Nora emigra als Estats Units des de Corea del Sud. Dues dècades més tard, es retrobaran a Nova York durant una setmana que els enfrontarà a l'amor, el destí i les eleccions que componen una vida.

Vidas pasadas (Past lives)

Any 2023

País Estats Units
Corea del Sud

Direcció Celine Song

Guió Celine Song

Producció 2AM
A24
CJ Entertainment
Killer Films

Repartiment Greta Lee
Teo Yoo
John Magaro

Fotografia Shabier Kirchner

Muntatge Keith Fraase

Música Christopher Bear
Daniel Rossen

Distribució Elastica Films

Durada 105 min

Data d'estrena 1 de novembre de 2023

Sinopsi

La Nora i el Hae Sung, dos amics de la infància amb una forta connexió, se separen quan la família de Nora emigra als Estats Units des de Corea del Sud. Dues dècades més tard, es retrobaran a Nova York durant una setmana que els enfrontarà a l'amor, el destí i les eleccions que componen una vida.

Què té Vidas pasadas, primera pel·lícula de la cineasta d’origen coreà Celine Song, per haver-se convertit en el film sorpresa de l’any? No és tan difícil contestar aquesta pregunta: Vidas pasadas té encant, delicadesa, amor, amistat, fidelitat i molta comprensió de l’altre. És una pel·lícula romàntica gairebé com les d’abans, en realitat es pot traçar una línia que podria néixer amb Tu y yo de Leo MacCarey l’any 1957, continuar amb Deseando amar de Wong Kar Wai el 2000 i acabar amb Vidas pasadas de Celine Song. Una línia de cinema oriental, però profundament americà.

La història comença en un bar on veiem sense escoltar-los una dona i un home coreans que parlen mentre un altre home, americà, els observa amb curiositat. No sabem qui són; només som testimonis de la complicitat entre la parella oriental i el respecte de l’home americà. De seguida els coneixerem. La Nora, la bella Greta Lee a l’edat adulta, va marxar de la seva Corea natal quan tenia deu anys. La seva família se’n va anar a viure al Canadà. La Nora, que encara no es deia Nora, va deixar enrere un amic, el Hae Sung, un nen amb qui té una estranya connexió, no exactament amor, més complicitat que una altra cosa. Dotze anys després, quan la Nora ja és la Nora i està intentant convertir-se en dramaturga, busca Hae Sung a les xarxes (aquest simple fet data la pel·lícula en la nostra contemporaneïtat) i el troba, i estableixen un contacte fugaç en el qual tots dos es reconeixen, però que resulta impossible de mantenir. Tornen a separar-se. Passen dotze anys més en què la Nora ha conegut l’Arthur i Hae Sung s’ha casat. Però ara, després d’un divorci difícil, ha decidit viatjar a Nova York i retrobar-se amb la Nora. Aquest és el context de l’escena al bar.

Durant dos dies, la Nora i el Hae Sung parlen, passegen pels parcs, recorden la seva infància i comparen les seves vides. Podran tornar a començar? Què hauria passat si…? Celine Song respon aquesta pregunta amb una transparència dolorosa. No, no podran tornar a començar. La seva amistat, la seva complicitat hi és, però mai va ser amor. L’amor és una altra cosa, ell va creure que ho era, ella sabia que no ho era. La realitat és que estan en dos plans diferents: ell no s’ha mogut del lloc on eren quan eren petits, ella ha canviat, ha pujat l’escala de la cruïlla en què les seves vides es van separar i s’ha convertit en una altra dona. I l’Arthur, el marit? Aquest personatge és el més interessant de la història, els observa, els respecta, no els entén quan parlen, però si comprèn allò que la Nora i el Hae Sung estan passant i espera pacientment. És ella qui haurà de decidir.

“LA PEL·LÍCULA DE CELINE SONG ÉS TRANQUIL·LA, SUAU, ADULTA I ROMÀNTICA. POTSER PER AIXÒ HA AGRADAT TANT A PÚBLICS DE DIFERENTS EDATS I PROCEDÈNCIES. EL SEU CLASSICISME ÉS LA MILLOR CARTA DE PRESENTACIÓ. PRECIOSA”

Celine Song fa honor als seus orígens coreans posant en escena un concepte molt oriental, la idea de l’in-yeon que en coreà significa ‘providència’ o ‘destí’ i serveix per descriure els llaços que uneixen dues persones al llarg de les seves vides passades. La Nora i el Hae Sung tenen in-yeon, però no tenen amor. Amor és el que té la Nora amb l’Arthur i en Hae Sung haurà d’intentar trobar-lo.

La pel·lícula de Celine Song és tranquil·la, suau, adulta i romàntica. Potser per això ha agradat tant a públics de diferents edats i procedències. El seu classicisme és la millor carta de presentació. Preciosa.

Celine Song CRÍTICA

TAMBÉ ET POT INTERESSAR...

FILMS

Crítica

"Sangre en los labios: violent pressentiment del desig"

Rose Glass ens desafia, provoca i sedueix amb el seu segon llargmetratge, una violenta i captivadora relació lèsbica situada en un petit poble de Nou Mèxic. La passió entre Lou...

FILMS

Crítica

"HLM Pussy: Una girlhood per a l’època del post #metoo"

L'òpera prima de la cineasta francomarroquina Nora el Hourch aborda una sèrie de temes —el consentiment, la cultura de la violació i la violència sexual en l'àmbit adolescent—que poden resultar...

FILMS

Crítica

"Animalia: Una llum impredictible"

La notable òpera prima de Sofia Alaoui explora els límits de la ciència-ficció més metafísica.

FILMS

Crítica

"Pequeñas cartas indiscretas: Hipocresia davant de llibertat"

La directora anglesa Thea Sharrock reuneix un cop més les estupendes Olivia Colman i Jessie Buckley en un film ambientat als anys vint del segle passat en un poble on...

FILMS

Crítica

"A pulmón: Capbussar-se al mar amb les directores basques"

Bertha Gaztelumendi i Rosa Zufía bussegen a l'esplèndida realitat de les directores basques del segle XXI en un documental que és alhora una recerca i un descobriment.

FILMS

Crítica

"Club Zero: Alimentació inconscient"

En Club Zero, l'actriu Mia Wasikowska encarna una professora de nutrició amb un perillós pla per al seu alumnat.

FILMS

Crítica

"Tratamos demasiado bien a las mujeres: Carmen Machi, Àngel exterminador amb vestit de núvia"

La dissenyadora de vestuari Clara Bilbao debuta en la direcció amb una arriscada proposta que compta amb un repartiment estel·lar en què destaca Carmen Machi en un paper sorprenent. Tot...

FILMS

Crítica

"Nuestro último baile: Superar el dol ballant"

La directora suïssa Delphine Lehericey combina amb total naturalitat, els llenguatges del cinema i la dansa contemporània.

FILMS

Crítica

"Hotel Royal: L’assetjament masclista com a pel·lícula propera al terror"

El segon llarg de ficció de Kitty Green després de The Assistant reincideix en la vessant tenebrosa de les dinàmiques quotidianes del masclisme a través, aquest cop, de les convencions...

ENTREVISTES

Sandrine Bonnaire

"La intel·ligència d’una actriu i directora"

“El millor instrument de treball per a una actriu és la vida”

  • enllaç copiat

Has de subscriure't per llegir tot l'article.

Uneix-te a la comunitat Filmtopia per poder seguir donant-te el millor del cinema fet per dones i oferir-te nous continguts i activitats!

Selecciona una d'aquestes tres opcions!

subscripció mensual

4,99€

al mes

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció anual

49€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts escrits i en vídeo

SUBSCRIU-TE

subscripció FAN CLUB

99€

a l’ANY

  • Accés il·limitat a tots els continguts

  • Accés a sortejos de pòsters, llibres, entrades, etc.

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una taula rodona o a una classe magistral sobre cinema fet per dones

  • 1 entrada gratis a l’any per assistir a una estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona

  • 1 samarreta de Filmtopia

  • (Oferta vàlida només a Espanya)

SUBSCRIU-TE